• 1
  • 2
2021-05-10, 11:54
Medlem
Jag började fundera på en sak rörande gå i pension vid säg 62 bast eller stämpla först ett tag innan pension.
Frågeställningarna är följande.
1. Går man exv vid 62 bast så får man en viss pension. Inga mer inbetalningar sker av någon mer.
Men om man säg stämplar (går på a-kassa) säg ett år, och sedan går i pension vid 63, då får man väl samma pension som om man gick vid 62, eller är det som om man gått till 63, och får en pension som motsvarar det ?

2. Gå vid 62 som ovan, lever på egna pengar, men man tar inte ut pensionen förrän vid 65. Får man då en bättre pension när man fyller 65, dvs mer pengar per månad i detta fall ? En bekant gör det, men jag tror inte denne vinner något på det.
Citera
2021-05-10, 12:03
Medlem
Turist i tidens avatar
www.minpension.se
Citera
2021-05-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Jag började fundera på en sak rörande gå i pension vid säg 62 bast eller stämpla först ett tag innan pension.
1. Går man exv vid 62 bast så får man en viss pension. Inga mer inbetalningar sker av någon mer.
Men om man säg stämplar (går på a-kassa) säg ett år, och sedan går i pension vid 63, då får man väl samma pension som om man gick vid 62, eller är det som om man gått till 63, och får en pension som motsvarar det ?

2. Gå vid 62 som ovan, lever på egna pengar, men man tar inte ut pensionen förrän vid 65. Får man då en bättre pension när man fyller 65, dvs mer pengar per månad i detta fall ? En bekant gör det, men jag tror inte denne vinner något på det.

1. Ja, du får bättre pension om du går på A-kassa. Dels är A-kassan pensionsgrundande och dels betalas din intjänade pension ut under färre år (det s k delningstalet blir bättre).

2. Ja, du får en högre pension varje månad genom att skjuta upp pensionsuttaget (bättre delningstal). Din intjänade pension kommer att betalas ut under färre år. I och för sig går du miste om pensionsutbetalningar under 62 - 65 års ålder.
Senast redigerad av Mirko.Kostelic 2021-05-10 kl. 12:20.
Citera
2021-05-10, 12:23
Medlem
Ok, det var intressant info, Mirko. Jag visste inte att a-kassa är pensionsgrundande.
Har du eller någon annan någon uppfattning om hur delningstalet förändras från en pensionsålder på 62 till 65 bast ?
Senast redigerad av bv202 2021-05-10 kl. 12:30.
Citera
2021-05-10, 12:27
Medlem
Citat:

1. Det brukar löna sig att gå så sent i pension som möjligt, så om du kan gå på a kassa eller annan typ av åtgärd bör du försöka att göra det.

2. Det där får du nog räkna på, å ena sidan får du kanske lite högre pension men samtidigt går du ju miste om rätt så mycket pengar i pension under 3 år. Du får ju inte heller någon pensionsgrundande inkomst om du inte betalar in till systemet under 3 år och lever på egna pengar.
Citera
2021-05-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ok, det var intressant info, Mirko. Jag visste inte att a-kassa är pensionsgrundande.

Att plugga är också pensionsgrundande men vet inte hur det funkar för äldre.
Citera
2021-05-10, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
1. Det brukar löna sig att gå så sent i pension som möjligt, så om du kan gå på a kassa eller annan typ av åtgärd bör du försöka att göra det.

2. Det där får du nog räkna på, å ena sidan får du kanske lite högre pension men samtidigt går du ju miste om rätt så mycket pengar i pension under 3 år. Du får ju inte heller någon pensionsgrundande inkomst om du inte betalar in till systemet under 3 år och lever på egna pengar.

Precis, speciellt när det gäller punkt 2. Man går ju minste om 3 års pensionspengar, visserligen lägre än om man går vid 65, men tros allt exv 3 år * 25000 kr/mån * 12 mån = 900000 kr..
Om man antar att man skulle få 30000 kr/ mån om man går vid 65 isf 62 så skiljer det 5000 kr/ mån.
Men får att ta igen 5000 kr på 900000 kr får man leva till minst 80 bast. Kalkyl: 900000/5000 = 180 mån = 15 år minst efter 65..
Senast redigerad av bv202 2021-05-10 kl. 12:46.
Citera
2021-05-10, 12:42
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Att bli arbetslös vid 62 måste vara guld för det är inte många som vill anställa personen. Kan man då gå och stämpla sista åren till pension och givetvis skicka några cv:n då och då på lediga jobb.

Min plan är att börja gå ner i tid senast vid 60 men gärna 55 år. Klarar mig på mindre än lönen jag har idag.
Går sen gärna i pension vid 62 men kan tänka mig stämpla sista åren till 65 för att höja min pension när jag väl lägger ner helt.
Citera
2021-05-10, 12:42
Medlem
A-kassan ökar ju livsinkomsten. Självklart skall man utnyttja den så långt man kan. Det är också viktigt att jobba med pensionsfonderna och försöka placera rätt där.
Citera
2021-05-10, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame

Hälsan är en annan aspekt också om vi snacka tidig pension.
Nån stans efter 70 dalar det snabbt får många och att gå lite tidigare kan vara värt guls rent livsglädjemässigt även och det blir snålt i plånboken efter 75.
Citera
2021-05-10, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Att bli arbetslös vid 62 måste vara guld för det är inte många som vill anställa personen. Kan man då gå och stämpla sista åren till pension och givetvis skicka några cv:n då och då på lediga jobb.

Min plan är att börja gå ner i tid senast vid 60 men gärna 55 år. Klarar mig på mindre än lönen jag har idag.
Går sen gärna i pension vid 62 men kan tänka mig stämpla sista åren till 65 för att höja min pension när jag väl lägger ner helt.

Som egen företagare kan man då sparka sig själv då tro och gå på a-kassa? Äger ett AB
Citera
2021-05-10, 14:14
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Som egen företagare kan man då sparka sig själv då tro och gå på a-kassa? Äger ett AB

Den tror jag kan bli svår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in