2021-05-08, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
För det andra måste du lita på folk, annars ska du sluta vara chef o företagare.

Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det är hopplöst oeffektivt att hålla på och lägga tid på att kontrollera och styra medarbetarna.

Många i tråden som aldrig haft personalansvar, för en verksamhet som inte är ett självspelande piano, har jag en känsla av.
Citera
2021-05-08, 08:44
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
.

Fy fan vad moralpoliser Flashback fylldes av helt plötsligt alla snackar massa off topic om dig, din situation, vilken bransch ni är osv.

Visst att du verkar vara en ohälsosam arbetsgivare men det är ju helt off topic.

Börja med att kolla hos Skatteverket och Allabolag.se. Där bör du kunna få ut viss information om förra årets inkomstdeklaration plus vilka företag personen eventuellt driver. Då kan du se om personen har rapporterat högre lön än du betalat ut, eller om hans företag har inkomster.
Citera
Medlem
Gronladans avatar
Hoppas den duktige lämnar så fort han får reda på vad du har för dig.
Citera
Medlem
mingtians avatar
Citat:
Tack, där satt den! Hans inkomst av tjänst bör givetvis överensstämma med den lön han får ut av mig. Nu känner jag mig lite dum, det där borde jag ha kommit på själv.

Synd bara att det är rätt lång fördröjning. Han började hos mig i fjol, men det året hade han ju lön från sin tidigare arbetsgivare också. Deklarationen för i år blir offentlig tidigast om lite mindre än ett år. Om han dessutom har en lite knepigare deklaration så lär det dröja till slutet av nästa år.

Kan det finnas något snabbare sätt?

Fast vad säger att den eventuella extrainkomsten inte kommer från något han gör på typ helgen.

Fråga honom rakt ut så han har en ärlig chans att säga HEJDÅ och sluta hos dig. Vafan är problemet.
Citera
2021-05-08, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Många i tråden som aldrig haft personalansvar, för en verksamhet som inte är ett självspelande piano, har jag en känsla av.

Som du som är gruppledare på trädgårdsanläggningen på Samhall?
Citera
2021-05-08, 09:47
Medlem
Här har vi ett exempel på en företagare som kommer tappa en bra anställd helt pga sina egna brister.
Citera
2021-05-08, 09:52
Medlem
Trodde detta skulle handla om att du misstänker att din anställde delar ut reklam kl 4 på morgonen eller jobbar på donken till sen natt.

Hur stor möjlighet har du att styra vad dina anställda gör på dagarna? Kan du boka in möten med ganska kort varsel som de måste vara på? Inte chatt då utan helst videomöten med videokamera. Sätt upp ett kl 9, 12 och 15 så får den anställde svettas lite förutsatt att han håller på med annat. Detta skyddar dock inte mot att han sköter det andra arbetet hemifrån också.

Men om han presterar lika bra som resten kanske du bara ska släppa det? Han lär ju inte vilja gå ner i lön om han blir påkommen och dina misstankar stämmer. Är han positv för företaget, presterar han? Drabbas kunder av hans eventuella multitaskande? Är det värt att ta fighten?

Kan det vara så att resten av dina anställda sitter och internetsurfar eller runkar på dagarna men hela tiden är anträffbara?
Citera
2021-05-08, 09:58
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Killen jag funderar kring kan ibland ta rätt lång tid på sig innan han svarar på chatten, det kan handla om timmar. Han säger ofta saker som "ursäkta, jag var koncentrerad med...". Han sköter dock sina uppgifter, där har jag ingen anmärkning.
Varför ringer du inte till honom om det är bråttom med att få svar?

Citat:
En annan sak som gör mig fundersam är att han inte har uppdaterat sin LinkedIn - profil sedan han började hos mig. Hans tidigare jobb finns med, men sen står det inget om att han jobbar hos mig (eller någon annan stans).
Han kanske skäms för att han jobbar för dig?
Citera
2021-05-08, 10:01
Medlem
Titta, en till paranoid kontrollerande chef som tror att den kan styra över andra människors liv. Hoppas han slutar.

Så länge han sköter sina arbetsuppgifter, håller tider och levererar enligt de förväntningar du ställt så ska du bara hålla käft.
Han kan skjuta heroin, ägna sig åt bögsex eller spela datorspel spelar igen roll. Du har inte med saken att göra så sluta luska i människors privatliv. Du är en sån där som installerar spionprylar på kontoret pga din tillitsbrist och paranoia.
Senast redigerad av cleanasfuck 2021-05-08 kl. 10:05.
Citera
2021-05-08, 10:03
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Jag är ganska ny på det här med att vara arbetsgivare. Jag har nu två anställda. Båda är jävligt duktiga, men vad gäller en av dem så har jag vissa indikationer på att han egentligen bara lägger ett par timmar om dagen på sitt heltidsjobb hos mig.

Som ni förstår jobbar vi alla tre hemifrån just nu. Vi håller ett gemensamt videomöte varje morgon och har kontakt då och då under arbetsdagen via chatt, mail osv. Utöver det jobbar vi mycket var och en för sig. Jag sköter det mesta av kundkontakten så för mig är det mycket möten, de två andra jobbar tillsammans ibland men gör ofta var sin sak på sina egna håll.

Killen jag funderar kring kan ibland ta rätt lång tid på sig innan han svarar på chatten, det kan handla om timmar. Han säger ofta saker som "ursäkta, jag var koncentrerad med...". Han sköter dock sina uppgifter, där har jag ingen anmärkning.

En annan sak som gör mig fundersam är att han inte har uppdaterat sin LinkedIn - profil sedan han började hos mig. Hans tidigare jobb finns med, men sen står det inget om att han jobbar hos mig (eller någon annan stans).

Om det nu är så att han jobbar åt någon annan också så skulle väl det vara okej, men då ska han vara öppen med det. Dessutom ska han givetvis inte ha en heltidslön från mig om han inte jobbar heltid åt mig.

Finns det något bra sätt att ta reda på om en anställd har passat på att skaffa sig ett jobb till nu när alla jobbar hemifrån?
Jag förstår att man inte vill betala mer än man måste av principskäl. Däremot sköter han sitt jobb att döma av svaren i tråden så jag hade nog accepterar situationen.

Du skulle kunna be honom att svara snabbare i chatten eller ge mer uppgifter, något som skulle kunna göra det svårare att göra två jobb. Alternativt sätt upp avstämningar oftare, vilket gör det mer jobbigt att ha två jobb. Det finns även regelrätta spionprogram som loggar aktiviteter m.m, men allt jag skriver i detta stycke går emot mina personliga principer kring arbete och integritet.

Jag undrar vad som stör dig mest, att du inte har kontroll eller att du troligen 'betalar för mycket', för du betalar faktiskt en lön för ett jobb som han sköter.
Citera
2021-05-08, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Jag förstår att man inte vill betala mer än man måste av principskäl. Däremot sköter han sitt jobb att döma av svaren i tråden så jag hade nog accepterar situationen.

Du skulle kunna be honom att svara snabbare i chatten eller ge mer uppgifter, något som skulle kunna göra det svårare att göra två jobb. Alternativt sätt upp avstämningar oftare, vilket gör det mer jobbigt att ha två jobb. Det finns även regelrätta spionprogram som loggar aktiviteter m.m, men allt jag skriver i detta stycke går emot mina personliga principer kring arbete och integritet.

Jag undrar vad som stör dig mest, att du inte har kontroll eller att du troligen 'betalar för mycket', för du betalar faktiskt en lön för ett jobb som han sköter.

Han är ett girigt kontroll-freak.
Citera
2021-05-08, 10:09
Medlem
Citat:
Jag är ganska ny på det här med att vara arbetsgivare. Jag har nu två anställda. Båda är jävligt duktiga, men vad gäller en av dem så har jag vissa indikationer på att han egentligen bara lägger ett par timmar om dagen på sitt heltidsjobb hos mig.

Som ni förstår jobbar vi alla tre hemifrån just nu. Vi håller ett gemensamt videomöte varje morgon och har kontakt då och då under arbetsdagen via chatt, mail osv. Utöver det jobbar vi mycket var och en för sig. Jag sköter det mesta av kundkontakten så för mig är det mycket möten, de två andra jobbar tillsammans ibland men gör ofta var sin sak på sina egna håll.

Om det nu är så att han jobbar åt någon annan också så skulle väl det vara okej, men då ska han vara öppen med det. Dessutom ska han givetvis inte ha en heltidslön från mig om han inte jobbar heltid åt mig.

Finns det något bra sätt att ta reda på om en anställd har passat på att skaffa sig ett jobb till nu när alla jobbar hemifrån?
Han har en skyldighet att upplysa dig om bisysslor och andra arbetsgivare på grund av arbetstidslagen, semesterlagen, vägarbetstidslagen etc. Kolla med Skatteverket om han får inkomst från andra arbetsgivare eller om han har f-skatt, fa-skatt etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in