2025-12-03, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jo. I Sverige har vi bara ett ursprungsfolk. Sug på den.
Jag har alltid vetat de samehatet och hatet mot andra ursprungsfolk är irrationellt. Det förvånar mig inte. Det är d'rför jag ser som viktigt att barn får en adekvat folkbildning i skolan så att de inte blir offer för äldre generationers fastlåsta åsikter.
Citera
2025-12-03, 09:29
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagMatarHuslimer
Hej!

Jag har aldrig riktigt förstått mig på hatet som riktas mot samer. Bör vi inte vissa större hänsyn till dem? De är ju trots allt ursprungsbefolkning och faktiskt det "mest svenska" vi har.

Jag förstår att en del kan bli lite arga över att de gör anspråk på en del fiskevatten och jaktmark i norr, men då får man ju vända på pannkakan och beakta hur många storbolag som tagit enorma tusentals hektar mark i ägande över hela sverige och begränsar fiske&jakt för majoriteten av Sveriges befolkning i större utsträckning.

Så vad är grejen med hatet? Är det orgundat? Vänligen fakta i tråden och inga konspirationer.

Det så kallade hatet är till stora delar påhitt. Existerar inte.
Jag är född i en del av Norrland som är vinterbetesmarker för en sameby.
Vi har alltid haft bra kontakt med Samebyn och har noll problem om dom har ren på mina marker.
Minimala skador om man jämför med älgen.
Samt: Hur ofta är dom på mina mina marker ? Kanske vart 4:e år.

Men att samerna skulle vara sveriges ursprungsbefolkning är bara trams.
Mina förfäder bodde i mina hemtrakter för 6000 år sedan.
Långt innan Samerna kom till sverige
Citera
2025-12-03, 09:37
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Jag är nyfiken på varför det aldrig finns renkött i butiken.
Det förstärker ytterligare sanningen för boende söder om Norrland att dessa lappar är en tärande del av populationen.

Och framöver kommer det bli rätt tufft för de som tar sig en självklar rätt att parasitera i Sverige.
Av ekonomiska och politiska skäl.

Men det fattar inte dumlappen precis som svartskallen, utan fortsätter med sina provokationer.

Det brukar gå dåligt för de som gapar utan att ha täckning för det. Till slut. Lär av historien.

Jodå det finns ren.
Klassisk renskav från Finnland. Rahin Liha finns på mitt lokala ICA Maxi
Citera
2025-12-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det så kallade hatet är till stora delar påhitt. Existerar inte.
Jag är född i en del av Norrland som är vinterbetesmarker för en sameby.
Vi har alltid haft bra kontakt med Samebyn och har noll problem om dom har ren på mina marker.
Minimala skador om man jämför med älgen.
Samt: Hur ofta är dom på mina mina marker ? Kanske vart 4:e år.

Men att samerna skulle vara sveriges ursprungsbefolkning är bara trams.
Mina förfäder bodde i mina hemtrakter för 6000 år sedan.
Långt innan Samerna kom till sverige

Samer är inte ursprungsbefolkning för hela Sverige. Samer är ursprungsbefolkning för stora delar av det som brukar kallas för Norrland i Sverige. Är vi överens?
Citera
2025-12-04, 08:30
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chupilca
Samer är inte ursprungsbefolkning för hela Sverige. Samer är ursprungsbefolkning för stora delar av det som brukar kallas för Norrland i Sverige. Är vi överens?

Ja i det stora hela. Norrlands fjälltrakter är historiskt sameland.

Problemet är ju att Samerna gör anspråk på stora områden långt ner mot kusten för att
deras renar historik har vandrat genom dessa trakter på vinter för bete.
Denna vana uppstod runt 1500 talet. Innan dess var renen vild.
Citera
2025-12-04, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ja i det stora hela. Norrlands fjälltrakter är historiskt sameland.

Problemet är ju att Samerna gör anspråk på stora områden långt ner mot kusten för att
deras renar historik har vandrat genom dessa trakter på vinter för bete.
Denna vana uppstod runt 1500 talet. Innan dess var renen vild.

I med att svenska staten stal enorma mängder mineral från samersnas historiska territorium för att få fina statsfinnanser är det inte mindre än rimligt att samer kompenseras på olika sätt, bland annat genom lite betesmark. Kan det låta rimligt? (oavsett vart gränsen för semisk territorium går)
Citera
2025-12-04, 14:36
Medlem
Jag tror inte hatet mot samer är speciellt utbrett. Det finns säkert en och annan jägare som känner sig undanskuffad av samerna och så vidare. Det finns avundsjuka mot Samernas liv och ibland ekonomiska ersättningar för trafikdödade renar. Dessutom finns det säkert sådana som jag som förundras hur Samerna hela tiden tillåts ta på sig offerkoftan. Att så få människor kan göra anspråk på så stora landområden. Söderut skuffas människor ständigt åt sidan för att utvecklingen skall gå framåt. Alltifrån markexploatering till invandrargetton. Vidare tror jag inte Samerna kan räknas tiill ursprungsbefolkningen. Isen försvan sådär för 10,000 år sedan. I takt med isen kom jägare och bosättare till Sverige, söder och sydost ifrån. Om jag fattat saken rätt så bildades med tiden en grupp jägare/nomader med samma intresse som gick samman och bidade en egen kultur och som sedemera kallades Samer. Dvs Samer är inget eget folkslag utan mer ett namn på en grupp människor med lite blandad bakgrund.
Om man följer Samerna runtikring Sapmi och ser på historrien så har de absolut fått kämpa för sin existens. Men så finns det även grupperingar som är lite finare än andra Samer, lite rikare än andra Samer, som vad vi söderut skulle kalla klaner. Där kvinnorna inte alltid varit fria att gifta sig med vem de vill, ofta utsatts för våld "i hemmet".
Kan det vara diskussioner som denna som gör att en del tror det bygger på hat?
Citera
2025-12-05, 13:37
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
I med att svenska staten stal enorma mängder mineral från samersnas historiska territorium för att få fina statsfinnanser är det inte mindre än rimligt att samer kompenseras på olika sätt, bland annat genom lite betesmark. Kan det låta rimligt? (oavsett vart gränsen för semisk territorium går)

nej totalt orimligt

1. Det är för länge sedan, otroligt många grupper som skulle kompenseras i så fall om vi
går så långt tillbaka i tiden.

2. Svenska statsfinanser är en tillgång för alla svenskar inkl Samerna

3. Finns ingen grupp i samhället så erhåller så stort stöd i kronor för så liten verksamhet som rennäringen
Citera
2025-12-05, 13:43
Medlem
Citat:

Fast samerna är ju ingen ursprungsbefolkning i Sverige eller Norrland för den delen utan flyttade in när det redan bodde folk i dagens sameland. Blir bara konstigt att samerna ska ha en massa rättigheter baserat på sin etnicitet när alla andra befolkningsgrupper i Sverige får anpassa sig.
Citera
2025-12-10, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Fast samerna är ju ingen ursprungsbefolkning i Sverige eller Norrland för den delen utan flyttade in när det redan bodde folk i dagens sameland. Blir bara konstigt att samerna ska ha en massa rättigheter baserat på sin etnicitet när alla andra befolkningsgrupper i Sverige får anpassa sig.

Jag känner ibland att man talar med dörrar här på Flashback. Definitionen på urfolk/ursprungsbefolkning tar inte hänsyn till om "det redan bodde folk" vid någon tidpunkt folkets traditionella land.

Rättigheterna är en minimum av återställningen eller kompensation då de blivit invaderade. Skulle inte du vilja ha det om kineserna kom till Sverige och översjölde oss med kinesiska invandrare, kinesiska lagar och tvingade oss att lära oss kinesisk språk för att fungera i samhället?
Citera
2025-12-10, 21:57
Medlem
Citat:
Jag känner ibland att man talar med dörrar här på Flashback. Definitionen på urfolk/ursprungsbefolkning tar inte hänsyn till om "det redan bodde folk" vid någon tidpunkt folkets traditionella land.

Rättigheterna är en minimum av återställningen eller kompensation då de blivit invaderade. Skulle inte du vilja ha det om kineserna kom till Sverige och översjölde oss med kinesiska invandrare, kinesiska lagar och tvingade oss att lära oss kinesisk språk för att fungera i samhället?

Fast hur ska du ha det egentligen? Man ska inte ta hänsyn till norrlänningars rättigheter och som bott längre i Norrland än samerna men samtidigt tycker du att svenskarna ska ha en massa specialrättigheter om det blir för många kineser här?

Jag tycker att man måste ta hänsyn till alla och inte bara utvalda grupper som några mindre grupper av samerna. Den gruppen av samerna man talar om är ju också en ganska liten grupp av den total gruppen samer som är ganska så uppblandad med andra befolkningsgrupper i Norrland. Uppblandade samer har ju t ex inte samma rättigheter som "riktiga renläriga/rendrivande samer".

Det blir förstås djupt odemokratiskt att tilldela olika grupper pga sin etnicitet och levnadssätt en massa specialförmåner på det allmännas bekostnad.
Citera
2025-12-10, 22:30
Medlem
Citat:
Fast hur ska du ha det egentligen? Man ska inte ta hänsyn till norrlänningars rättigheter och som bott längre i Norrland än samerna men samtidigt tycker du att svenskarna ska ha en massa specialrättigheter om det blir för många kineser här?

Om kineserna tar över så som svenskarna gjorde, så ja.

Berätta nu för mig vilka etnisk svenska (germanska) familjer har bott i Gällivare och Kiruna-trakterna längre än samer, kväner och lantalaiset? Jag vill veta, det skulle vara banbrytande information för historieforskningen och etnologiska uppfattningen av inre Norrland.

Citat:
Jag tycker att man måste ta hänsyn till alla och inte bara utvalda grupper som några mindre grupper av samerna.
Så grupper som behandlats illa och satts i med kälken mot sin vilja ska inte få ens en minimal upprättelse?

Varför är du emot detta?

Citat:
Den gruppen av samerna man talar om är ju också en ganska liten grupp av den total gruppen samer som är ganska så uppblandad med andra befolkningsgrupper i Norrland. Uppblandade samer har ju t ex inte samma rättigheter som "riktiga renläriga/rendrivande samer".

Det blir förstås djupt odemokratiskt att tilldela olika grupper pga sin etnicitet och levnadssätt en massa specialförmåner på det allmännas bekostnad.
Det är inte "massa förmåner", det är specifika förmåner som eftersträvar att samer ska kunna ha kvar delar av sin kultur trotts svenska statens intrång med hjälp av våld.

Språk, kultur och traditionell näring. Varför vara emot detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in