Citat:
Ursprungligen postat av
Favoritgame
Fast hur ska du ha det egentligen? Man ska inte ta hänsyn till norrlänningars rättigheter och som bott längre i Norrland än samerna men samtidigt tycker du att svenskarna ska ha en massa specialrättigheter om det blir för många kineser här?
Om kineserna tar över så som svenskarna gjorde, så ja.
Berätta nu för mig vilka etnisk svenska (germanska) familjer har bott i Gällivare och Kiruna-trakterna längre än samer, kväner och lantalaiset? Jag vill veta, det skulle vara banbrytande information för historieforskningen och etnologiska uppfattningen av inre Norrland.
Citat:
Ursprungligen postat av
Favoritgame
Jag tycker att man måste ta hänsyn till alla och inte bara utvalda grupper som några mindre grupper av samerna.
Så grupper som behandlats illa och satts i med kälken mot sin vilja ska inte få ens en minimal upprättelse?
Varför är du emot detta?
Citat:
Ursprungligen postat av
Favoritgame
Den gruppen av samerna man talar om är ju också en ganska liten grupp av den total gruppen samer som är ganska så uppblandad med andra befolkningsgrupper i Norrland. Uppblandade samer har ju t ex inte samma rättigheter som "riktiga renläriga/rendrivande samer".
Det blir förstås djupt odemokratiskt att tilldela olika grupper pga sin etnicitet och levnadssätt en massa specialförmåner på det allmännas bekostnad.
Det är inte "massa förmåner", det är specifika förmåner som eftersträvar att samer ska kunna ha kvar delar av sin kultur trotts svenska statens intrång med hjälp av våld.
Språk, kultur och traditionell näring. Varför vara emot detta?