2021-05-06, 16:06
Medlem
Som rubriken säger har jag lämnat nästan all plugg o repetition inför HP till veckan innan, och nu behöver jag tips vilken metod skulle fungera bäst för att kunna pressa in så mycket av Matte 1c boken som möjligt innan provdagen på lördag. Min första strategi var att jag skulle göra uppgifterna i boken (Matematik 5000 1c) och repetera allt på det sättet, men då jag inte hade börjat förens ett par dagar sen så insåg jag snabbt att även om jag endast gjorde urvalet av uppgifter som stod här https://www.ckfysik.se/ma1/bra_uppgifter_Ma1c.pdf skulle jag inte med den tiden jag har kvar hinna repetera allting (7-8 timmar av plugg hann jag till sidan 36, finns 310 sidor totalt haha).

Ska därmed tilläggas att jag inte har en väldigt bra studievana inbyggd och måste oftast pressa mig enormt för att klara av att plugga mer än 2 timmar, med det sagt kan jag tänka mig att sitta 5-6+ timmar idag och 10+ timmar imorn för att kunna repetera så mycket som möjligt om det skulle ge mig en bättre chans på provet.

Vad har ni för tips som kan hjälpa mig att effektivast få in så mycket i hjärnan som möjligt och faktiskt kunna applicera det på frågorna på provet, vilka avsnitt i 1c är viktigast att kunna/kommer mest på HP? Tacksam för alla svar!
Senast redigerad av Ring-Bolizen 2021-05-06 kl. 16:09.
Citera
2021-05-06, 16:16
Medlem
Hp hjälpen?
Citera
2021-05-06, 16:28
Bannlyst
när ja hade svenskaprov på KTH så köpte ja provsvaren av en gubbe i skara.. .. hehe.. du kanske borde göra nåt liknande..?. de är väl inte helt enligt regelboken men regler är trams för de mesta .. hehe..

Mvh
Citera
2021-05-06, 20:18
Medlem
Du vill bli bra på HP, inte matte 1c. Öva på matteuppgifter från gamla högskoleprov.

Men lite repetition skadar aldrig. Kötta på med potensregler och sånt för mycket av grejen ligger i att kunna förstå, förenkla och utveckla. Efter det går du på HP-uppgifterna med full kraft. Använde själv hprovet.se när det begav sig. Hur bra har du tidigare presterat på kvantitativa delen av HP?
Senast redigerad av Oxidation 2021-05-06 kl. 20:23. Anledning: Felcitering
Citera
2021-05-06, 22:13
Medlem
Matte 1c är en relativt enkel kurs. Liknar grundskolemattematiken mycket.
Citera
2021-05-07, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxidation
Du vill bli bra på HP, inte matte 1c. Öva på matteuppgifter från gamla högskoleprov.

Men lite repetition skadar aldrig. Kötta på med potensregler och sånt för mycket av grejen ligger i att kunna förstå, förenkla och utveckla. Efter det går du på HP-uppgifterna med full kraft. Använde själv hprovet.se när det begav sig. Hur bra har du tidigare presterat på kvantitativa delen av HP?
Skrev endast 1 HP tidigare ( för tre år sen) då hade jag inte förberett mig det minsta och det gick minst sagt skit på alla mattedelar förutom den med tabeller och grafer där fick jag väl över snittet tror jag. Den enda delen där jag presterade någorlunda bra var engelska läsförståelse då fick jag 17/20 eller något dylikt.
Citera
2021-05-07, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LitiQ
Hp hjälpen?
Jo har självklart läst igenom den flertal gånger, och den var mycket till hjälp. Problemet är att den betonar inte specifikt vilka delar av matten man behöver lägga mest tid på att repetera (förutom väldigt generella grejer) utan mer taktiker att använda för frågorna, jag som har väldigt lite tid på mig att repetera ganska mycket behöver något mer konkret att gå på.
Citera
2021-05-07, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ring-Bolizen
Jo har självklart läst igenom den flertal gånger, och den var mycket till hjälp. Problemet är att den betonar inte specifikt vilka delar av matten man behöver lägga mest tid på att repetera (förutom väldigt generella grejer) utan mer taktiker att använda för frågorna, jag som har väldigt lite tid på mig att repetera ganska mycket behöver något mer konkret att gå på.
Du behöver bli bekväm i frågeformaten. Xyz, kva, nog och dtk. Om du presterat bäst på dtk ska du nog inte fokusera fullt så mycket på den delen. Frågorna som ställs liknar varandra i hög grad så mitt råd kvarstår. Kötta på med uppgifter så du blir bekväm och vet vad du ska göra när du får uppgiften på bordet, istället för att se ut som en fågelholk i flera minuter. Gör några xyz, gå över till några kva och slutligen ett par nog. Rinse and repeat.

Är det någon fråga du inte hittar förklaring på så tycker jag du ska posta eller skicka pm till mig så hjälper jag dig så fort jag har tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in