2006-05-28, 22:09
Medlem
ozzy99s avatar
Äntligen gott folk, frågan vi väntat på att få besvarad..... Nåja kanske inte men nästan. Har under en herrans massa år bilat kors och tvärs i Europa och tycker mig ha bra koll på många av "transitlederna" i Europa men ändock. Ska nu i sommar åka med fru och barn ner till spanska solkusten och kan inte bestämma mig vilken väg som är smidigast/snabbast ner genom Europa.

Som jag ser det finns två bra alternativ: 1. Via Köln-Luxemburg-Nancy och vidare rakt ner genom Frankrike. 2. Rakt ner genom Tyskland och via Mulhouse/Basel vidare till Lyon.

Pro-Cons alt. 1: Betydligt vackare väg, dyra vägtullar, kan skita sig med köer. Alt. 2: Betydligt mer tysk väg, inga vägtullar, kan skita sig med köer.

Så vad är din åsikt/erfarenhet? Har kört båda vägarna flera gånger men kan likväl inte bestämma mig.
Citera
2006-05-28, 22:28
Medlem
grens avatar
Jag brukar använda mig av viamichelin.com. Där får du snabbaste rutten uträknad.
Citera
2025-04-17, 22:33
Medlem
Full-Retards avatar
Använd en eu-atlas och kompass på instrumentpanelen, åk mot målet enligt kompassen så kommer du dit
Citera
2025-04-22, 11:03
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozzy99
Äntligen gott folk, frågan vi väntat på att få besvarad..... Nåja kanske inte men nästan. Har under en herrans massa år bilat kors och tvärs i Europa och tycker mig ha bra koll på många av "transitlederna" i Europa men ändock. Ska nu i sommar åka med fru och barn ner till spanska solkusten och kan inte bestämma mig vilken väg som är smidigast/snabbast ner genom Europa.

Som jag ser det finns två bra alternativ: 1. Via Köln-Luxemburg-Nancy och vidare rakt ner genom Frankrike. 2. Rakt ner genom Tyskland och via Mulhouse/Basel vidare till Lyon.

Pro-Cons alt. 1: Betydligt vackare väg, dyra vägtullar, kan skita sig med köer. Alt. 2: Betydligt mer tysk väg, inga vägtullar, kan skita sig med köer.

Så vad är din åsikt/erfarenhet? Har kört båda vägarna flera gånger men kan likväl inte bestämma mig.

Skall man ner i Västeuropa, så har jag fått höra att man skall ha siktet inställt på Luxembug. Därifrån har du en rak linje ner genom Frankrike och sedan en liten bit in i Spanien.
Vet inte vilka körvanor du har, men om du startar från Malmö, eller har övernattning i Malmö, så kan du klara dig med en övernattning i/omkring Luxemburg innan du är framme i Barcelona på kvällen.
Citera
2025-04-23, 06:50
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Skall man ner i Västeuropa, så har jag fått höra att man skall ha siktet inställt på Luxembug. Därifrån har du en rak linje ner genom Frankrike och sedan en liten bit in i Spanien.
Vet inte vilka körvanor du har, men om du startar från Malmö, eller har övernattning i Malmö, så kan du klara dig med en övernattning i/omkring Luxemburg innan du är framme i Barcelona på kvällen.
Att övernatta i Luxemburg låter dyrt. Har själv sovit i Trier på tyska sidan när jag bilade där. Rekommenderas.
Citera
2025-04-23, 09:18
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Att övernatta i Luxemburg låter dyrt. Har själv sovit i Trier på tyska sidan när jag bilade där. Rekommenderas.

Nu snackar jag vanlig övernattning och inget lyxhotell i centrala Luxemburg med egen butler. Visst kan man övernatta i Trier om man inte orkar köra vidare.
Eller så tar man i lite extra och övernattar precis efter franska gränsen.

Mitt förslag om att övernatta i/omkring Luxemburgtrakten bygger på att föraren är av det hårdare virket då jag räknar med 1 övernattning från Malmö till Barcelona.
Orkar man inte köra så länge, så blir det 2 övernattningar, och då kommer Luxemburg inte ens med i beräkningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in