Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-08, 23:03
Medlem
Låt oss säga att jag lagt in 10k, som efter sex månader blivit 1miljon genom 1000 olika trades på diverse DEXes och CEXes. Jag har då gjort 990k i vinst. Om man då vill deklarera, som en del föredrar att göra, är det 990k * 0.3.... eller blir det skatt på varenda trade som sen kan uppgå till betydligt mer än 30%? Eller är det alltid i slutändan 30% på totala vinsten? Kan någon en gång för alla förklara detta som (explain it like i'm 5) för jag får höra olika hela tiden.
2021-05-08, 23:12
Medlem
Turist i tidens avatar
30% på den totala vinsten. Skulle Skatteverket granska varje transaktion skulle dom tvingas anställa mängder av personal.
2021-05-08, 23:13
Medlem
bakflashs avatar
30% på alla, exakt alla avyttringar, dvs så fort en krypto bytt skepnad till något annat och det ökat i värde skall det beskattas 30%, tyvärr...

Kommer bli en mardröm om du trejdat mycket
2021-05-08, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
30% på den totala vinsten. Skulle Skatteverket granska varje transaktion skulle dom tvingas anställa mängder av personal.

Citat:
Ursprungligen postat av bakflash
30% på alla, exakt alla avyttringar, dvs så fort en krypto bytt skepnad till något annat och det ökat i värde skall det beskattas 30%, tyvärr...

Hehe det är detta jag menar, två replies, två olika svar.
2021-05-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakflash

Så det man ska betala kan i slutändan bli betydligt mer än 30%? Teoretiskt sätt alltså eftersom jag aldrig skulle redovisa alla transaktioner för de gamarna.
2021-05-08, 23:25
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhuketBatman
Hehe det är detta jag menar, två replies, två olika svar.
Skatteverket har inte resurser att kolla allt. Min farsa skulle deklarera och tog fram föregående års deklaration, då såg han att han hade dragit av inbetald kommunalskatt som utgift. Det hade gått igenom.
Deklarera på det sätt som är mest förmånligt för dig. Blir det fel får du veta det men du kommer inte att bli åtalad för skattebrott.
2021-05-08, 23:52
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vilka jävla 1000 olika svar? Om du googlar bitcoin+skatt så får du skatteverkets svar.
Varför beaktar du 999 andra "svar" är skatteverkets?

Ja, det var inte svårt att googla fram:

https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/kryptovalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html

Och reglerna är horribla för den som håller på med mining.

Även för den som spekulerar är det ju jättegrisigt.
2021-05-09, 00:17
Medlem
Citat:
Låt oss säga att jag lagt in 10k, som efter sex månader blivit 1miljon genom 1000 olika trades på diverse DEXes och CEXes. Jag har då gjort 990k i vinst. Om man då vill deklarera, som en del föredrar att göra, är det 990k * 0.3.... eller blir det skatt på varenda trade som sen kan uppgå till betydligt mer än 30%? Eller är det alltid i slutändan 30% på totala vinsten? Kan någon en gång för alla förklara detta som (explain it like i'm 5) för jag får höra olika hela tiden.

Varje år så kollar du hur mycket alla dina transaktioner har tjänat och förlorat. Sen kvittar du förlusterna mot vinsterna. 30% av det ska du betala i vinstskatt.

I realitet kommer SKV endast bry sig om det som hamnar på ditt konto.

Kör som du vill.
2021-05-09, 01:17
Bannlyst
ja brukar skatta 0% på vinsten...är man kylig så är man.. hehe..

Mvh
2021-05-09, 02:48
Medlem
fittslems avatar
Det finns många tjänster en googling bort som sköter det där åt dig för en peng, då får du alla transaktioner tryckta på skatteverkets blanketter som sedan bara är att skicka in, strulfritt och enkelt.

Trejdar man mycket så bör det där vara det första man kollar upp för att slippa huvudvärk senare.
2021-05-09, 07:54
Medlem
Citat:
Så det man ska betala kan i slutändan bli betydligt mer än 30%? Teoretiskt sätt alltså eftersom jag aldrig skulle redovisa alla transaktioner för de gamarna.

Ja, det kan bli att du går back, om du först gör en massa vinst vid en försäljning, och sen gör en motsvarande förlust, då du bara får dra av 70% av förlusten.
2021-05-09, 12:47
Medlem
Citat:
https://koinly.io/sv/
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in