• 1
  • 2
2006-05-28, 18:38
Bannlyst
Tjosan, ska få datarummet här i lägenheten omtapetserat.
Men det är lättare sagt än gjort att få bort de gamla tapeterna.
Nån tjomme som ej har tummen mitt i handen kanske har ngt bra tips på hur man lättast och bäst får bort så mkt som möjligt av de gamla tapeterna?
Som det är just nu bara fnasar det sej. Gissar på att tapeten som sitter nu är hyfsat gammal.

Tips mottages tacksamt
/SS
Citera
2006-05-28, 21:23
Medlem
D69s avatar
Om det lossnar stora bitar så kan ju en vanlig spackel vara bra att köra in mellan tapet och väggen för att få ner det. Annars är en bra metod att använda en blomspruta med vatten för att fukta tapeten så att den lossnar.

Men sitter den hårt och inte lossnar av fukt kan den ju lika gärna sitta kvar. Då spacklar du över skarvar och hål.
Citera
2006-05-28, 21:38
Medlem
Lorelais avatar
Finns tapetångare. Annars kan du dra på tapetklister och plast och låta stå över natten. Återställare som man klistrar upp finns också (Timell använde sådana i ett program). Det enklaste torde annars vara att ringa en hantverkare som ordnar allt medan du själv vilar dig.
Citera
2006-05-28, 21:48
Medlem
aryan_utophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southern Star
Tjosan, ska få datarummet här i lägenheten omtapetserat.
Men det är lättare sagt än gjort att få bort de gamla tapeterna.
Nån tjomme som ej har tummen mitt i handen kanske har ngt bra tips på hur man lättast och bäst får bort så mkt som möjligt av de gamla tapeterna?
Som det är just nu bara fnasar det sej. Gissar på att tapeten som sitter nu är hyfsat gammal.

Tips mottages tacksamt
/SS

Jag har hört att det är bra att smeta på tapetklister på den gamla tapeten för att blöta upp den... jag har iofs inte testat det själv.
Citera
2006-05-28, 23:06
Medlem
som aryan_utophia skrev och som även nämnts tidigare så funkar det med tapetklister... sitter tapeten hårt, smeta på tapetklister och sätt över plast... annars går det bra om du penslar ut, vänta en kvart (under denna tid, se till så tapeten hela tiden hålls fuktig, dvs börjar det torka, pensla på lite till) och sen pensla över hela en gång till, och väntar en kvart till... sen borde tapeten lossna

finns speciellt tapetborttagningsmedel (på Rusta tex), men det är ofta till konsistens och funktion identiskt med tapetklister, har jag själv fått erfara men funkar alldeles utmärkt att tabort tapet med.
Citera
2006-06-03, 12:53
Medlem
SinCitys avatar
Det mesta är redan sagt, men jag brukar köra med en spikroller först(det bör finnas nåt alternativ då de är ganska dyra,,kanske kan "strimla" tapeten när den sitter på väggen med en brytkniv då tränger fukten från tapetklistet lättare in i bakomliggande lager), rolla på tjockt med tapetklister, på med plast, låt stå över natten, ta en spackelspade och börja köra ner tapeterna, är det många lager så kan det krävas att man upprepar proceduren ett par gånger.

Annars funkar "återställare" ganska ok. Ta bara inte Easy Cover då detta är rent skräp, hårt som satan och nästan omöjligt att skära snyggt mot foder mm. Då funkar t ex Flüggers egna återställare mkt bättre. Tänk på att helst klistra med våtrumsvävlim då detta suger fast återställaren mkt bättre.
Citera
2009-07-18, 18:02
Medlem
lefthooks avatar
Står och stångar mig blodig i sovrummet just nu, på en vägg får jag ner till den putsade betongen med väldigt små undantag, på andra väggar sitter det tapet som är delvis riven. Har testat med något pulver man blandar i vatten och ska pensla på tapeten. Men inget händer, lossar verkligen minemalt med tapet. Är det lönt att hålla på och slita.
Har en ide om att ev måla över tapet/putsväggen med typ takfärg och sedan spackla den ytan.
Eller är det bara köra spackel rätt på? Är rätt att tapeten kan ev börja lossa i små bitar och på sätt kuka till själva spacklingen,

Tips?
Citera
2009-07-19, 03:00
Medlem
cineramas avatar
Tapet är djävulens verk när man vill måla om... Är helvetes jobbigt att få ner allt, sen ska man slipa skiten o spackla, o allt det där köret.. Och om man har lite tapet kvar så självklart bubblar skiten när man målat. Och vill det sig illa, vilket är ofta, så blir bubblorna permanenta. Speciellt om det är femtielva lager tapet och det är lite löst någonstans där i 4:e lagret in som blivit löst först efter när man målat!

Det bästa är egentligen att få ner ALLT, ända ner till orignalytan. Men hur? Ja, finns tusen olika sätt, alla lika jobbiga.
Citera
2010-10-17, 19:15
Medlem
jnilssons avatar
Plast + valfritt fuktigt klet (köpt eller hemmagjort) + eventuellt rispning av tapet fungerar. Vänta 3-4h, då blöthetsmaximum inträffar. Hjälp till med bredspackel för att få ner. Man kan behöva upprepa om det är många lager.
Citera
2010-10-17, 20:24
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Plast + valfritt fuktigt klet (köpt eller hemmagjort) + eventuellt rispning av tapet fungerar. Vänta 3-4h, då blöthetsmaximum inträffar. Hjälp till med bredspackel för att få ner. Man kan behöva upprepa om det är många lager.

Jag tror att TS har redan lyckats ta ner tapeten, även om lager var 12 ton.

Tråden startades
Citera
2010-10-17, 21:29
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Tråden startades
My bad. Trodde jag kollade bland aktuella trådar men jag var tydligen kvar i sökresultaten.
Citera
2011-01-20, 10:16
Bannlyst
Gräver upp tråden igen.

Då vr det dags att få ner tapetbögarna i min nya lägenhet, inför renoveringen!! Jag ska MÅLA om hela rummet, men just nu sitter en gamal äcklig tapet på, antalgigen suttit där ett tag. Sitter som berget om man testar dra av lite, och får bort bitar på 1 cm varje gång jag försöker ta bort den.

frågan är, ska jag spackla förbi alla hål och sånt, och sen måla PÅ den?? Eller ska jag försöka blöta en roller, och köra några varv - sen testa ta bort den?..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in