2021-05-08, 03:39
Medlem
Mer-Pillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Jag är ganska ny på det här med att vara arbetsgivare. Jag har nu två anställda. Båda är jävligt duktiga, men vad gäller en av dem så har jag vissa indikationer på att han egentligen bara lägger ett par timmar om dagen på sitt heltidsjobb hos mig.

Som ni förstår jobbar vi alla tre hemifrån just nu. Vi håller ett gemensamt videomöte varje morgon och har kontakt då och då under arbetsdagen via chatt, mail osv. Utöver det jobbar vi mycket var och en för sig. Jag sköter det mesta av kundkontakten så för mig är det mycket möten, de två andra jobbar tillsammans ibland men gör ofta var sin sak på sina egna håll.

Killen jag funderar kring kan ibland ta rätt lång tid på sig innan han svarar på chatten, det kan handla om timmar. Han säger ofta saker som "ursäkta, jag var koncentrerad med...". Han sköter dock sina uppgifter, där har jag ingen anmärkning.

En annan sak som gör mig fundersam är att han inte har uppdaterat sin LinkedIn - profil sedan han började hos mig. Hans tidigare jobb finns med, men sen står det inget om att han jobbar hos mig (eller någon annan stans).

Om det nu är så att han jobbar åt någon annan också så skulle väl det vara okej, men då ska han vara öppen med det. Dessutom ska han givetvis inte ha en heltidslön från mig om han inte jobbar heltid åt mig.

Finns det något bra sätt att ta reda på om en anställd har passat på att skaffa sig ett jobb till nu när alla jobbar hemifrån?

Jävlar vilket kontrollfreak du är. Gränsar til psykopat ...
Han gör ju för fan sitt,om han har fler uppdrag ska väl du skita i.
Om han läser detta och fattar att du skriver om hen,han denne, så blir du med all säkerhet av med honom.
Sen vill denne knappast ha med dig på LinkedIn .
Citera
2021-05-08, 04:38
Medlem
Du behöver inte vänta tills nästa deklaration för att se ev. inkomst från annan arbetsgivare. Numera lämnas ju uppgifterna månadsvis till Skatteverket, det borde du ju själv också göra om du är arbetsgivare?
Citera
2021-05-08, 06:01
Medlem
Liberationfronts avatar
Vad säger anställningsavtalet mellan er
Citera
2021-05-08, 06:36
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tasksaft
Seriöst, vad gnäller du om? Är för det första inget konstigt med folk som inte svarar omedelbart på chatten om de är fokuserade på sitt jobb. Har flera kollegor som är likadana. Varför stör du honom hela tiden kan man ju undra?

Om det är som du säger att han gör ett bättre jobb än den andra, varför bryr du dig om hur många timmar han lägger ner? Om det visar sig att han bara jobbar 4 timmar om dagen så måste du ju dubbla hans lön om han går upp till fulltid hos dig.
10/10 på den 👍
Citera
2021-05-08, 06:48
Medlem
negrofobens avatar
Det låter för mig som du beskriver dig själv och funderar på om Din arbetsgivare kan sätta dit dig på nåt sätt...
Citera
2021-05-08, 06:56
Medlem
Tänk om det visar sig att han jobbar 14 timmar om dygnet åt dig och inte har nåt annat jobb. För han mer lön då?
Citera
2021-05-08, 06:56
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Jag är ganska ny på det här med att vara arbetsgivare. Jag har nu två anställda. Båda är jävligt duktiga, men vad gäller en av dem så har jag vissa indikationer på att han egentligen bara lägger ett par timmar om dagen på sitt heltidsjobb hos mig.

Som ni förstår jobbar vi alla tre hemifrån just nu. Vi håller ett gemensamt videomöte varje morgon och har kontakt då och då under arbetsdagen via chatt, mail osv. Utöver det jobbar vi mycket var och en för sig. Jag sköter det mesta av kundkontakten så för mig är det mycket möten, de två andra jobbar tillsammans ibland men gör ofta var sin sak på sina egna håll.

Killen jag funderar kring kan ibland ta rätt lång tid på sig innan han svarar på chatten, det kan handla om timmar. Han säger ofta saker som "ursäkta, jag var koncentrerad med...". Han sköter dock sina uppgifter, där har jag ingen anmärkning.

En annan sak som gör mig fundersam är att han inte har uppdaterat sin LinkedIn - profil sedan han började hos mig. Hans tidigare jobb finns med, men sen står det inget om att han jobbar hos mig (eller någon annan stans).

Om det nu är så att han jobbar åt någon annan också så skulle väl det vara okej, men då ska han vara öppen med det. Dessutom ska han givetvis inte ha en heltidslön från mig om han inte jobbar heltid åt mig.

Finns det något bra sätt att ta reda på om en anställd har passat på att skaffa sig ett jobb till nu när alla jobbar hemifrån?

Kan det vara så att killen som är så himla duktig opålitlig och jobbar få timmar tar creed för jobben de gör tillsammans och kanske tom lägger över arbete på sin kollega som han borde gjort sjäv ?
Sådana fall har jag varit med om 👎
Jäkla hala typer
Citera
2021-05-08, 06:59
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:

Det viktigaste är väl att han inte läcker uppgifter som kan skada ditt företag, det är nog det som skulle oroa mig mest.
Citera
2021-05-08, 07:09
Medlem
De mest produktiva människorna jag vet - inklusive jag själv - har inte notifikationer på för att vi fokuserar på jobb när vi jobbar. Det är en fruktansvärd prestationssänkare att konstant svara på sms, chattar och mail. Det här finns det forskning på om du är intresserad.

Jag tror du är skevt på det här, faktiskt.
Citera
2021-05-08, 07:30
Medlem
LuiLuis avatar
Om den anställde inte jobbar heltid för dig så ska han inte ha ngn heltidslön. Enkelt.

En bi-syssla är inte förbjudet ”så länge den inte påverkar arbetsuppgifterna hos huvudarbetsgivaren”. Enkelt.

Fråga din anställde om detta är fallet, finns dokument för den anställde att signera ang detta. Ge alla anställda detta dokument så känner sig ingen utpekad. Enkelt.

Du som arbetsgivare bör INTE agera ordningspolis, det kan facket och din HR-avdelning göra. Enkelt.

Kolla med Skatteverket om du misstror den anställde. Enkelt.
Men det lär sprida sig som en löpeld och du får nada förtroende tillbax. Mindre enkelt.

Ta själv en kurs i arbetsgivaransvar. Enkelt.
Citera
2021-05-08, 07:32
Medlem
Ts du är inte en bra chef. Misstänkliggör medarbetare som sköter sitt jobb baserat bara på att han inte svara direkt i chatten? För det första, sluta störa honom, du är minst viktig av alla han arbetsuppgifter. För det andra måste du lita på folk, annars ska du sluta vara chef o företagare.

Det är hopplöst oeffektivt att hålla på och lägga tid på att kontrollera och styra medarbetarna. Dessutom känner man det och det slutar med att duktiga personer säger upp sig.
Citera
2021-05-08, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Då inser du nog att det är ett förlegat tankesätt kring lön.

Hojta om du behöver en ui/ux designer haha

Fast vill du jobba för ts när han är misstänksam av sig? Han kommer säkert tvinga sina anställda till kontoret så fört corona är över så att han kan ha koll på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in