2025-11-22, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Vad tycker ni, är det rätt att tränarna inte blev nominerade vid idrottsgalan?

Att det är två svenska par i VM-final är förstås kul, men avslöjar samtidigt att det handlar om en microsport för utövare som inte riktigt platsar i huvudsporten. Lite som Skicross och Padel, alltså.

Jag tycker priser vid idrottsgalan (och liknande) bör gå till utövare och ledare som tävlar i riktiga sporter med många utövare.

När vi bara hade ett par i världstoppen kunde man inbilla sig att det var stort, men nu när det kommit upp ett till så blir det faktiskt mindre intressant.

(ber om ursäkt om jag trampat många på tårna, men någon måste liksom ta på sig rollen att berätta sanningen. Sorry)
Citera
2025-11-22, 20:15
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Att det är två svenska par i VM-final är förstås kul, men avslöjar samtidigt att det handlar om en microsport för utövare som inte riktigt platsar i huvudsporten. Lite som Skicross och Padel, alltså.

Jag tycker priser vid idrottsgalan (och liknande) bör gå till utövare och ledare som tävlar i riktiga sporter med många utövare.

När vi bara hade ett par i världstoppen kunde man inbilla sig att det var stort, men nu när det kommit upp ett till så blir det faktiskt mindre intressant.

(ber om ursäkt om jag trampat många på tårna, men någon måste liksom ta på sig rollen att berätta sanningen. Sorry)

Även bordtennis måste tyvärr ses som en mikrosport. Mattias Falck vann VM-silver i singel 2019 och VM-guld i dubbel 2021.
Truls Möregårdh har vunnit tre globala medaljer i singel, VM-silver 2021, OS-silver 2024, samt VM-brons 2025.
Det svenska laget vann VM-brons 2018 och OS-silver 2024.

En världsspelare hade man ju kunnat köpa, men när två svenskar når globala finaler i singel, ja då får vi helt enkelt konstatera att bordtennislandslagets framgångar får tas med en stor nypa salt.

Citera
2025-11-22, 20:48
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Odds från Bet365 på VM-finalen: 1.44 @ Åhman/Hellvig och 2.62 @ Hölting-Nilsson/Andersson. Med andra ord är de regerande olympiska mästarna relativt stora favoriter på marknaden.

Rimligt med tanke på att Åhman/Hellvig har spelat fem finaler i seniormästerskap sedan tidigare och vunnit tre av dom, medan Hölting Nilsson/Andersson är helt färska i sammanhanget.

EM 2022, EM 2023, VM 2023, OS 2024, samt EM 2025.
Citera
2025-11-22, 20:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Du behöver inte gilla beachvolley men bara för att du ogillar det så betyder inte det att det är en microsport. Om du är seriös med detta påstående (du påstår ju att du säger sanningen) så bör du nog underbygga ditt påstående med någon form av fakta och definiera vad du menar med microsport. Om du inte kan göra det så blir det bara ett tramsinlägg från din sida.
Citera
2025-11-22, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Du behöver inte gilla beachvolley men bara för att du ogillar det så betyder inte det att det är en microsport. Om du är seriös med detta påstående (du påstår ju att du säger sanningen) så bör du nog underbygga ditt påstående med någon form av fakta och definiera vad du menar med microsport. Om du inte kan göra det så blir det bara ett tramsinlägg från din sida.

Tror väl alla innerst inne vet att det är så. Få satsar på beachvolley i andra länder, liksom få alpina åkare satsar på Skicross. Därför jag gör jämförelsen och kallar dessa "microsporter" eftersom de är en senare uppfunnen sport som mestadels utövas av de som inte riktigt räcker till i huvudsporten. Sedan att massor av volleybollspelare lirar beachvolley på sommaren som komplement till volleyboll är ju sant. Men det gör att det blir svårt att hitta bra källor på antal utövare etc, eftersom många utövar sporten men utan att satsa på den. Så tyvärr kan jag inte komplettera med bra fakta.

Men visst. Man kan ju inte bli bättre än bäst. Upp till andra att ta upp kampen med Sverige, och ingen skugga över våra finalister.

Jag är väl mest konstant sur över att Bella Haak sällan får den uppmärksamhet hon förtjänar. Hon är trots allt bäst i en mycket mycket större sport. Tycker även svensk volleyboll på klubbnivå förtjänar ett bättre intresse. Så visst bottnar det lite i att jag aldrig har gillat "trendiga X-Games-sporter" och jag hellre vill se ett större intresse för de traditionella sporterna.
Citera
2025-11-23, 02:30
Medlem
Stefan4s avatar
Det måste vara en rätt exklusiv skara idrottare som tagit hem dubbelsegrar i OS, eller VM, för Sverige i sommarsporter i modern tid. Förutom beachvolleyboll finns det ett fåtal exempel inom bordtennis, simning och friidrott.

STENÅLDERN

MODERN TID

Bordtennis (Singel)
VM 1989: 1. J-O Waldner, 2. Jörgen Persson
VM 1991: 1. Jörgen Persson, 2. J-O Waldner

Simning (100m frisim)
VM 2000 (25m): 1. Lars Frölander, 2. Stefan Nystrand

Friidrott (Diskus)
OS 2020: 1. Daniel Ståhl, 2. Simon Pettersson

Beachvolleyboll
VM 2025: 1. ej fastställt, 2. ej fastställt

Vid sidan av mästerskapen så har vi även några svenska dubbelsegrar inom tennisens slams och golfens majortävlingar.

Tennis (Singel)
1985 Australian Open: 1. Stefan Edberg, 2. Mats Wilander

Golf
* 1994 Women's British Open: 1. Liselotte Neumann, 2. Annika Sörenstam
* 2000 Women's British Open: 1. Sophie Gustafson, T2 Liselotte Neumann
* 2002 Kraft Nabisko Championship: 1. Annika Sörenstam, 2. Liselotte Neumann
* 2021 Women's British Open: 1. Anna Nordqvist, T2 Madelene Sagström

Har ni några fler exempel?
Senast redigerad av Stefan4 2025-11-23 kl. 02:33.
Citera
2025-11-23, 05:04
Medlem
Citat:

Jag köper inte dina argument alls, och att påstå sporten saknar global genomslagskraft och konkurrens för att svenskar dominerar är verklighetsfrånvänt. Wilander och Edberg tog hem samtliga grand slams i tennis 1988, och JO Waldner mötte Jörgen Persson i bordtennis VM-finalen såväl 1989 som 1991. Snarare så är det rimligt att Sverige ligger i framkant inom sporten, då vi har fler människor över 190 cm än ett land som Turkiet med 80+ miljoner invånare och förmodligen ungefär lika många över 190 cm som Brasilien, till trots för att brassarna har 200+ miljoner invånare.

Beachvolley har varit en OS-sport sedan 1992 och före 2024 så var Sverige aldrig ens i närheten av medalj, och på damsidan är vi fortfarande otroligt långt efter de främsta nationerna.
Senast redigerad av kretinsky7 2025-11-23 kl. 05:07.
Citera
2025-11-23, 10:30
Avstängd
Mycket välspelad VM-final där Åhman/Hellvig låg steget före hela matchen. De individuella misstagen var få i finalen..men det var de som avgjorde matchen. Några servemissar från Hölting-Nilsson/Andersson. Många spektakulära bollar. Åhman/Hellvig var i princip felfria. Åhman/Hellvig tappade inte ett set i slutspelet (10-0). Mycket värdiga vinnare.👍

Grym turnering av Hölting-Nilsson/Andersson👍
Senast redigerad av Ssk77 2025-11-23 kl. 11:11.
Citera
2025-11-23, 11:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det måste vara en rätt exklusiv skara idrottare som tagit hem dubbelsegrar i OS, eller VM, för Sverige i sommarsporter i modern tid. Förutom beachvolleyboll finns det ett fåtal exempel inom bordtennis, simning och friidrott.

STENÅLDERN

MODERN TID

Bordtennis (Singel)

Simning (100m frisim)

Friidrott (Diskus)

Beachvolleyboll

Vid sidan av mästerskapen så har vi även några svenska dubbelsegrar inom tennisens slams och golfens majortävlingar.

Tennis (Singel)

Golf

Längdskidåkning (vintersport)

OS 1984 50 km k: 1. Tomas Wassberg 2. Gunde Svan
VM 1989 15 km f: 1. Gunde Svan 2. Torgny Mogren 3. Lars Håland
VM 1989 50 km f: 1. Gunde Svan 2. Torgny Mogren
VM 1991 50 km f: 1. Torgny Mogren 2. Gunde Svan
OS 2022 sprint f: 1. Jonna Sundling 2. Maja Dahlqvist
VM 2023 sprint k: 1. Jonna Sundling 2. Emma Ribom 3. Maja Dahlqvist
VM 2023 skialthon 15 km: 1.Ebba Andersson 2. Frida Karlsson
Senast redigerad av Ssk77 2025-11-23 kl. 11:18.
Citera
2025-11-23, 11:19
Medlem
Kedoxs avatar
Och där vid 23 respektive 24 års ålder har Åhman/Hellvig vunnit allt värt att vinna.

VM, OS, EM och typ allt på beach pro tour.

Snart lär de vara ikapp Mol/Sørum på totalmeriter också. Dessa killar borde i rättvisans namn få finare priser på Idrottsgalan än "bara" årets lag.
Citera
2025-11-23, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4

STENÅLDERN

MODERN TID

Bordtennis (Singel)

Simning (100m frisim)

Friidrott (Diskus)

Beachvolleyboll

Tennis (Singel)

Golf

Eftersom som du frågade så kunde jag inte låta bli att googla runt lite.

Orienterings-VM har vi en del dubbelsegrar.

Jaktskytte-VM tog vi en dubbel för några år sedan.

Boogie-Woogie-VM 2024: Svensk dubbel.

Innebandy. Pågår just nu en turnering som väl kan anses vara VM för klubblag. Sverige har en dubbel att försvara från 2024 på damsidan.

Men blir ju off topic att rabbla för mycket, men visst är det ovanligt. Dock har ju många sporter en begränsning på 1 deltagare per land, så ingen direkt bredd på chanserna.
Citera
2025-11-23, 14:12
Medlem
Verkar bli en King of the Court-tävling i Stockholm nästa år, om jag tyder spoilern förbundet skickat ut rätt. Är ingen "riktig" tävling, men en chans att få se våra stjärnor på hemmaplan. Rätt bra prispengar brukar det vara i dessa också, så antagligen fler ur världseliten på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in