• 1
  • 2
2021-05-07, 19:59
Medlem
Hej!

Har precis fått veta att min sambo är gravid och så ska hon börja ett nytt jobb i slutet juli. En fast tjänst på privat förskola med provanställning på 6 månader. Hon kommer vara i ca 18:de veckan när jobbet startar. Hon har redan skrivit på kontraktet och vi fick reda på graviditeten efter påskrivningen.

Frågan är om dom kan sparka henne under provanställningen pga graviditeten? Hon kommer högst sannolikt endast jobba ett par veckor.

En till fråga är om hon tar ut graviditetspenning pga risk för Corona på arbetsplatsen (hon jobbar på en annan förskola nu). Vilket då betyder att hon inte kommer hinna börja på nya jobbet. Kan dom avsluta kontraktet eller hur funkar det?

Beklagar om det blev rörigt! Hoppas ni kan svara
Citera
2021-05-07, 20:01
Moderator
Maviels avatar
De kan inte göra ett dugg. Ligg lite lågt.

Du får inte sparka ngn avseende graviditet eller sjukdom.

Bara att vänta lite till.
Citera
2021-05-07, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
De kan inte göra ett dugg. Ligg lite lågt.

Du får inte sparka ngn avseende graviditet eller sjukdom.

Bara att vänta lite till.

Vad menar du med vänta?
Citera
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaucho10
Hej!

Har precis fått veta att min sambo är gravid och så ska hon börja ett nytt jobb i slutet juli. En fast tjänst på privat förskola med provanställning på 6 månader. Hon kommer vara i ca 18:de veckan när jobbet startar. Hon har redan skrivit på kontraktet och vi fick reda på graviditeten efter påskrivningen.

Frågan är om dom kan sparka henne under provanställningen pga graviditeten? Hon kommer högst sannolikt endast jobba ett par veckor.

En till fråga är om hon tar ut graviditetspenning pga risk för Corona på arbetsplatsen (hon jobbar på en annan förskola nu). Vilket då betyder att hon inte kommer hinna börja på nya jobbet. Kan dom avsluta kontraktet eller hur funkar det?

Hade en kollega som valde att spela fullt ut. Hon var gravid när hon blev anställd som chef. Det hände inte ett dugg.

Så ligg lite lågt. Det löser sig.
Citera
Medlem
Citat:
Hej!

En förskola borde ju vara förstående.
nej men de här är sverige, va jag vet kan du inte få sparken för att vara gravid, min sambo hamna i typ samma situation, dock i en helt annan branch som kräver lite mer. det var inga konstigheter, hon har även fått bonusar pga av att dem klarat sina mål och gått med vinst trots att hon inte har jobbat, även löneförhöjningar har det blivit. nu är hon hemma med andra och sista barnet. hon har varit mer hemma som mammaledig än hon jobbat (där), men det verkar som företaget vill satsa på henne.
Citera
2021-05-07, 20:05
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Vad menar du med vänta?

ligg lite lågt menar jag.
Citera
2021-05-07, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razerdayzer
En förskola borde ju vara förstående.
nej men de här är sverige, va jag vet kan du inte få sparken för att vara gravid, min sambo hamna i typ samma situation, dock i en helt annan branch som kräver lite mer. det var inga konstigheter, hon har även fått bonusar pga av att dem klarat sina mål och gått med vinst trots att hon inte har jobbat, även löneförhöjningar har det blivit. nu är hon hemma med andra och sista barnet. hon har varit mer hemma som mammaledig än hon jobbat (där), men det verkar som företaget vill satsa på henne.

Ja, det som oroar mig är att det är under provanställningen.
Citera
2021-05-07, 20:17
Medlem
Citat:
Ja, det som oroar mig är att det är under provanställningen.

Det var min sambo också. du kan inte få sparken för det. provanställning är väl just för att se till att du passar till jobbet, att du är gravid gör dig inte mindre kvalificerad. skulle snarare vilja vända på det och säga att dem skulle ha jävligt svårt att neka henne anställning, då är det ju bara och köra med gravidkortet.
Citera
2021-05-07, 20:18
Medlem
1335991s avatar
Kan bli knepigt speciellt om det är under provanställning.
De får inte sparka under en provanställning, dock kan de
då provanställning närmar sig sitt slut
besluta att hon inte får jobbet.
Citera
2021-05-07, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Kan bli knepigt speciellt om det är under provanställning.
De får inte sparka under en provanställning, dock kan de
då provanställning närmar sig sitt slut
besluta att hon inte får jobbet.

När provanställningen närmar sig sitt slut så är hon ju hemma. De har öppnat nu förskola så personal lär dom behöva. Om hon inte får fortsätta är det enbart pga graviditeten
Citera
2021-05-07, 20:38
Medlem
1335991s avatar
Citat:
När provanställningen närmar sig sitt slut så är hon ju hemma. De har öppnat nu förskola så personal lär dom behöva. Om hon inte får fortsätta är det enbart pga graviditeten

Precis vad jag menar.
Citera
2021-05-07, 20:39
Medlem
khys avatar
Att avsluta en provanställning är inte att sparka någon. Företaget har 6 månader på sig att bestämma om de vill ha kvar henne och kan när som helst under dessa 6 månader avsluta provanställningen utan anledning. Att bli gravid under dessa 6 månader är därför ren idioti, 2021 och folk kan fortfarande inte tänka själva...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in