• 1
  • 2
2021-05-10, 10:55
Medlem
mr-mystics avatar
Assa jag har typ kompisar som också e egentligen för unga men som kör moppe. Dom frågar mig om jag vill låna o så. Jag är ju inte 15 än. Men vad är egentligen straffet om polisen skulle upptäcka. Skulle mina föräldra få skit typ?
Citera
2021-05-10, 11:08
Medlem
Du får olovlig körning. Alltså får du inte ta körkort förens du är typ 21 och massa skit. Så gör såhär:
Du kan köra deras moppe ibland, på småvägar eller cykelbanor där polis inte finns. Men inte på stora vägar eller inne i stan.
Citera
2021-05-10, 11:57
Medlem
Klas-Vegass avatar
Nu har man ju ändrat moppereglerna. Men förr skulle man vara 15 (det räckte för att få framföra moped), samtidigt var du inte straffmyndig som 14-åring så inget hände.
Citera
2021-05-10, 15:21
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoQue536
Du får olovlig körning. Alltså får du inte ta körkort förens du är typ 21 och massa skit. Så gör såhär:
Du kan köra deras moppe ibland, på småvägar eller cykelbanor där polis inte finns. Men inte på stora vägar eller inne i stan.

Nej så är det inte. Man är inte straffmyndig förrän man blir 15, så i princip är det helt ofarligt att köra moped innan detta. Man kan givetvis få hembesök av polisen och de ska sitta och tjöta med ens föräldrar och sånt men man kan faktiskt inte straffas rättsligt för det. Det är skillnad om man efter att man fyllt 15 kör exempelvis EU-moped utan körkort eller cross eller mc av någon sort. Då får man påföljden du nämnde.
Citera
2021-05-13, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Nej så är det inte. Man är inte straffmyndig förrän man blir 15, så i princip är det helt ofarligt att köra moped innan detta. Man kan givetvis få hembesök av polisen och de ska sitta och tjöta med ens föräldrar och sånt men man kan faktiskt inte straffas rättsligt för det. Det är skillnad om man efter att man fyllt 15 kör exempelvis EU-moped utan körkort eller cross eller mc av någon sort. Då får man påföljden du nämnde.

Skitsnack.

Det må vara så att personer yngre än 15 inte är straffmyndiga, men händelsen/"brottet" dokumenteras och läggs in i systemen. Som sen kommer tillbaks o biter dig i arslet den dagen du ansöker om körkortstillstånd.
Med all rätta vill jag tillägga, du har ju redan uppvisat att du skiter fullständigt i lagar o regler i trafiken, då har du inte där att göra.
Du blir nekad körkortstillstånd, eller "lämplighetsintyg" som det hette förr eftersom du genom ditt tidigare agerande visat att du inte är lämplig att vistas i trafiken.

En annan aspekt av det hela är även att OM det kan bevisas att dina vårdnadshavare inte gjort tillräckligt för att hindra dig från att begå detta brott så kan det även få rättsliga följder för dem.
Det kryper fram fler o fler exempel nu på senare år där vårdnadshavare aktivt hjälpt sina barn manipulera fartspärr på a-traktorn, eller trimmat moppen..... Kom ihåg att en individ under 16 inte juridiskt kan äga någonting, allting ar alltid skrivet på någon äldre, oftast föräldrarna.
Citera
2021-05-13, 12:02
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRAKas
Skitsnack.

Det må vara så att personer yngre än 15 inte är straffmyndiga, men händelsen/"brottet" dokumenteras och läggs in i systemen. Som sen kommer tillbaks o biter dig i arslet den dagen du ansöker om körkortstillstånd.
Med all rätta vill jag tillägga, du har ju redan uppvisat att du skiter fullständigt i lagar o regler i trafiken, då har du inte där att göra.
Du blir nekad körkortstillstånd, eller "lämplighetsintyg" som det hette förr eftersom du genom ditt tidigare agerande visat att du inte är lämplig att vistas i trafiken.

En annan aspekt av det hela är även att OM det kan bevisas att dina vårdnadshavare inte gjort tillräckligt för att hindra dig från att begå detta brott så kan det även få rättsliga följder för dem.
Det kryper fram fler o fler exempel nu på senare år där vårdnadshavare aktivt hjälpt sina barn manipulera fartspärr på a-traktorn, eller trimmat moppen..... Kom ihåg att en individ under 16 inte juridiskt kan äga någonting, allting ar alltid skrivet på någon äldre, oftast föräldrarna.

https://lawline.se/answers/6623
Citera
2021-05-13, 12:27
Medlem
Citat:

Då ska inte jag säga emot, ut o gasa bara, för inget kan ju hända......

Eller...

Så kan du ju söka hjälp med aktivera de mentala spärrar i hjärnan som hindrar dig från att göra saker som man enligt lag inte får? Att utveckla din mentala förmåga att följa lagar och regler för att det är det rätta att göra, inte på grund av att du vill undvika de negativa konsekvenserna detta skulle innebära OM du blir påkommen.

Sanningen är nog att om man inte lyckas respektera lagar o regler när man är 13-14 så gör man det inte inte när man är 15,16,17 eller 18 heller.... Så detta blir i praktiken en icke-fråga eftersom den 14åring som blir påkommen med diverse hyss även kommer bli tagen när h*n är 15 o 16 o 17 osv....

Det är bara att få in i skallen och acceptera, du får inte köra moppe alls när du är 14, punkt. Det är bara att sätta sig ner o vänta på 15årsdagen.
När du sen är 15 så måste du få in i skallen och acceptera att du får inte ändra något på moppen som gör att den går fortare, punkt. Vill du åka fortare så får du snällt vänta till 16årsdagen o ta körkort för lätt mc o köpa en sån.

osv.... osv....
Citera
2021-05-13, 18:56
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRAKas
Då ska inte jag säga emot, ut o gasa bara, för inget kan ju hända......

Eller...

Så kan du ju söka hjälp med aktivera de mentala spärrar i hjärnan som hindrar dig från att göra saker som man enligt lag inte får? Att utveckla din mentala förmåga att följa lagar och regler för att det är det rätta att göra, inte på grund av att du vill undvika de negativa konsekvenserna detta skulle innebära OM du blir påkommen.

Sanningen är nog att om man inte lyckas respektera lagar o regler när man är 13-14 så gör man det inte inte när man är 15,16,17 eller 18 heller.... Så detta blir i praktiken en icke-fråga eftersom den 14åring som blir påkommen med diverse hyss även kommer bli tagen när h*n är 15 o 16 o 17 osv....

Det är bara att få in i skallen och acceptera, du får inte köra moppe alls när du är 14, punkt. Det är bara att sätta sig ner o vänta på 15årsdagen.
När du sen är 15 så måste du få in i skallen och acceptera att du får inte ändra något på moppen som gör att den går fortare, punkt. Vill du åka fortare så får du snällt vänta till 16årsdagen o ta körkort för lätt mc o köpa en sån.

osv.... osv....

Alltså, jag vet inte vad du tror, men jag har inte varit 15 sen "Foten" var statsminister. Mitt svar var ett korrekt svar baserat på fakta medans ditt var ett moraliskt svamlande. Och flashback är kanske inte rätt ställe för moraliskt svamlande. Frågan handlade om vad straffet är om man kör moppe innan man fyllt 15, inte om detta var lagligt eller om det är rätt eller fel.
Du gör givetvis precis vad du vill I ditt liv och om du förmår dina egna barn att vänta med moppe tills de är 15 och inte trimma dem så är ju det bra. Själv körde jag moppe på landet när jag var 14 men jag fick inte köra i stan för min morsa förrän jag fyllt 15 och hon var inte alls glad när hon fick veta att jag trimmat den. Men vid det tillfället hade mina kompisar redan tröttnat då de redan kört i ett år och jag fick puttra runt själv, vilket kändes lite surt.
Citera
2021-05-13, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Assa jag har typ kompisar som också e egentligen för unga men som kör moppe. Dom frågar mig om jag vill låna o så. Jag är ju inte 15 än. Men vad är egentligen straffet om polisen skulle upptäcka. Skulle mina föräldra få skit typ?
Du får ej köra moppe som gammal, det blir påföljden. Om jag inte minns helt åt skogen.

Edit: eftersom typ ingen kör moppe som gammal kan det vara värt att chansa.
Senast redigerad av P-o-beln 2021-05-13 kl. 19:22.
Citera
2021-05-13, 19:50
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Äntligen! Fan vad jag avskyr när alla bara gissar hela tiden angående detta, så tack för länken Sökte själv lite angående detta igår när jag såg tråden men hittade inget.
Citera
2021-05-15, 17:03
Medlem
bunjackens avatar
Svaret är ju om du är under 15 så är du inte straffbar vilket betyder inga böter/fängelsestraff kommer kunna dömas ut

Med det i beaktande så anser jag det vore bättre om du körde bil olovligt tex som 17 åring än som 9 åring ur trafiksäkerhetsynpunkt

Olyckor är lätt skedda men sker det en olycka så kan du och föräldrarna bli gravt skadeståndsskyldiga inga försäkringar gäller er.

Sen kan polisen osv skälla och i värsta fall kan du få sitta i rätten där de gör som vanligt och säger om du vore 15+ så skulle du få det och det straffet gäller dock oftast grövre saker.

Troligen försenas det med körkortstillstånd som en annan skrev
Citera
2021-05-16, 02:06
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken

Troligen försenas det med körkortstillstånd som en annan skrev

Nej. Att man inte är straffmyndig innebär rent lagligen att man inte kan straffas enligt lag. Punkt slut. Man får alltså inga böter, inget försenat körkortstillstånd, man förbjuds inte att köra moped när man är 65 och ens föräldrar straffas heller inte av detta.

Man kan givetvis få skäll, man kan hamna på polisens "den ska vi ha koll på" lista och om man upprepar förseelsen ihop med grövre brott så kan sociala myndigheter kontaktas och man kan skickas till fosterhem och liknande.

Men rent lagligen så kan man inte straffas för brott man begår när man inte är straffmyndig. I Sverige ska jag säga, för andra länder har andra regler. I USA exempelvis kan du straffas som en vuxen även om du är 10 år och begår ett brott. Det är därför de har barn i fängelse på livstid som har mördat folk. Alla stater har de inte så, men vissa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in