• 2
  • 3
2021-05-10, 21:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Ja, jag har själv haft planer på att gå på A-kassa några år (är 61 år nu). Fast nu är jag tveksam, känns lite pinsamt att anmäla sig hos Arbetsförmedlingen och säga att man sagt upp sig själv vid 62 års ålder. Sen kan man man ju inte ha A-kassa i flera år utan att ha några perioder med arbete.

Du får 300 dagar och sen måste du ha någon form av jobb men blir nog knivigt att hitta något när du är 63 år.
Gissar iallafall det.
Citera
2021-05-10, 21:41
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du får 300 dagar och sen måste du ha någon form av jobb men blir nog knivigt att hitta något när du är 63 år.
Gissar iallafall det.

Fast då kan man ju få aktivitetsstöd från Försäkringskassan (om man är med i jobb- och utvecklingsgarantin).
Senast redigerad av Sonny00 2021-05-10 kl. 21:46.
Citera
2021-05-10, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Ja, jag har själv haft planer på att gå på A-kassa några år (är 61 år nu). Fast nu är jag tveksam, känns lite pinsamt att anmäla sig hos Arbetsförmedlingen och säga att man sagt upp sig själv vid 62 års ålder. Sen kan man man ju inte ha A-kassa i flera år utan att ha några perioder med arbete.
Jag planerar att göra något liknande, jag skäms inte ett dugg som en rejäl nettoskattebetalare i hela mitt liv att utnyttja systemet för en gångs skull.
Om man småljuger lite för arbetsförmedlingen och säger att du skall gå i pension om några månader låter dom dig vara i fred.
Se bara till att sköta inrapporteringen och söka tillräckligt med jobb.
Det är ju bara att dra i väg samma ansökan på mail varje vecka till olika arbetsgivare.
Du kan ju även sjukskriva dig i perioder, du förlorar nån karensdag men högre ersättning än pensionen i alla fall.
Nytt för något år sen är att du även kan ta ut pension (är bara lönsamt om du tar ut allmän pension) och stämpla samtidigt.
Du kan pausa pensionen och stämpla i perioder.
Min tanke är att ta ut pension på vintern och bo i Spanien och stämpla när jag är hemma i Sverige på somrarna.

https://www.kommunalsakassa.se/tar-d...din-ersattning
Citera
2021-05-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
1. Det brukar löna sig att gå så sent i pension som möjligt, så om du kan gå på a kassa eller annan typ av åtgärd bör du försöka att göra det.

2. Det där får du nog räkna på, å ena sidan får du kanske lite högre pension men samtidigt går du ju miste om rätt så mycket pengar i pension under 3 år. Du får ju inte heller någon pensionsgrundande inkomst om du inte betalar in till systemet under 3 år och lever på egna pengar.
Min kompis gick till en pensionsrådgivare när han blev uppsagd.
Han frågade om det var mer ekonomiskt att stämpla ett år innan han tog ut pensionen.
Han fick svaret att det inte var lönsammare?
Snacka om värdelös rådgivning? Bör tilläggas att det var fackets pensionsrådgivare.
Citera
2021-05-10, 22:09
Medlem
Pappa blev uppsagd som 63-åring och gick arbetslös i ungefär ett år. På det året så var det en mängd sökajobbkurser, it och annat helt onödigt. Han behövde åka minst 2 dagar i veckan på sånna där hittepåsaker. Efter 47 års arbete så var han inte direkt sugen på att hitta något nytt jobb. Skulle ändå visa upp en väldans massa jobb han sökt varje månad.

Det hade varit betydligt enklare att fortsätta att arbeta de där två extra åren än att vara till arbetsmarknadens förfogande.
Citera
2021-05-11, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghrister.Clenning
Min kompis gick till en pensionsrådgivare när han blev uppsagd.
Han frågade om det var mer ekonomiskt att stämpla ett år innan han tog ut pensionen.
Han fick svaret att det inte var lönsammare?
Snacka om värdelös rådgivning? Bör tilläggas att det var fackets pensionsrådgivare.

Kanske om facket hade något specialavtal med förtidspension osv? Jag vet att det tidigare var rätt så fördelaktigt att gå i pension tidigare men det har ju tagits bort nuförtiden när folk helst ska jobba tills man dör.
Citera
2021-05-16, 21:39
Medlem
En aspekt när det gäller medelivslängd är att exv 1 av 8 män i sverige blir inte ens 65 bast.
Och enligt finsk statistik så hinner 29% av män dö innan de blir 70 år. Det är nästan 1 av 3.
Kvinnor har en något bättre statestik, men siffrorna skrämmer.
Finland o Sverige borde ha någorlunda samma siffror.
Sedan är det inte bara frågan om dödsålder, man kan bli ordetligt sjuk i åratal innan man dör.
Det finns massvis av äckliga sjukdomar som kan sabba pensionärslivet.
Om man nu kan stämpla i 300 arbetsdagar, så är det nästan 1,5 år, så går man vid säg 62,5 så blir det kanske ekonomiskt (mer eller mindre) som om man knegat till 64.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in