Citat:
Ursprungligen postat av
Narutoshippchop
Alla mentala diagnoser är fysiska störningar i hjärnan. Störningar och felkopplingar som man kan se på skanning. Vad ska vi diskutera?
En fråga till dig.
Ponera att jag blir knivhotad 300 gånger under min barndom.
Detta skapar sedan ett sinnestillstånd där jag är livrädd konstant och är helt förstörd psykologiskt hela livet.
När man tittar på min hjärna ser man att fysiskt sett, så har jag en överaktiv amygdala.
Tolkar du då detta som en felkoppling och störning biologiskt eller ett resultat utav min perception?
Om en annan person blir knivhotad 300 gånger under sin barndom men saknar rädsla för döden och smärta och inte alls reagerar med stress på situationen.
Vilket skapar en normal hjärna utan överaktiv amygdala.
Är det beroende på perceptionen och verklighetsuppfattning som den hjärnan inte är skadad isåfall?
Hur vet du att den skadade hjärnan inte
är en skev verklighetsuppfattning?
Alltså min verklighetsuppfattning producerar stress hormoner eftersom att sinnesstämningen är rädsla när jag upplever något som påminner mig om situationer som har varit tidigare i mitt liv
Om jag lyckas släppa det som har hänt och gå vidare, alltså sluta uppleva att nya situationer hör ihop med dom situationer jag har varit med om förut.
Kommer jag då att producera stress hormoner? Kommer min amygdala återgå till att inte vara överaktiv längre?