Citat:
Ursprungligen postat av
Pojk-ansikte
Föreställer mig att du har ett knubbigt ansikte, rakad skalle med blonda hårstrån som sticker upp ojämt och ett par glasögon av din röst att döma.
Haha, det där va inte mycket rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
pudrig
Äh, du låter helt normal!
Möjligen pratar du lite ”sammanbitet”, dvs uttalar inte orden/vokalerna fullt ut, men det kan ju ha med dialekt att göra?
Utan att behöva outa dig, vilket landskap är du ifrån?
Reagerade t.ex på hur du säger ”surfplatter” där med markant E.
Men själva rösten är en fullt normal människoröst!
Vad menar du med inte uttalar orden eller vokalerna fullt ut? Småland på ena sidan och Göteborg på den andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kackelhus
JKolla här, de flesta på Flashback har autism det är bara så det är. Din röst är väl lite monoton? Nu har du säkert också gjort ditt allra bästa för att inte göra den allt det du inte vill att den ska vara. Gör en neuropsykiatrisk utredning och oroa dig inte över rösten den kommer du inte kunna förändra om det är något ytterligare bakom.
Jag har inte gjort någonting för att få den att låta mindre monoton. Ang. neuropsykiatrisk utredning så finns det både ADHD och aspergers på papper. Sistnämnda kom dock in i papperen väldigt hastigt utan någon utredning att tala om och jag ställer mig väldigt frågande till om den verkligen är korrekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
kossemu
Det här har du fått om bakfoten, du låter fan helt normal, rösten är aningen monoton men inte udda.
Jag kan också bli nervös över detta, för det finns ju de personer som har konstiga röster, och man undrar om de är medvetna om det, eller om de gått genom hela livet utan att veta varför folk tycker de är udda. Ett tag var det fler personer samma vecka som sa "Va?" efter jag sagt något, och då rang varningsklockorna. Jag blev orolig för att jag själv kanske är en sån person med konstig röst men ingen har sagt något. Det vanliga är att man släpper oron när man får tecken på att det inte stämmer, så jag undrar varför den här oron funnits kvar så länge hos dig?
För att jag iband fått kommentarer om att jag pratar fort, behöver andas ibland och noterar ju själv att den kan låta monotont.
Citat:
Ursprungligen postat av
kossemu
Jag ser 2 vägar framåt:
Antingen går du till en psykolog och försöker hantera själva oros känslan, de kan få dig att släppa dina komplex. Om du känner dig nervös i sociala situationer så kanske du har nån slags social fobi som måste behandlas.
Känner mig inte speciellt nervös i sociala situationer och mitt röstkomplex har inte direkt hindrat mig från att prata mer än möjligen i telefon, vilket jag helst undviker.
Citat:
Ursprungligen postat av
kossemu
Andra alternativet är att ändra på din röst genom att gå till en privat talpedagog. Jag tror att de kan lära dig exempelvis att tala med magstöd och andas in på rätt ställen. Jag vet en tjej som gick till talpedagog för att träna bort sin dialekt för att hon skämdes över den, så det borde inte vara så konstigt. Frågan är om du kommer bli nöjd med din röst tillslut eller om detta egentligen är ett problem av den psykologiska sorten, så att osäkerheten istället kommer fästa sig vid nått annat av dina attribut?
Ska kolla runt lite kanske ang. detta med talpedagog. Jag har tidigare varit inne på det, men inte brytt mig tillräckligt för att kolla upp det. På grund av problem med stamning som liten så gick jag ju dock en väldigt kort stund hos en då. Växte dock ifrån stamningen till sådan grad att den idag iaf inte är ett hinder.
Citat:
Ursprungligen postat av
kossemu
Hoppas det löser sig!
Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av
next-chapter
Kolla gärna in dessa två klipp med legendaren Elliott Hulse. För att skapa en attraktiv djup mansröst måste du först och främst andas genom dina "balls", (bäckenbotten). Sen släppa lös tensions i dina muskler, som han förklarar hur man gör i den andra videon. På detta kan även träning, kallduschar och eventuellt cbd hjälpa en på traven att bli mer lugn och stabil i kroppen som skapar en attraktivare röst.
https://www.youtube.com/watch?v=P41ER1Wmkj0
https://www.youtube.com/watch?v=FhJb...l=STRENGTHCAMP
Ska titta lite på de klippen. Rådet att andas annorlunda när man pratar har jag fått tidigare. Fick även tips på någon övning att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pojk-ansikte
Föreställer mig att du har ett knubbigt ansikte, rakad skalle med blonda hårstrån som sticker upp ojämt och ett par glasögon av din röst att döma.
Det enda som va rätt där, är att jag har ett par glasögon. Dock även haft linser, men trivs väldigt bra med glasögon förutom när det t.ex. regnar.