Citat:
Har inte läst svaren i tråden, men såhär ligger det till. Detta kan du 100% lita på.
Du MÅSTE skatta för VARJE trade, alltså varje transaktion som du har gjort.
Är det 1000 trades, så är det 1000 trades. Så är det helt enkelt.
Du får exportera ut historiken och skicka den till en skattefirma som kan hjälpa dig med det hela.
Det, eller så importerar du historiken i en av massor av tjänster därute som automatiskt räknar ut vad du ska betala i skatt, fyller i former m.m.
Gör rätt direkt, för du kommer bli granskad förr eller senare. Tro på mig. Jag har skattat och hållt på med crypto sedan 2014. Gör rätt från början så slipper du huvudvärk. Försök INTE att blåsa staten på pengar. Det kanske tar 1 eller 2 år, men förr eller senare kommer brevet i posten. Det är inget du vill.
Exempel:
Du köper 1 BNB för 0.01 BTC. = Taxable event
Marknaden kraschar och du "säkrar" genom att "parkera" dina pengar i USDT = Taxable event
Du konverterar BTC till whatever = Taxable event
Du konverterar tillbaka = Taxable event
Allt ska med, allt ska skrivas ner, redogöras och redovisas...
Du MÅSTE skatta för VARJE trade, alltså varje transaktion som du har gjort.
Är det 1000 trades, så är det 1000 trades. Så är det helt enkelt.
Du får exportera ut historiken och skicka den till en skattefirma som kan hjälpa dig med det hela.
Det, eller så importerar du historiken i en av massor av tjänster därute som automatiskt räknar ut vad du ska betala i skatt, fyller i former m.m.
Gör rätt direkt, för du kommer bli granskad förr eller senare. Tro på mig. Jag har skattat och hållt på med crypto sedan 2014. Gör rätt från början så slipper du huvudvärk. Försök INTE att blåsa staten på pengar. Det kanske tar 1 eller 2 år, men förr eller senare kommer brevet i posten. Det är inget du vill.
Exempel:
Du köper 1 BNB för 0.01 BTC. = Taxable event
Marknaden kraschar och du "säkrar" genom att "parkera" dina pengar i USDT = Taxable event
Du konverterar BTC till whatever = Taxable event
Du konverterar tillbaka = Taxable event
Allt ska med, allt ska skrivas ner, redogöras och redovisas...
I princip är det säkraste sättet att dokumentera, men man behöver inte visa den i deklarationen, det räcker med en total vinst/förlust beräkning genom genomsnitt metoden, enligt skatteverket
T.ex. om du kör high-frequency trading, har handlat 1 BNB 1 miljon gånger i ett år, bara köper och säljer mot USDT, du har alla inköpspris för varje handel, lägga de ihop, och dividera med en miljon, fick du en genomsnitt omkostnadsbelopp, sedan alla försäljningspris ger en genomsnitt försäljningspris, räkna ut total summa för vinst eller förlust för räkenskapsår, det är den total summa du ska betala skatt för, inte varje handel