Citat:
Ursprungligen postat av
Sonny00
Ja, jag har själv haft planer på att gå på A-kassa några år (är 61 år nu). Fast nu är jag tveksam, känns lite pinsamt att anmäla sig hos Arbetsförmedlingen och säga att man sagt upp sig själv vid 62 års ålder. Sen kan man man ju inte ha A-kassa i flera år utan att ha några perioder med arbete.
Jag planerar att göra något liknande, jag skäms inte ett dugg som en rejäl nettoskattebetalare i hela mitt liv att utnyttja systemet för en gångs skull.
Om man småljuger lite för arbetsförmedlingen och säger att du skall gå i pension om några månader låter dom dig vara i fred.
Se bara till att sköta inrapporteringen och söka tillräckligt med jobb.
Det är ju bara att dra i väg samma ansökan på mail varje vecka till olika arbetsgivare.
Du kan ju även sjukskriva dig i perioder, du förlorar nån karensdag men högre ersättning än pensionen i alla fall.
Nytt för något år sen är att du även kan ta ut pension (är bara lönsamt om du tar ut allmän pension) och stämpla samtidigt.
Du kan pausa pensionen och stämpla i perioder.
Min tanke är att ta ut pension på vintern och bo i Spanien och stämpla när jag är hemma i Sverige på somrarna.
https://www.kommunalsakassa.se/tar-d...din-ersattning