2021-05-10, 00:02
Medlem
SvT har ett positivt och totalt okritiskt inslag om att man utan köplats och kontakter kan få ”förstahandskontrakt” i Stockholm.

Ett låst eget rum, delade utrymmen som toalett, dusch, kök och vardagsrum ute i Handen kostar 6 995 kronor i månaden. Ett Inneboenderum mao.

”Huset i Handen är den första ”hubben” av flera som företaget Colive planerar i Stockholm, Göteborg och Lund. Det rymmer 17 större lägenheter som delas av 5-6 personer. Var och en hyr ett låsbart rum på mellan 6 och 16 kvadratmeter som betraktas som den privata bostaden.

Resten av utrymmet är gemensamt. Köket med matplats, vitvaror och matlagningsattiraljer används av alla. Likaså vardagsrummet med soffgrupp, TV och ljudanläggning. Det finns två badrum och ytterligare toaletter. El, vatten, wi-fi och streamingtjänster ingår i hyran, liksom veckovis städning.

På bottenplanen i huset finns förutom förråd, tvättstuga och cykelgarage en stor uteplats på gården samt och rymliga lounge-utrymmen som hyresgästernas kan använda för till exempel fester.

För detta betalar Daniel 6 995 kronor i månaden.”

(Hur mycket tjänar företaget på detta?)

För att få bo där krävs rätt värderingar. (Värdegrund?)

”Personer som ansöker om bostad hos Colive måste svara på frågor om vanor, ordningssinne, intressen, matpreferenser och även värderingar. ”

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/n...stadsmarknaden

SvT Nyheter på Twitter:

”Helt utan kontakter har 25-åriga Daniel från Jämtland lyckats skaffa det många jämnåriga huvudstadsbor knappt vågar drömma om: Ett hyreskontrakt i första hand. Och det utan en enda dag i bostadskö.”

https://twitter.com/svtnyheter/statu...466934278?s=20

Fake News?
Citera
2021-05-10, 00:29
Medlem
Bonnatorps avatar
Tycker det ser helt i sin ordning ut.
6 välformade kvadrat räcker ändå ganska väl till sängen och de personliga tillhörigheterna. Är helt onödigt att ha privat tevesoffa och kök med hela köret, egentligen.

Hade jag själv varit singel och velat bo i Stockholm så skulle jag tycka det var den perfekta lösningen för att få en bostad inom någon kilometer från närmsta tunnelbaneperrong.

Fast det är klart, för 3000 spänn är det så klart det går att ordna eget lås på dörren där man är inneboende hos någon för 4000:- per månad.
Senast redigerad av Bonnatorp 2021-05-10 kl. 00:31.
Citera
2021-05-10, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Tycker det ser helt i sin ordning ut.
6 välformade kvadrat räcker ändå ganska väl till sängen och de personliga tillhörigheterna. Är helt onödigt att ha privat tevesoffa och kök med hela köret, egentligen.

Hade jag själv varit singel och velat bo i Stockholm så skulle jag tycka det var den perfekta lösningen för att få en bostad inom någon kilometer från närmsta tunnelbaneperrong.

Fast det är klart, för 3000 spänn är det så klart det går att ordna eget lås på dörren där man är inneboende hos någon för 4000:- per månad.

Personligen reagerar jag mest över SvT:s positiva artikel. Ska det där jämställas med ett ordinarie förstahandskontrakt? Ett Inneboenderum?
Citera
2021-05-10, 00:59
Medlem
Det handlar om att SVT vill fostra dagens ungdomar att tro att 6 kvm är något bra och något normalt.
Dagens ungdomar ska fostras i att inte inse hur sjuk utvecklingen i landet är när det ses som något positivt att leva på 6 kvm.
Citera
2021-05-10, 01:00
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModPodge
Personligen reagerar jag mest över SvT:s positiva artikel. Ska det där jämställas med ett ordinarie förstahandskontrakt? Ett Inneboenderum?
Det är ju ett förstahandskontrakt? Det är ju uppenbarligen ett betydligt säkrare kontrakt än ett vanligt inneboende-kontrakt.

Sen om man tycker att det är för litet, för dyrt eller whatever är ju en helt annan fråga.

Hade definitivt själv kunnat tänka mig det i några år när man var i rätt ålder för det. Priset är ju egentligen största problemet, men det gäller ju i princip alla kollektiv/rum man hyr där det är fastighetsägaren/kontrakt-ägaren som stoppar en jävla massa pengar i fickan. Känns ju mindre kul att betala 6000-7000 för något som borde kosta hälften så mycket däremot.

Kan ju tycka att det är vettigt att man bygger lite komplement till dagens öppna planlösningar som inte lämpar sig alls för att ens bo med en enda kompis. Dvs stora 2:er t.ex med öppen planlösning (50kvm+, ofta över 60kvm t.om) vilket fortfarande inte ens funkar bra att dela med någon annat än sin partner.
Senast redigerad av Dirty. 2021-05-10 kl. 01:11.
Citera
2021-05-10, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Det är ju ett förstahandskontrakt? Det är ju uppenbarligen ett betydligt säkrare kontrakt än ett vanligt inneboende-kontrakt.

Sen om man tycker att det är för litet, för dyrt eller whatever är ju en helt annan fråga.

Hade definitivt själv kunnat tänka mig det i några år när man var i rätt ålder för det. Priset är ju egentligen största problemet, men det gäller ju i princip alla kollektiv/rum man hyr där det är fastighetsägaren/kontrakt-ägaren som stoppar en jävla massa pengar i fickan. Känns ju mindre kul att betala 6000-7000 för något som borde kosta hälften så mycket.

Jag reagerar över att SvT skriver ”Ett hyreskontrakt i första hand.” (twitter). Men det kanske bara är jag som tolkar en sådan mening som att någon fått hyra något annat än bara ett rum i en gemensam lägenhet då? Detta är kanske det nya normala? Hoppas alla håller avstånd i de gemensamma utrymmena.
Citera
2021-05-10, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Det handlar om att SVT vill fostra dagens ungdomar att tro att 6 kvm är något bra och något normalt.
Dagens ungdomar ska fostras i att inte inse hur sjuk utvecklingen i landet är när det ses som något positivt att leva på 6 kvm.

Japp. ”Förr” hade folk i samma ålder egna lägenheter efter relativt kort tid - jämfört med i dag - i bostadskön.

Påtvingat kollektivboende.
Citera
2021-05-10, 01:22
Medlem
Det känns ju nästan som ett reklaminslag.
"Ett hyreskontrakt i första hand. Och det utan en enda dag i bostadskö" låter som något man skulle läsa i någon av dessa tvivelaktiga reklambanners mm. som figurerar runtom på nätet.

Har dock inte problem med konceptet eller dylikt, även om det inte skulle vara något för mig.

Citat:
För att få bo där krävs rätt värderingar. (Värdegrund?)

”Personer som ansöker om bostad hos Colive måste svara på frågor om vanor, ordningssinne, intressen, matpreferenser och även värderingar. ”
Att det krävs rätt värderingar för att få bo där är ju något du har hittat på själv.
Det framgår tydligt att frågorna är till för att matcha ihop personer som anses vara kompatibla, som tros kunna passa som inneboende med varandra.
Citera
2021-05-10, 01:25
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Japp. ”Förr” hade folk i samma ålder egna lägenheter efter relativt kort tid - jämfört med i dag - i bostadskön.

Påtvingat kollektivboende.
Påtvingat och påtvingat. Sådana här boendeformer där man trycker in fler personer på mindre yta minskar ju trycket på bostadsmarknaden i övrigt. Gillar du inte det bör du ändå glädjas över att det på sikt blir lättare för alla att hitta något, så länge någon villig att ta kontrakt som dessa.

Och som sagt, mycket av det vi bygger idag är allt annat än kvadrateffektivt när det kommer till att trycka in människor. Mycket av de nybyggda lägenheterna idag är enligt mig oftast alldeles för stora för antalet rum. 1:er på nästan 40 kvadrat är ett skämt enligt mig, man vill fortfarande inte dela den med någon. En välplanerad 2:a på 40 kvadrat däremot och ett par kan trivas bra i den osv. 2:er som man inte ens vill tänka tanken på att dela med någon annan än sin partner pga den öppna planlösningen trots enorma ytor. Dessutom kostar de här nybyggena sjukt mycket om de är hyresrätter.
Citera
2021-05-10, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Det känns ju nästan som ett reklaminslag.
"Ett hyreskontrakt i första hand. Och det utan en enda dag i bostadskö" låter som något man skulle läsa i någon av dessa tvivelaktiga reklambanners mm. som figurerar runtom på nätet.

Har dock inte problem med konceptet eller dylikt, även om det inte skulle vara något för mig.

Att det krävs rätt värderingar för att få bo där är ju något du har hittat på själv.
Det framgår tydligt att frågorna är till för att matcha ihop personer som anses vara kompatibla, som tros kunna passa som inneboende med varandra.

Ordet ”värderingar” är ett citat. Men det stämmer att det var mitt påhitt - dvs min kanske inte så välvilliga tolkning - att det kunde vara frågan om ”rätt värderingar”. Vore hursomhelst intressant få se matchningsfrågorna man ska besvara vid intresse.

Länk till företaget SvT gör detta ”opartiska inslag” (reklam?!) om:

https://community.colive.se/
Senast redigerad av ModPodge 2021-05-10 kl. 01:36.
Citera
2021-05-10, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Påtvingat och påtvingat. Sådana här boendeformer där man trycker in fler personer på mindre yta minskar ju trycket på bostadsmarknaden i övrigt. Gillar du inte det bör du ändå glädjas över att det på sikt blir lättare för alla att hitta något, så länge någon villig att ta kontrakt som dessa.

Och som sagt, mycket av det vi bygger idag är allt annat än kvadrateffektivt när det kommer till att trycka in människor. Mycket av de nybyggda lägenheterna idag är enligt mig oftast alldeles för stora för antalet rum. 1:er på nästan 40 kvadrat är ett skämt enligt mig, man vill fortfarande inte dela den med någon. En välplanerad 2:a på 40 kvadrat däremot och ett par kan trivas bra i den osv. 2:er som man inte ens vill tänka tanken på att dela med någon annan än sin partner pga den öppna planlösningen trots enorma ytor. Dessutom kostar de här nybyggena sjukt mycket om de är hyresrätter.

Låter måttligt mysigt att bli intryckt.

Visst, jag håller med dig om de ofta vansinniga öppna planlösningarna. Annars kunde ju en två delas av två vänner på ett enklare sätt. Två avskilda rum skulle fixa det.
Citera
2021-05-10, 01:51
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Och det utan en enda dag i bostadskö.

Jaha? Det betyder inte att att han fått en bostad vilket han inte heller har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in