2010-11-18, 22:42
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spleendid
Det skulle väljas bort igår och det vill jag kommentera. Tycker att flaggstången gjorde ett galet val. Av de intryck jag fått så valde han bort den lugnaste tjejen. Men så gillar ju inte jag tjejer som är vare sig framåt eller fnittriga. De ska andas mystik och osäkerhet. Det gjorde Pernilla till stor del. Hon intresserade mig mest.

Citat:
Ursprungligen postat av Honco
Fattar inte hur den smala kunde välja bort Pernilla. Jag hade ju valt henne direkt, utan tvekan, väldigt söt och hon verkade vettig. Nu är det ju bara ruggugglor kvar hos honom.

Det var ett jäkla tjatande om Pernilla.

Faktum var ju att hon var omogen, tråkig och verkade sakna personlighet helt. Dessutom lätt psykiskt instabil att döma av hennes beteende i senaste avsnittet.

(Beklagar om det är såna tjejer ni dras till men är inte förvånad. Många killar verkar vilja ha en svag, beige tjej som saknar åsikter, för att känna att de själva har kontroll...)

Själv hoppas jag att Johan väljer Amanda. En naturlig och jordnära tjej, själv uppvuxen på en gård på landet, dvs hon vet vad det livet innebär. Definitivt en tjej som hade hållt i längden.
Är dock rädd att Johan väljer fel, i värsta fall den hemska Ellinor som verkar kunna kollra bort honom en del.
Citera
2010-11-19, 02:03
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Det var ett jäkla tjatande om Pernilla.

Faktum var ju att hon var omogen, tråkig och verkade sakna personlighet helt. Dessutom lätt psykiskt instabil att döma av hennes beteende i senaste avsnittet.

(Beklagar om det är såna tjejer ni dras till men är inte förvånad. Många killar verkar vilja ha en svag, beige tjej som saknar åsikter, för att känna att de själva har kontroll...)

Oj, vad fel du har. Till att börja med visade hon bara känslor när hon röstades ut. Amanda är ju minst lika psykiskt instabil isåfall, som tjurar och har sig mellan varven. Att dessutom inte verka alltför stirrig i TV är bara ett sundhetstecken. Pernilla verkade mest normal, helt enkelt. Däremot är det omoget att ignorera kamerorna som de andra tjejerna verkar göra. Det tyder på att man inte reflekterar över situationen, ungefär som de spontana pulverbrudarna i varenda förnedringssåpa som funnits (Paradise Hotel, Big Brother, etc.).

Jag menar, hur anser du dig kunna bedöma att hon saknar personlighet som inte förmår vara naturlig framför kamerorna? Det är ju precis tvärtom. Spontanitet tyder på omognad och inkompetens. Det är enbart därför jag som ovanligt intelligent ung man per omgående genomskådar de tomma tunnornas skramlande. Jag rent av avskyr brudar som beter sig som småflickor. Den där lilla tjocka snedbröstade fan saknar ju t.ex. allt vad tankekraft anbelangar, ständigt svarandes med en gloria av frågetecken svävandes ovanför hjässan.

Det är möjligt att Pernilla inte är något geni trots att hon håller lite lägre profil, men i min värld är det åtminstone bara ett sundhetstecken att "verka tråkig" i TV. Sen behöver man förstås inte vara extrem åt andra hållet heller. Grabbgänget hos griseknoen saknar ju all väsentlig förmåga att överhuvudtaget kommunicera, och är väl snarast att betrakta som de tomma tunnorna som tiger.
Senast redigerad av spleendid 2010-11-19 kl. 02:17.
Citera
2010-11-19, 04:37
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Oj, vad fel du har. Till att börja med visade hon bara känslor när hon röstades ut. Amanda är ju minst lika psykiskt instabil isåfall, som tjurar och har sig mellan varven. Att dessutom inte verka alltför stirrig i TV är bara ett sundhetstecken. Pernilla verkade mest normal, helt enkelt. Däremot är det omoget att ignorera kamerorna som de andra tjejerna verkar göra. Det tyder på att man inte reflekterar över situationen, ungefär som de spontana pulverbrudarna i varenda förnedringssåpa som funnits (Paradise Hotel, Big Brother, etc.). .
Ja, Amanda har knappast några problem med att visa känslor, varken gällande sorg eller glädje.
Och det är väl heller inte så konstigt om det ibland blir känslomässigt för dessa människor, när man ska leva tillsammans under dessa omständigheter. Känslor i sig behöver faktiskt inte innebära någonting negativt som du verkar få det till. De är ju faktiskt där för att få känslor för en annan person...

Men tjuriga, tillknäppta och asociala Pernilla håller ju allt inombords för att sen brista helt i detta avsnitt. Sunt? Knappast.
Förstår att tjejen är ung och blev ledsen men om man anmäler sig till ett TV-PROGRAM så kanske man får förbereda sig lite bättre på att man kan komma att bli besviken, istället för att bete sig som en trumpen tonåring.

Och att de andra tjejerna skulle ignorera kamerorna stämmer ju inte alls, så där fattar jag inte hur du resonerar.
Citat:
Jag menar, hur anser du dig kunna bedöma att hon saknar personlighet som inte förmår vara naturlig framför kamerorna? Det är ju precis tvärtom.
Jag har väl lika mycket rätt att bedöma en person som du anser dig ha.
Dessutom så är det ju tydligt att mitt omdöme är bättre än ditt.

Jag har aldrig sagt att Pernilla inte är naturlig framför kamerorna.
Däremot så framgår det ju tydligt att hon helt saknar personlighet, karisma och charm. Det är ingen person som lämnar något avtryck. Hon har inget speciellt, inget som gör henne unik eller får henne att stå ut från mängden.
Sen kan hon vara snäll och se bra ut osv - spelar ingen roll. Hon HAR inte personligheten utan är helt enkelt en tråkig person. Världen är full av dem. Vad är det som är så konstigt?

Och det verkar ju vara vad du gillar hon en kvinna. För att citera vad du sa tidigare:
Citat:
Men så gillar ju inte jag tjejer som är vare sig framåt eller fnittriga. De ska andas mystik och osäkerhet..
Du tycker alltså att det är positivt med att en tjej är lite svag och osäker. Idealet för dig verkar vara en grå liten mus som håller sig i bakgrunden. Vad som skulle vara "mystik" med det förstår jag dock inte, tvärtom verkar det väldigt förutsägbart och tråkigt.

Själv gillar jag - hos både män och kvinnor - starka personligheter med humor och självdistans. Människor som är säkra i sig själva och vet vad de vill och som inte är rädda för att ha åsikter.
Det är människor som stimulerar en och som man kan ha intressanta diskussioner med. Kan du se detta med en person som Pernilla?
Tror knappast det. Vill du däremot ha en tjej som du kan ha dösnack med över frukostbordet och som aldrig ifrågasätter dig (oh hemska tanke! ) så blir Pernilla perfekt.
Men du kommer knappast att ha särskilt roligt.

Citat:
Spontanitet tyder på omognad och inkompetens. Det är enbart därför jag som ovanligt intelligent ung man per omgående genomskådar de tomma tunnornas skramlande. Jag rent av avskyr brudar som beter sig som småflickor. Den där lilla tjocka snedbröstade fan saknar ju t.ex. allt vad tankekraft anbelangar, ständigt svarandes med en gloria av frågetecken svävandes ovanför hjässan..
Ja, det var ju trevligt att du har så höga tankar om dig själv men även här får jag lov att ifrågasätta ditt omdöme.

Om du "avskyr brudar som beter sig som småflickor" så är det ju märkligt att du kan blunda för Pernillas beteende i detta avsnitt. För du kan väl knappast säga att hon agerade moget när hon stormade ut från gården i vredesmod och knappast ens kunde säga hej då till Johan?

Jag gillar faktiskt inte heller "tjej"-tjejer som ska fnittra och gapa hela tiden.
Men förväxla inte detta med att vara "framåt".
Att vara framåt behöver inte alls betyda att man är någon jävla ångvält eller osympatisk på något sätt. Isåfall har man väldigt snäva referensramar.
Senast redigerad av Lostworld 2010-11-19 kl. 05:24.
Citera
2010-11-19, 10:20
Medlem
spleendids avatar
Jag tror vi kan vara överens om att man inte kan avgöra personligheten genom att se ett TV-program. Min uppfattning är dock fortfarande att tomma tunnor oftast skramlar mest. Bara för att man är tyst betyder det inte att man saknar åsikt. Omognad stavas nämligen glädje och spontanitet. Människor som aldrig behövt tackla en tragedi eller komma till insikt. Människor som utan eftertanke ångar på i sin vardagsflärd.
Karisma, min vän, det är att utstråla en inneboende livsleda. Ett svårmod som visst går att kombinera med självsäkerhet och där det primära stavas civilkurage snarare än framåtanda eller social förmåga. Det är en mognad som når höjder de flesta människor faktiskt aldrig kommer i närheten av.
Senast redigerad av spleendid 2010-11-19 kl. 10:23.
Citera
2010-11-19, 15:30
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Jag tror vi kan vara överens om att man inte kan avgöra personligheten genom att se ett TV-program.
Så länge personen är naturlig och sig själv (vilket jag trodde att vi var överens om att Pernilla var) så kan man absolut göra en hyfsat rättvis bedömning av personligheten eller brist därav.

Citat:
Min uppfattning är dock fortfarande att tomma tunnor oftast skramlar mest.
Ja, det är ju ett uttryck som du gärna verkar vilja återkomma till. Men om vi tar t.ex. Amanda så är ju hon knappast en "tom tunna" som du kan jämföra med ytliga Paradise-brudar & co, så där faller ditt argument.

Citat:
Bara för att man är tyst betyder det inte att man saknar åsikt. .
Det betyder att man saknar åsikt, såtillvida att man väljer att inte framföra den och andra människor kan därför inte ta del av ens uppfattning i en viss fråga. Man intar således en passiv roll (i livet) och väljer att inte påverka skeendet.

Citat:
Omognad stavas nämligen glädje och spontanitet.
Människor som aldrig behövt tackla en tragedi eller komma till insikt. Människor som utan eftertanke ångar på i sin vardagsflärd.
Så du menar att en mogen människa aldrig visar glädje?
Varför är känsloyttringar per automatik något negativt för dig?
Det behöver inte betyda att man saknar kontroll eller verklighetsuppfattning.

Här avslöjar du DIN ungdom och omognad kära Spleendid.

Jag vet dock precis vilka människor du talar om, tro mig. De som tillåts att vara obekymrade och kaxiga för att de aldrig behövt prövats av livet...

Men vad vet du om Pernillas eventuella prövningar? Och att hon skulle ha "lidit" mer än Amanda, Ellinor osv.
För att vända på ditt resonemang - bara för att man är tyst och tillknäppt så behöver det inte innebära att man är vare sig mogen eller intelligent.
Pernillas omognad avslöjades ju verkligen när hon röstades ut i detta avsnitt. (Du valde att inte kommentera detta - antagligen för att du inser att jag har rätt.)

Människor bemöter livet på olika sätt. Vissa sätter upp en fasad och döljer hur de känner inombords, andra bär sina känslor utanpå. Det har knappast med mognad eller intelligens att göra.

Citat:
Karisma, min vän, det är att utstråla en inneboende livsleda. Ett svårmod som visst går att kombinera med självsäkerhet och där det primära stavas civilkurage snarare än framåtanda eller social förmåga. Det är en mognad som når höjder de flesta människor faktiskt aldrig kommer i närheten av.
Det var ett lite märkligt - och bittert - sätt att definiera karisma.

Alla personer med livsleda har knappast karisma, tvärtom.

Finns tyvärr många ytliga människor som ändå har karisma, varför kan man verkligen undra... Jag skulle verkligen vilja att detta var något som återspeglade personens inre, ett ljus inifrån baserat på kunskap och själslig utveckling. Tyvärr förhåller det sig inte så.

Karisma är, som historien ger många exempel på, inte alltid förknippat med vare sig livsvisdom eller godhet.
Citera
2010-11-19, 17:08
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Så länge personen är naturlig och sig själv (vilket jag trodde att vi var överens om att Pernilla var) så kan man absolut göra en hyfsat rättvis bedömning av personligheten eller brist därav.

Ja, det är ju ett uttryck som du gärna verkar vilja återkomma till. Men om vi tar t.ex. Amanda så är ju hon knappast en "tom tunna" som du kan jämföra med ytliga Paradise-brudar & co, så där faller ditt argument.

Det betyder att man saknar åsikt, såtillvida att man väljer att inte framföra den och andra människor kan därför inte ta del av ens uppfattning i en viss fråga. Man intar således en passiv roll (i livet) och väljer att inte påverka skeendet.

Det behöver inte betyda att man saknar kontroll eller verklighetsuppfattning.

Här avslöjar du DIN ungdom och omognad kära Spleendid.

Jag vet dock precis vilka människor du talar om, tro mig. De som tillåts att vara obekymrade och kaxiga för att de aldrig behövt prövats av livet...

Men vad vet du om Pernillas eventuella prövningar? Och att hon skulle ha "lidit" mer än Amanda, Ellinor osv.
För att vända på ditt resonemang - bara för att man är tyst och tillknäppt så behöver det inte innebära att man är vare sig mogen eller intelligent.
Pernillas omognad avslöjades ju verkligen när hon röstades ut i detta avsnitt. (Du valde att inte kommentera detta - antagligen för att du inser att jag har rätt.)

Människor bemöter livet på olika sätt. Vissa sätter upp en fasad och döljer hur de känner inombords, andra bär sina känslor utanpå. Det har knappast med mognad eller intelligens att göra.

Det var ett lite märkligt - och bittert - sätt att definiera karisma.

Alla personer med livsleda har knappast karisma, tvärtom.

Finns tyvärr många ytliga människor som ändå har karisma, varför kan man verkligen undra... Jag skulle verkligen vilja att detta var något som återspeglade personens inre, ett ljus inifrån baserat på kunskap och själslig utveckling. Tyvärr förhåller det sig inte så.

Karisma är, som historien ger många exempel på, inte alltid förknippat med vare sig livsvisdom eller godhet.

Du var en jävel på att inte träffa intentionsdjupet i dina tolkningar. Det gör du eftersom du vill sätta dit mig och du på förhand valt en inställning som går ut på att förvränga vad jag säger. Enkel psykologi.

Citat:
Men om vi tar t.ex. Amanda så är ju hon knappast en "tom tunna" som du kan jämföra med ytliga Paradise-brudar & co, så där faller ditt argument.

Det vet ingen av oss någonting om.

Citat:

Det har jag inte kommenterat.

Citat:

Var säger jag det?

Citat:

Var påstår jag det?

Citat:

Det håller jag med om. Det är bara att titta på Ann-Katrins gubbar.

Citat:
Finns tyvärr många ytliga människor som ändå har karisma, varför kan man verkligen undra...
Det håller jag inte med om. Vi associerar olika vad beträffar begreppet Karisma. Det kallas för åsikter. Ok.

Citat:

Det kan ingen av oss veta någonting om, eftersom vi rör oss med åsikter och bedömningar. Vi har inget vetenskapligt belägg för att vare sig Amanda eller Pernilla är mer mogen än den andra. Jo, mognad skulle absolut kunna vara ett vetenskapligt begrepp om man väljer en avgränsad definition av termen, och det är just i definitionen av begreppet som våra bedömningar glider isär.

Alltså. Antingen diskuterar vi vetenskapligt eller så rör vi oss med åsikter. Så länge vi rör oss med åsikter passar det således inte med uttryck som "Tyvärr förhåller det sig inte så. " eftersom utsagorna saknar belägg. Om det här ska gå seriöst till och vi överhuvudtaget ska kunna slutleda något "rätt" eller något "fel" bör vi därför inleda med en grundlig definition av de begrepp vi använder.

Ska vi däremot fortsätta med åsiktandet, så står jag fast vid att flickornas uppträdande är alldeles för yvigt för att betraktas som vare sig intelligent eller moget. Kommentarerna är ofta korkade och de flackande blickarna går i samma spår. Det är möjligt att Pernilla också är punchig, men jag har svårare att göra den bedömningen eftersom hon åtminstone har förnuft att hålla käften i större utsträckning än övriga.
Citera
2010-11-19, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tekniker
Han kommer från en kommun som ligger ca 4 mil söder om kalmar Torsås kommun.

Biblarna vet jag faktiskt inte riktigt varför han släpar runt på, men det är allmänt känt här i trakten av av de flesta ungdomar att han är lite av en Micke Beck här nere haha. Otroligt och underligt att det inte har kommit fram på något sätt i serien...

Utveckla gärna lite. Låter smaskigt!!
Citera
2010-11-19, 20:11
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Du var en jävel på att inte träffa intentionsdjupet i dina tolkningar. Det gör du eftersom du vill sätta dit mig och du på förhand valt en inställning som går ut på att förvränga vad jag säger. Enkel psykologi.
Jag förvränger inte vad du säger (varför säger alltid människor detta när de saknar argument?)
Jag vänder ditt eget resonemang emot dig eftersom det saknar logik.
Och det finns ingen anledning till paranoia - jag vill inte sätta dit dig, detta är ett diskussionsforum.
Citat:
Det vet ingen av oss någonting om.
Ändå är det du som envisas med att uttala dig om "tomma tunnor" osv...
Citat:
Det har jag inte kommenterat.
Mitt svar syftade på detta uttalande från dig:
Citat:
Människor som aldrig behövt tackla en tragedi eller komma till insikt. Människor som utan eftertanke ångar på i sin vardagsflärd.
Eftersom du anser att Pernilla är så mycket bättre än de andra tjejerna så är det väl rimligt att anta att ditt uttalande då även innefattar Pernilla?
Citat:
Var säger jag det?
Här:
Citat:
Omvänt borde det - utifrån ditt eget resonemang - innebära att mognad utesluter glädje eller spontanitet. Något som givetvis faller på sin egen orimlighet...
Citat:
Var påstår jag det?
Med uttalanden som dessa:
Citat:
Citat:
Spontanitet tyder på omognad och inkompetens.
Det genomsyrar dina inlägg att du ser (kvinnors) känsloyttringar som någonting negativt.
En bra kvinna = en tyst kvinna?

Citat:
Det håller jag med om. Det är bara att titta på Ann-Katrins gubbar..
Just det
Citat:
Det håller jag inte med om. Vi associerar olika vad beträffar begreppet Karisma. Det kallas för åsikter. Ok.
Nej, huruvida någon har karisma eller inte är knappast en åsikt. Antingen så har man det eller så har man det inte.
(Detta är lika dumt som påståenden som "skönhet sitter i betraktarens öga" osv när rent estetisk skönhet handlar om symmetri och proportioner.)

Karisma är ingenting förhandlingsbart eller någonting som du kan han en åsikt om.

Citat:
Det kan ingen av oss veta någonting om, eftersom vi rör oss med åsikter och bedömningar. Vi har inget vetenskapligt belägg för att vare sig Amanda eller Pernilla är mer mogen än den andra.
Jag har inte talat om vetenskapen. Jag har talat om omdöme och att dina argument inte håller rent logiskt.
Vi kan bara uttala oss utifrån vad vi ser och vår tidigare kunskap.
Fakta kan man dock inte bortse ifrån.
Citat:
Alltså. Antingen diskuterar vi vetenskapligt eller så rör vi oss med åsikter. Så länge vi rör oss med åsikter passar det således inte med uttryck som "Tyvärr förhåller det sig inte så. " eftersom utsagorna saknar belägg.
Nej, det saknar inte alls belägg.
Gällande karisma, vilket vi i detta fall diskuterade, så är din definition minst sagt märklig och framförallt felaktig eftersom flera exempel ur verkligheten strider mot din definition.
Karisma har inte ett dugg att göra med livsleda eller svårmod osv.

Finns många ledare i historien som genom sin karisma kunnat påverka andra och skaffat sig makt.
Psykopater t.ex. har ju en otrolig förmåga att dupera folk i sin omgivning. Inte helt ovanligt att dessa även är väldigt karismatiska... Har själv haft personer som dessa i min omgivning och jag kan lova dig att de känner ingen livsleda eller svårmod, tvärtom så har de varit väldigt ytliga, oempatiska och narcissistiska. Höga på sig själva och helt utan förmåga att begrunda konsekvenser av sitt eget handlande.
Citera
2010-11-19, 20:52
Medlem
Till Spleendid:

Ta nu inte illa upp för allt i världen, men jag tycker din avatar ser ut lite som en bajskorv. Jag kanske har fel, så isåfall, vad föreställer den?

Själv är jag ett spöke som smyger omkring längs dom kalla och fuktiga källarväggarna...
Citera
2010-11-19, 21:19
Medlem
Scrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokko-Laban
Till Spleendid:

Ta nu inte illa upp för allt i världen, men jag tycker din avatar ser ut lite som en bajskorv. Jag kanske har fel, så isåfall, vad föreställer den?

Själv är jag ett spöke som smyger omkring längs dom kalla och fuktiga källarväggarna...

Jag brukar också spontant tänka bajskorv, men tittar man närmare ser man att det snarare har formen av en njure.
Citera
2010-11-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
Jag brukar också spontant tänka bajskorv, men tittar man närmare ser man att det snarare har formen av en njure.

Ahaaa... Ja ja, en njure, ja nu när du säger det så förstår jag hur du menar. Men vi kanske också ska invänta spleendid's kommentar för bekräftelse av denna teori...
Citera
2010-11-20, 01:12
Medlem
On Topic: Jag skulle vilja se hela Bonde söker fru-serien i form av att ALLA var nakna/nudister, och Linda kom in på nåt hörn och börja suga nån kuk lite sådär halvhjärtat, samtidigt som hon var tvungen att snacka en massa skit ha ha ha...

Sen skulle hon (Linda) sätta sig över någon (modig?) kukbonde och börja rida tills både bonnkuken och messmörsfittan börjar spruta ut sina fenomenala kåtsafter och orgasmsafter...

Sen suger hon (Linda) av mig i skafferiet 2 timmar senare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in