• 1
  • 2
2021-05-09, 19:37
Medlem
FinStinas avatar
Jag söker råd från er som tycker att det är viktigt med maskulinitet och att utvecklas i sin manlighet med allt vad det kan innebära.

Jag har en son som närmar sig puberteten. Jag och hans pappa är separerade, så den bild man förr hade av att ha familj har fått anpassas en hel del. Sonen har en bra relation med sin pappa, men det mesta av vardagslivet har sonen med mig. Det är jag som ansvarar för det mesta av hans uppfostran. Jag och hans pappa har en bra kommunikation, men jag upplever inte att han sätter samma värde på dessa bitar.

När det nu inte finns en pappa hemma så vill jag göra det bästa för att sonen ska utvecklas till en bra och trygg kille och sedan man. Han är skärpt och skolan är inte tillräckligt utmanande för honom rent intellektuellt, så han blir uttråkad. Hemma fastnar han lätt i att lära sig olika saker vid datorn, vilket är bra men även det har sina nackdelar om han gör för lite av annat. Jag satte honom på kampsport vilket sedan sket sig pga. att allt stängdes. Vi är ofta ute i skogen och promenerar och pratar om allt möjligt.

Jag har funderingar om att dra med honom på gym lite längre fram. Köpa hem mittsar och gå lös på. Jag har en del mer manliga intressen som jag kan ta med honom på eller prata om, men samtidigt är jag kvinna. Så jag inbillar mig inte att det blir samma sak. Jag är troligtvis hönsigare än jag tror och de samtal vi har blir inte desamma som om de hade varit med en man.

Jag tar gärna emot tips om hur jag gör det bästa för min son. Aktiviteter, böcker, inspirerande män att följa på nätet, eller annat som ni kommer på som man bör tänka på. Gällande porrkonsumtion tänker jag prata med honom om hur påverkar hjärnan. Men frågan är hur mycket man ska skydda honom från vad han faktiskt kan leta upp själv på nätet. Filter eller annat skydd, eller inte alls?

Att skaffa en styvpappa till sonen är inte den typen av råd som jag är intresserad av här.
Citera
2021-05-09, 19:39
Medlem
VeryKronoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinStina
Jag söker råd från er som tycker att det är viktigt med maskulinitet och att utvecklas i sin manlighet med allt vad det kan innebära.

Jag har en son som närmar sig puberteten. Jag och hans pappa är separerade, så den bild man förr hade av att ha familj har fått anpassas en hel del. Sonen har en bra relation med sin pappa, men det mesta av vardagslivet har sonen med mig. Det är jag som ansvarar för det mesta av hans uppfostran. Jag och hans pappa har en bra kommunikation, men jag upplever inte att han sätter samma värde på dessa bitar.

När det nu inte finns en pappa hemma så vill jag göra det bästa för att sonen ska utvecklas till en bra och trygg kille och sedan man. Han är skärpt och skolan är inte tillräckligt utmanande för honom rent intellektuellt, så han blir uttråkad. Hemma fastnar han lätt i att lära sig olika saker vid datorn, vilket är bra men även det har sina nackdelar om han gör för lite av annat. Jag satte honom på kampsport vilket sedan sket sig pga. att allt stängdes. Vi är ofta ute i skogen och promenerar och pratar om allt möjligt.

Jag har funderingar om att dra med honom på gym lite längre fram. Köpa hem mittsar och gå lös på. Jag har en del mer manliga intressen som jag kan ta med honom på eller prata om, men samtidigt är jag kvinna. Så jag inbillar mig inte att det blir samma sak. Jag är troligtvis hönsigare än jag tror och de samtal vi har blir inte desamma som om de hade varit med en man.

Jag tar gärna emot tips om hur jag gör det bästa för min son. Aktiviteter, böcker, inspirerande män att följa på nätet, eller annat som ni kommer på som man bör tänka på. Gällande porrkonsumtion tänker jag prata med honom om hur påverkar hjärnan. Men frågan är hur mycket man ska skydda honom från vad han faktiskt kan leta upp själv på nätet. Filter eller annat skydd, eller inte alls?

Att skaffa en styvpappa till sonen är inte den typen av råd som jag är intresserad av här.
Detta låter väldigt sexistiskt. "Bli en riktig man" låter mer som uppfostran från 1950-talet.
Citera
2021-05-09, 19:41
Medlem
mingtians avatar
Du kan lösa det själv, se till att han har intressen vad det än kan vara, där kan han hitta manliga förebilder.
Se till att han har kontakt med sin far.

Annars kan du bara be han följa Jan Emanuel på Instagram så blir han en riktig man
Citera
2021-05-09, 19:42
Medlem
VeryKronoss avatar
Låt han också utveckla sig själv utan att "sätta honom" i olika sporter/aktiviteter. Bara man har uppfostran så lär ungarna sig själva ganska vettiga saker och inte sätter sig själva i "att vara en man". Skulle du ha något problem om han betedde sig mer feminint eller? Tänk om han rent av struntar i allt det "manliga" du "lär/hjärntvättar" honom med?
Senast redigerad av VeryKronos 2021-05-09 kl. 19:51.
Citera
2021-05-09, 19:47
Medlem
No-n-sences avatar
Det viktigaste är att han har en trygg manlig förebild i sin vardag.

Det behöver inte vara en styvpappa, det kan vara en kompis till dig, farfar, morfar, farbror, morbror, lärare, tränare, äldre bror etc.
Citera
2021-05-09, 19:47
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeryKronos
Detta låter väldigt sexistiskt. "Bli en riktig man" låter mer som uppfostran från 1950-talet.

Beror på vad man tolkar in i det då. Men förstår din poäng.

He.
Senast redigerad av Lill-Ann 2021-05-09 kl. 20:04.
Citera
2021-05-09, 19:50
Medlem
Joinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinStina

Har han en morfar eller farfar i livet eller för den delen någon annan manlig släkting (typ en morbror) så kanske det kan vara någon för honom att umgås mer med.
Är han intresserad av historia så låt honom inspireras av de ädla hjältar som det skrivits om i historieböckerna. De som hade både mod, moral och ledarskap. =)
Citera
2021-05-09, 19:52
Citat:
Det beror på att du är en modern mesbög.

FinStina
Nej. Inte fullt ut. Föräldrarna har olika roller och förmedlar olika saker. En kvinna kan aldrig förvandla sin son till en riktig karl, lika lite som en ensamstående far kan göra en redbar kvinna av sin dotter. Trasiga relationer är ett problem och yttersta offret blir alltid barnet.

Dock, heder åt dig att du tänker i de här banorna. Det betyder att du förstår problematiken, vilket inte är alla moderna kvinnor förunnat.
Citera
2021-05-09, 19:54
Medlem
VeryKronoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity

FinStina
Nej. Inte fullt ut. Föräldrarna har olika roller och förmedlar olika saker. En kvinna kan aldrig förvandla sin son till en riktig karl, lika lite som en ensamstående far kan göra en redbar kvinna av sin dotter. Trasiga relationer är ett problem och yttersta offret blir alltid barnet.

Dock, heder åt dig att du tänker i de här banorna. Det betyder att du förstår problematiken, vilket inte är alla moderna kvinnor förunnat.
"Modernmög" är dock det som syns mest i samhället så... hehe När gamlingarna dör ut så kommer den nya "modernbög" generationen istället ^^
Citera
2021-05-09, 19:55
Medlem
VeryKronoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Låter också lite som att du skulle ha mycket emot dina barn (söner) om dem skulle börja klä sig feminint eller inte bete sig som ditt drömideal av män ^^
Citera
2021-05-09, 19:56
Citat:
"Modernmög" är dock det som syns mest i samhället så... hehe När gamlingarna dör ut så kommer den nya "modernbög" generationen istället ^^
Då är lyckligtvis alla normala människor döda. Då kan ni ha ert degenererade skräpsamhälle för er själva och knulla varandra i röven så att aidsen skvätter.
Citera
2021-05-09, 19:57
Medlem
Joinks avatar
Känns som att detta eller något liknande kan ha tagits upp någon gång i programmet kvinnofällan på radio svegot, kika in där vettja!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in