2021-05-09, 15:02
Medlem
Inte för att jag har kommit särskilt långt i mina planer på eventuell utlandsflytt, men jag undrar om någon här har erfarenhet av att flytta utomlands (på heltid, eller åtminstone 184 dagar per år), och ändå valt att behålla en KF i Sverige? Om jag flyttar utomlands, så kommer det handla om "fire", alltså att jag livnär mig på att förvalta det kapital jag redan har.

Anledningen till att jag vill behålla min kf i Sverige är att jag utvecklat en rätt okej strategi samt kunskap som omfattar svenska småbolag. En kunskap jag inte vill kasta överbord genom att flytta utomlands, flytta pengarna dit, och börja investera i det landets aktier, som jag inte kan något om. Jag förväntar mig inte heller hitta någon "avanza" i landet jag flyttar till, där det är möjligt att investera i svenska småbolag.

Så mitt mål är att flytta utomlands, och fortsätta förvalta pengar i svensk kf. Jag har förstått att om jag istället haft kapitalet i en ISK så kommer denna efter utlandsflytt omvandlas till vanligt fondkonto, med 30% reavinstskatt, vilket inte lockar mig alls. En kf kan man behålla även efter utlandsflytt.

Jag är i första i hand inte ute efter att fuska eller dölja min svenska kf för landet jag flyttar till. Jag förstår att det går att göra så, och att sen flytta pengar från svensk kf till någon svensk bank med svenskt mastercard, och så använder man det kortet för alla sina utgifter i det nya landet.

Det handlar inte om Portugal. Det kommer förmodligen handla om ett land som har "vanligt dubbelbeskattningsavtal". Så då är en av mina frågor: I en KF är det fondbolaget som är skattskyldigt, inte jag. Och om inte jag är skattskyldig, betyder det att jag inte heller är skattskyldig för eventuell värdestegring och/eller uttag i mitt nya land?

Ni som har gjort det här, försöker ni dölja er svenska kf för det nya landet? Om inte, hur beskattas svensk kf i landet ni befinner er i?

(Reservation för att tråden skapats i fel delforum, mod får gärna flytta tråden i så fall)
Citera
2021-05-09, 17:45
Medlem
Suck, varför envisas folk med att utelämna avgörande information när man frågar? Hur beskattningen i landet du flyttar till fungerar? Ja det beror ju rätt mycket på vilket land du tänkt flytta till, vilket du inte nämner (mer än att det varken är sverige eller portugal).

Avtal mot dubbelbeskattning behöver inte nödvändigtvis hjälpa dig. Det är ju inte du som är skatteskyldig för innehaven, du har med andra ord inte skattat i sverige och om ditt nya land väljer att ta ut skatt för vinsten så är det kanske inte att betrakta som dubbelbeskattning. Exakt vilka vilkor som gäller för avtalet mot dubbelbeskattning är för övrigt beroende på vilket land det rör sig om (vilket vi inte fått veta).
Citera
2021-05-09, 18:54
Medlem
1. Fråga försäkringsbolaget om beskattning om du bor utomlands.
2. Kolla landets i fråga skatteregler.
Citera
2021-05-10, 01:07
Medlem
Kf kan du ha och den beskattas precis som i Sverige och ej nytt land., därmot, en ISK omvandlas till vanlig depå när du skriver ur dig, därav måste du skatta varje försäljning
Citera
2021-05-10, 01:08
Medlem
Bortsett i USA där får du ej äga KF
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här