• 2
  • 3
2021-05-08, 18:18
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Jag träffade Ulf Elfving för några år sedan... han råkade äta på samma restaurang, men hade bordet bredvid, med sin fru. De var hur trevliga som helst. Naturligtvis frågade jag om neger och bapelsin. Tydligen har bapelsin gubbjävel aldrig hänt. Det är en skröna som fått eget liv. Vad som är brunt och klättrar i träd i djungeln, där svarade faktiskt den lille killen (som talade grov skånska) Kan det va en ejder.

En ejder är danska för ekorre och det var ju i och för sig fel. Det var väl en apa de hade tänkt. Men både Elfving och producenten hörde fel och kopplade bort samtalet.

Stor besvikelse angående " är det månne en neger?" Men den kunde ju vara sann och det är gott nog för mig.

Men en påtänd Pekka-Langer med för stora löständer och en alltmer desperat Carl-Uno Sjöblom i Notknäckarna är sant, håller med om att det borde utfästas en belöning till den som kan gräva fram denna bisarra klassiker så att den återigen får se dagens ljus.
Citera
2021-05-08, 20:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Redan på 80-talet var Carl-Uno gammaldags och mossig programledare i svensk "DDR-Tv"

Carl-Uno och Pekka Langer var lite av den tidens Filip och Fredrik.

Pekka Langer hade löständer.
Citera
2022-06-28, 17:36
Medlem
Adelsdams avatar
Radio- och teveprofilen Carl-Uno Sjöblom är död, rapporterar Sveriges Radios Kulturnytt.

Sjöblom anställdes vid Sveriges Radios underhållningsavdelning 1959, och var under sin mångåriga karriär bland annat programledare för radio- och tv-program som ”Svensktoppen”, ”Mosebacke Monarki” och ”Notknäckarna”.

https://www.svt.se/kultur/carl-uno-sjoblom-har-avlidit

Det var verkligen tråkigt att höra.
Citera
2022-06-28, 17:50
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Vila i frid. Notknäckarna var en favorit när jag var liten.
Citera
2022-06-28, 21:28
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Vila i frid. Notknäckarna var en favorit när jag var liten.

Ett program jag nog var lite för liten för på den tiden, men föräldrarna tittade så det gjorde jag också. Det är väl så jag minns Carl-Uno och Notknäckarna, som en mysig tv-kväll med familjen.

Gjorde han någon tv efter detta? Sista säsongen ska ha gått 1987 och då var Carl-Uno bara 57 år.
Citera
2022-07-01, 05:31
Medlem
DrLECTERs avatar
Allas vår bekant Carl Uno Sjöblom har gått ur tiden.
För yngre kanske inte han var speciellt känd men Carl Uno var ett föredömme
för många när det gällde att kunna berätta på ett väldigt underhållande sätt
En person som var helt igenom genomtrevlig. Han fick en att känna sig som
att vi hade känt varandra länge fast det var första gången vi råkades.

En fenomenal röst hos en lika fenomenal person och den kvalitet på sättet
att uttala orden. Kort sagt ett riktmärke för dagens röster i media.
Carl Uno har lämnat oss men minnet av honom kommer att leva länge speciellt
vi som hade förmånen att få lärt känna honom.
Citera
2023-06-27, 08:27
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Radio- och teveprofilen Carl-Uno Sjöblom är död, rapporterar Sveriges Radios Kulturnytt.
Det var verkligen tråkigt att höra.

Idag den 27/6 är det exakt 1 år sen Carl-Uno gick ur tiden. Änkan Boel är 88 år och bor kvar i villan.

Det står om Hjärt- och Lungfonden i dödsannonsen. Hade Carl-Uno problem med hjärtat månne ?

https://www.familjesidan.se/cases/d1...uneral-notices
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in