• 1
  • 2
2021-05-09, 08:03
Medlem
Herostratoss avatar
En yrkestitel som verkar ha blivit vanligare är ”kommunikatör”. Mitt intryck är att behovet av att det ska kommuniceras ofta handlar om betald myndighetsaktivism av vänsterslag, samt att odugliga kommunpolitiker vill ha en icke-politiker som agerar floskelgenerator åt dem. Har jag rätt, eller har Sverige blivit bättre av alla kommunikatörer?
Citera
2021-05-09, 08:19
Medlem
Kommunikatör är nog det mest överskattade "yrket" möjligen med undantag av journalister. På mina jobb har vi haft massor av kommunikatörer och kommunikationsavdelningarna ständigt tillåtits öka. Detta samtidigt som vi som arbetat knappast sett nån egentlig nytta av kommunikatörerna.
Citera
2021-05-09, 08:24
Medlem
triptykens avatar
Frågan är väl hur man får kneget?

Som det ser ut så ska det vara utbildning inom kommunikation (seriöst?) och mitt stora hatord: "SoMe" kunskaper.
Citera
2021-05-09, 08:38
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
En yrkestitel som verkar ha blivit vanligare är ”kommunikatör”. Mitt intryck är att behovet av att det ska kommuniceras ofta handlar om betald myndighetsaktivism av vänsterslag, samt att odugliga kommunpolitiker vill ha en icke-politiker som agerar floskelgenerator åt dem. Har jag rätt, eller har Sverige blivit bättre av alla kommunikatörer?

du har helt rätt....det här är personer som går retorikkurser och skryter om att de använder härskartekniker. att faktiskt diskutera och TÄNKA är de inte intresserade av.

inget i dagens samhälle handlar om riktig substans och djup....folk säger lite vad somhelst bara det vid första anblick låter och ser bra ut.

se bara folk som titulerar sig "mångsysslare" och folk nöjer sig med detta och frågar inte mer ?!?!?
Citera
2021-05-09, 08:46
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
du har helt rätt....det här är personer som går retorikkurser och skryter om att de använder härskartekniker. att faktiskt diskutera och TÄNKA är de inte intresserade av.

inget i dagens samhälle handlar om riktig substans och djup....folk säger lite vad somhelst bara det vid första anblick låter och ser bra ut.

se bara folk som titulerar sig "mångsysslare" och folk nöjer sig med detta och frågar inte mer ?!?!?
Det finns till och med universitetsutbildningar:
https://www.kau.se/utbildning/progra.../program/SGKPR

Antar att den högsta lyckan för någon med examen därifrån är att dricka rosé med Sandro Scocco och Annie Lööf på Almedalen medans man skrattar åt hur bonniga SD:are är som inte förstår att det viktigaste som finns är att Sverige via EU betalar ut 150 miljarder till Grekland, Italien och Spanien så att Costas, Giovanni och Pablo kan gå i pension vid 45 för att jobba svart.
Citera
2021-05-09, 08:47
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

Som det ser ut så ska det vara utbildning inom kommunikation (seriöst?) och mitt stora hatord: "SoMe" kunskaper.
Vad är ”SoMe”? Måste ha missat nåt.
Citera
2021-05-09, 08:51
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Vad är ”SoMe”? Måste ha missat nåt.
SOciala MEdier.
Citera
2021-05-09, 08:54
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Det finns till och med universitetsutbildningar:
https://www.kau.se/utbildning/progra.../program/SGKPR

Antar att den högsta lyckan för någon med examen därifrån är att dricka rosé med Sandro Scocco och Annie Lööf på Almedalen medans man skrattar åt hur bonniga SD:are är som inte förstår att det viktigaste som finns är att Sverige via EU betalar ut 150 miljarder till Grekland, Italien och Spanien så att Costas, Giovanni och Pablo kan gå i pension vid 45 för att jobba svart.

ja det är det gamla "sko-sig-själv" tänket som de lärt sig från sossarna ..... en övertro på sin egen godhet. fy fan för att se dessa personer i en riktigt krigssituation eller nåt där de har riktig makt över folk .... jag tänker lägervakter auschwits...*mardrömmar

och kursen du länkar till borde byta namn till "lär dig manipuliera dinb omgivning med retorik/lögner"
Citera
2021-05-09, 09:03
Medlem
Tarrous avatar
Kommunikatörer är en yrkesgrupp som växt på senare år, särskilt inom myndigheter och offentlig verksamhet. Tror dock inte detta främst har att göra med lata kommunpolitiker på vänsterkanten då utveckligen skett oavsett styre. Snarare är det så att dagens informationssamhälle drivit denna utveckling.
Citera
2021-05-09, 09:05
Medlem
OtherBarrys avatar
Verkar vara synnerligen goda jobbmöjligheter i Skåne åtminstone.

https://www.expressen.se/ledare/bawa...ommunikatorer/
Citera
2021-05-09, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

Jag hatar också sociala medier (är för gammal). Men om vi zoomar ut lite så kan man vända på det. Alla problem i världen, i stora och små sammanhang, beror på dålig kommunikation. Man förstår inte varandra, därför får man inte en gemensam bild av läget och kan inte komma överens om en plan.

Alla verksamheter behöver kommunicera internt och externt, annars dör man på marknaden. Självklart har Volvo och NASA också kommunikatörer, så det har inget med vänsterflum att göra.

Man har kanaler till kunder, till allmänheten, till sponsorer, till finansiärer, till media, till myndigheter, till politiker etc. En stor del är också internt verksamhetsstöd, att kommunicera med alla avdelningar och anställda om mål och resultat, nyheter och förändringar etc.

Man samlar, processar och delar information så att det passar parterna. Det finns mycket att göra och man blir aldrig klar. Vissa mellanstora organisationer har bara en ensam kommunikatör, så det är inget smörjobb! (Jag är inte kommunikatör men har en bekant som är det.)

Sedan har det blivit en populär utbildning, men alla ungdomar har inte fattat vad det är och kommer inte få jobb. Det är flera hundra sökande per plats på lite större organisationer.
Citera
2021-05-09, 10:10
Medlem
Suecotes avatar
Nej. Det handlar enbart om att prata, förvilla och manipulera, därför är det ett kvinnoyrke. Kommunikatörer skickas ofta fram för att bemöta besvärliga frågor och för att mörka sanningen.Kommunikatörer svarar sällan på frågor, utan bemöter med floskler och generella uttalanden om hur fantastiskt företaget/kommunen är, trots all svidande kritik från den dumma pöbeln. MSM nöjer sig oftast med att publicera dessa nonsenssvar, och så är skandalen ur världen.

Men bra betalt är det, eftersom odugliga chefer kan fortsätta trampa i klaveret och slösa bort miljoner utan att själva behöva stå tills svars.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in