Citat:
Ursprungligen postat av
triptyken
Frågan är väl hur man får kneget?
Som det ser ut så ska det vara utbildning inom kommunikation (seriöst?) och mitt stora hatord: "SoMe" kunskaper.
Jag hatar också sociala medier (är för gammal). Men om vi zoomar ut lite så kan man vända på det.
Alla problem i världen, i stora och små sammanhang, beror på dålig kommunikation. Man förstår inte varandra, därför får man inte en gemensam bild av läget och kan inte komma överens om en plan.
Alla verksamheter behöver kommunicera internt och externt, annars dör man på marknaden. Självklart har Volvo och NASA också kommunikatörer, så det har inget med vänsterflum att göra.
Man har kanaler till kunder, till allmänheten, till sponsorer, till finansiärer, till media, till myndigheter, till politiker etc. En stor del är också internt verksamhetsstöd, att kommunicera med alla avdelningar och anställda om mål och resultat, nyheter och förändringar etc.
Man samlar, processar och delar information så att det passar parterna. Det finns mycket att göra och man blir aldrig klar. Vissa mellanstora organisationer har bara en ensam kommunikatör, så det är inget smörjobb! (Jag är inte kommunikatör men har en bekant som är det.)
Sedan har det blivit en populär utbildning, men alla ungdomar har inte fattat vad det är och kommer inte få jobb. Det är flera hundra sökande per plats på lite större organisationer.