2014-10-09, 12:32
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullaDen
96 st e-tabletter, första straffet.
Har fast jobb och boende.
ringa narkotika och överlåtelse är jag åtalad för, vad kan bli mitt straff. någon som kan ge en bra gissning?
det är normalbrott, men överlåtelse kommer ge dig ett hårdare straff om de kan bevisa att det var i överlåtelsesyfte, 100e ger annars 1mån. eller 10g*
men överlåtelsesyfte kan du få ja typ upp till kanske runt 4-6mån. men hoppas att du nekar.. som första dom blir det villkorligt alt skyddstillsyn.
2014-10-24, 00:52
Medlem
Har en liten fråga, vad blir det för straff på 5000 tabletter tramdol kapslar från Thailand 50mgs om man blur tagen i sverige i husransak??
2014-11-19, 21:57
Medlem
Detta har säkert varit uppe tidigare men hur straffas man om man har flera olika substanser hemma men som alla hamnar under ringa?
Säg att man har t ex 100 st benzos, 3 g amfetamin och 3 g svamp?
2014-12-18, 16:30
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sv3rige
Har en liten fråga, vad blir det för straff på 5000 tabletter tramdol kapslar från Thailand 50mgs om man blur tagen i sverige i husransak??
blir nog husis ja..

straffet ligger i fängelseskalan 1-4mån.
2014-12-18, 16:45
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackedd
Detta har säkert varit uppe tidigare men hur straffas man om man har flera olika substanser hemma men som alla hamnar under ringa?
Säg att man har t ex 100 st benzos, 3 g amfetamin och 3 g svamp?

Har tänkt på detta innan också, men har aldrig fått helt klartecken. Men har fattat det som det kan skilja sig åt vad det är judisk åklagare.
har du liksom 4g amfetamin och 4g mephedrone och då de går under samma "straffklass" så åker du på normalbrott dvs 8g.
Men har läst fall där folk haft liksom 100 benso 3g amfetamin etc och fått ringa, vet inte om det samlade brottsvärdet måste överstiga 150db så det per automatik övergår till Normalbrott...?
Dvs har du 100 Alprazolam á 1mg = 80db har du sedan 14 ecstasy á 100mg = 80db. = 160db vilket inte (vanligen) finns vilket resulterar i Fängelse 14 dagar istället.
Om detta stämmer vet jag inte, och tror det beror på vad för droger det rör sig om etc, då de även har olika Klassifikationer från I - VI (läkemedelsförordningen) men men. är väll bättre att vara på säkra sidan än osäkra.!
2014-12-18, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Har tänkt på detta innan också, men har aldrig fått helt klartecken. Men har fattat det som det kan skilja sig åt vad det är judisk åklagare.
har du liksom 4g amfetamin och 4g mephedrone och då de går under samma "straffklass" så åker du på normalbrott dvs 8g.
Men har läst fall där folk haft liksom 100 benso 3g amfetamin etc och fått ringa, vet inte om det samlade brottsvärdet måste överstiga 150db så det per automatik övergår till Normalbrott...?
Dvs har du 100 Alprazolam á 1mg = 80db har du sedan 14 ecstasy á 100mg = 80db. = 160db vilket inte (vanligen) finns vilket resulterar i Fängelse 14 dagar istället.
Om detta stämmer vet jag inte, och tror det beror på vad för droger det rör sig om etc, då de även har olika Klassifikationer från I - VI (läkemedelsförordningen) men men. är väll bättre att vara på säkra sidan än osäkra.!
Vad menas med db?
Jag har en del olika substanser hemma som alla hamnar under ringa var för sig. Men om man summerar ihop alla så kanske det blir värre? Det jag har hemma är typ:

70 st 10 mg diazepam
80 1 mg alprazolam
30 2 mg clonazepam
3 g cannabis
3 g cubensis
5 g amfetamin
4 mg subutex

Och visst får man mildare straff om man tidigare är ostraffad?
2014-12-20, 15:15
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Vad menas med db?
Jag har en del olika substanser hemma som alla hamnar under ringa var för sig. Men om man summerar ihop alla så kanske det blir värre? Det jag har hemma är typ:

70 st 10 mg diazepam
80 1 mg alprazolam
30 2 mg clonazepam
3 g cannabis
3 g cubensis
5 g amfetamin
4 mg subutex

db = dagsböter, du får googla hur det fungerar. Kort= man döms till böter baserat på inkomst.
Man får inte mildare straff när det gäller ringa/normalbrott för narkotika i Sverige. utan man ha olika gränser (doser) som ger olika straff.

Eftersom du redan överstiger 4.99g amfetamin så har du ett normalbrott. men med allt det där om ni amfetaminet varit 4g tror jag endå du hade åkt på 14dagar, alternativt 150db..

Du kan ju maila en åklagare och fråga?
2014-12-25, 16:39
Medlem
Citat:
Vad menas med db?

70 st 10 mg diazepam
80 1 mg alprazolam
30 2 mg clonazepam
3 g cannabis
3 g cubensis
5 g amfetamin
4 mg subutex

I sådana lägen så räknar dom missbrukar doser .. så om du har många olika substanser som alla är under normal gräns så kan det endå bli normal graden eller till om med (överlåtnings syfte) då dom räknar hur många missbrukar doser det blir med alla droger.

Detta kan ha ändrats men jag vet att en bekant till mig vart dömd på detta vis då dom fick fram att det vart väldigt många doser om dom räkna ihop allt
2015-01-08, 16:50
Medlem
lah-mis avatar
Torskade i början av november på ringa narkotika eget bruk Jag erkände ingenting men de tog blodprov direkt och det lär bli svårt att hävda att jag inte haft uppsåt att ta substanserna i fråga. Jag lever på studiemedel (ca 9000 kr) och är ostraffad sedan tidigare. Sa på plats att jag skulle acceptera strafföreläggande, men har inte blivit kallad till delgivning eller skrivit under något. Hur lång tid tar det egentligen? Antar att bötern blir 2500 med tanke på min låga inkomst? Har jag något att vinna på att ta det till rättegång (mer än tid)?
2015-01-09, 00:01
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losmuppiz
I sådana lägen så räknar dom missbrukar doser .. så om du har många olika substanser som alla är under normal gräns så kan det endå bli normal graden eller till om med (överlåtnings syfte) då dom räknar hur många missbrukar doser det blir med alla droger.

Detta kan ha ändrats men jag vet att en bekant till mig vart dömd på detta vis då dom fick fram att det vart väldigt många doser om dom räkna ihop allt
kan inte riktigt stämma då olika preparat har olika missbrukardoser, hur många missbrukardosar var under normalbrott i såfall?
2015-01-09, 00:51
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lah-mi
Torskade i början av november på ringa narkotika eget bruk Jag erkände ingenting men de tog blodprov direkt och det lär bli svårt att hävda att jag inte haft uppsåt att ta substanserna i fråga. Jag lever på studiemedel (ca 9000 kr) och är ostraffad sedan tidigare. Sa på plats att jag skulle acceptera strafföreläggande, men har inte blivit kallad till delgivning eller skrivit under något. Hur lång tid tar det egentligen? Antar att bötern blir 2500 med tanke på min låga inkomst? Har jag något att vinna på att ta det till rättegång (mer än tid)?

2 månader är inget, speciellt nu när de omorganiserar o julhelger etc, kan hända att du får ett brev i sommar.
Bötern blir troligtvis mellan 30db á 50-100kr + brottsofferfonden på 500kr.
Det du har att vinnna i rättegång är att du kan bli friad. tex om du bor nära danmark och säga att du blivit bjuden/varit utomlands / blivit drogar etc, beror ju på hur du blev tagen samt vad du sa till polisen.. annars har du inget o vinna på de förutom tid..
2015-01-09, 11:38
Medlem
lah-mis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
2 månader är inget, speciellt nu när de omorganiserar o julhelger etc, kan hända att du får ett brev i sommar.
Bötern blir troligtvis mellan 30db á 50-100kr + brottsofferfonden på 500kr.
Det du har att vinnna i rättegång är att du kan bli friad. tex om du bor nära danmark och säga att du blivit bjuden/varit utomlands / blivit drogar etc, beror ju på hur du blev tagen samt vad du sa till polisen.. annars har du inget o vinna på de förutom tid..

Ok, tack för svar!

Frågar åt en bekant också som torskade för drograttfylla, straffad sen tidigare (böter) för normalgrad narkotika, misshandel och brott mot knivlagen. Vad kan det tänkas bli för påföljd utöver indraget körkort?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in