2021-05-08, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Han är helt klart värd sin lön. Han får mer gjort än den andra killen, som också är värd sin lön.
Seriöst, vad gnäller du om? Är för det första inget konstigt med folk som inte svarar omedelbart på chatten om de är fokuserade på sitt jobb. Har flera kollegor som är likadana. Varför stör du honom hela tiden kan man ju undra?

Om det är som du säger att han gör ett bättre jobb än den andra, varför bryr du dig om hur många timmar han lägger ner? Om det visar sig att han bara jobbar 4 timmar om dagen så måste du ju dubbla hans lön om han går upp till fulltid hos dig.
Citera
2021-05-08, 01:45
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Du skulle kunna kolla på hans inkomst nästa år, och så får du väl försöka samtala lite vänligt vid fikat och fiska efter eventuella inkomstkällor som är i linje med vad han deklarerat.

Tack, där satt den! Hans inkomst av tjänst bör givetvis överensstämma med den lön han får ut av mig. Nu känner jag mig lite dum, det där borde jag ha kommit på själv.

Synd bara att det är rätt lång fördröjning. Han började hos mig i fjol, men det året hade han ju lön från sin tidigare arbetsgivare också. Deklarationen för i år blir offentlig tidigast om lite mindre än ett år. Om han dessutom har en lite knepigare deklaration så lär det dröja till slutet av nästa år.

Kan det finnas något snabbare sätt?
Citera
2021-05-08, 01:46
Medlem
Citat:

Det är väl bara att fråga?
Citera
2021-05-08, 01:51
Medlem
Har du ett jobb vid sidan?
Ja

Har du ett jobb vid sidan?
Nej

Fråga bara.
Citera
2021-05-08, 01:57
Medlem
Jiiimboohs avatar
Jag har inte brytt mig om att uppdatera mitt LinkedIn-konto sedan jag började på mitt nuvarande jobb för snart 1 1/2 år sedan eftersom jag ändå inte söker jobb just nu. Om han är som mig skulle det snarare vara ett varningstecken om han plötsligt börjar bry sig om LinkedIn.

Om ni använder Teams och han har kvar standardinställningarna borde han inte missa nya meddelanden så länge han sitter vid datorn. Dock kanske han har stängt av notifikationer.
Citera
2021-05-08, 01:57
Medlem
Om han levererar enligt förväntan, vad spelar det dig för roll? Du kan bara förlora på att tjafsa om det.
Citera
2021-05-08, 02:08
Medlem
Citat:
Jag är ganska ny på det här med att vara arbetsgivare. Jag har nu två anställda. Båda är jävligt duktiga, men vad gäller en av dem så har jag vissa indikationer på att han egentligen bara lägger ett par timmar om dagen på sitt heltidsjobb hos mig.

Som ni förstår jobbar vi alla tre hemifrån just nu. Vi håller ett gemensamt videomöte varje morgon och har kontakt då och då under arbetsdagen via chatt, mail osv. Utöver det jobbar vi mycket var och en för sig. Jag sköter det mesta av kundkontakten så för mig är det mycket möten, de två andra jobbar tillsammans ibland men gör ofta var sin sak på sina egna håll.

Killen jag funderar kring kan ibland ta rätt lång tid på sig innan han svarar på chatten, det kan handla om timmar. Han säger ofta saker som "ursäkta, jag var koncentrerad med...". Han sköter dock sina uppgifter, där har jag ingen anmärkning.

En annan sak som gör mig fundersam är att han inte har uppdaterat sin LinkedIn - profil sedan han började hos mig. Hans tidigare jobb finns med, men sen står det inget om att han jobbar hos mig (eller någon annan stans).

Om det nu är så att han jobbar åt någon annan också så skulle väl det vara okej, men då ska han vara öppen med det. Dessutom ska han givetvis inte ha en heltidslön från mig om han inte jobbar heltid åt mig.

Finns det något bra sätt att ta reda på om en anställd har passat på att skaffa sig ett jobb till nu när alla jobbar hemifrån?

Det värsta som finns är kontrollerande och överdrivna chefer som misstänkliggör och letar fel hela tiden. Så länge han gör sitt jobb efter förväntan borde du bara släppa det och fokusera mer på att tjäna pengar så du kan anställa fler. Det jag pratar om är typ, "brud fasoner" och något jag stött på tidigare. Ingen gillar såna chefer eller arbetsgivare och till slut börjar man prata bakom ryggen och moralen försvinner helt. Alltså, när man tydligt märker att ägaren/chefen är snål och kapitalistisk utav sig.
Citera
2021-05-08, 02:10
Medlem
Citat:
Tack, där satt den! Hans inkomst av tjänst bör givetvis överensstämma med den lön han får ut av mig. Nu känner jag mig lite dum, det där borde jag ha kommit på själv.

Synd bara att det är rätt lång fördröjning. Han började hos mig i fjol, men det året hade han ju lön från sin tidigare arbetsgivare också. Deklarationen för i år blir offentlig tidigast om lite mindre än ett år. Om han dessutom har en lite knepigare deklaration så lär det dröja till slutet av nästa år.

Men skojar du med oss eller? ska du ta en kreditupplysning på en anställd? Fråga honom bara.
Citera
2021-05-08, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Då inser du nog att det är ett förlegat tankesätt kring lön.

Vilket synsätt syftar du på, och vad menar du med "förlegat"? Betyder det att det var korrekt tidigare, men är fel nu?
Citera
2021-05-08, 02:57
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Jag är ganska ny på det här med att vara arbetsgivare. Jag har nu två anställda. Båda är jävligt duktiga, men vad gäller en av dem så har jag vissa indikationer på att han egentligen bara lägger ett par timmar om dagen på sitt heltidsjobb hos mig.

Som ni förstår jobbar vi alla tre hemifrån just nu. Vi håller ett gemensamt videomöte varje morgon och har kontakt då och då under arbetsdagen via chatt, mail osv. Utöver det jobbar vi mycket var och en för sig. Jag sköter det mesta av kundkontakten så för mig är det mycket möten, de två andra jobbar tillsammans ibland men gör ofta var sin sak på sina egna håll.

Killen jag funderar kring kan ibland ta rätt lång tid på sig innan han svarar på chatten, det kan handla om timmar. Han säger ofta saker som "ursäkta, jag var koncentrerad med...". Han sköter dock sina uppgifter, där har jag ingen anmärkning.

En annan sak som gör mig fundersam är att han inte har uppdaterat sin LinkedIn - profil sedan han började hos mig. Hans tidigare jobb finns med, men sen står det inget om att han jobbar hos mig (eller någon annan stans).

Om det nu är så att han jobbar åt någon annan också så skulle väl det vara okej, men då ska han vara öppen med det. Dessutom ska han givetvis inte ha en heltidslön från mig om han inte jobbar heltid åt mig.

Finns det något bra sätt att ta reda på om en anställd har passat på att skaffa sig ett jobb till nu när alla jobbar hemifrån?

Du låter inte som en kul chef, om killen levererar så vad är problemet? Om inte så får du väl försöka göra dig av med honom. Övervakande chefer är det värsta som finns.
Citera
2021-05-08, 03:02
Medlem
fittas avatar
De bästa och mest produktiva personerna jag jobbat med svarar inte på onödiga meddelanden och är absolut inte närvarande i någon chatt under arbetsdagen. Det är ett sätt att arbeta och man lär sig att samla mindre viktiga saker till en timme om dagen. Gör han sitt jobb utmärkt förstår jag inte vad problemet är? Borde inte ens spela någon roll om han har ett annat jobb vid sidan av.

Jag har många kollegor som ibland inte går att få tag på under hela dagen, mobilen är avslagen, dom har system dom jobbar efter. Ändå är dessa personer dom som gör mest och drar in mest pengar till företaget. Att bli avbruten konstant drar ned koncentrationen och prestationen sjukt mycket. Alldeles för många som är upptagna med att vara "upptagna" utan att få saker och ting gjort.

Varför skulle han vilja uppdatera sin LinkedIn? Jag gör det kanske vartannat år om ens det, även om jag bytt arbetsgivare. Oftast lägger jag till en arbetsplats först efter jag har slutat där eller är klar med mitt uppdrag.

Om du anser att du hellre vill betala för timmarna än för resultatet, får du väl införa något slags tidskort så han kan stämpla in och ut, men det lär varken gynna honom eller dig.
Citera
2021-05-08, 03:11
Medlem
fittas avatar
Citat:
Vi klarar oss än så länge utan tidredovisningssystem. Jag är glad så länge vi slipper - det är i mitt tycke få saker som är så stressande som att föra bok på varje kvart hit och timme dit man jobbar åt olika kunder. Det har jag haft nog av sedan tidigare då jag var anställd. Därför tar vi heller inte betalt per timme av kunderna.

Tillitsproblem... Jo, det har jag väl. Kontrollbehov kanske är ett annat sätt att uttrycka det. Märk väl att jag än så länge hållit mina misstankar för mig själv.

Men finns det inget sätt jag kan ta reda på om han har en arbetsgivare till vid sidan av?

Alltså du är ju fan störd.

Det enda du borde bry dig om är resultat. Vad han levererar.

Fattar att han inte vill ha dig på LinkedIn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in