2021-05-06, 14:48
Medlem
Hur funkar deras och andras "credit score" i allmänhet? När jag köpte en pryl på faktura en tid sedan så gjorde försäljaren en kreditkoll på mig och jag noterade att jag hade en score på 650 med 0,50% risk. Jag är medelålders höginkomsttagare och har aldrig någonsin haft betalningsanmärkningar eller skulder, inte ens till CSN. Varför är min risk 0,50% och inte 0%?
Citera
2021-05-06, 15:06
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfotahopp
Hur funkar deras och andras "credit score" i allmänhet? När jag köpte en pryl på faktura en tid sedan så gjorde försäljaren en kreditkoll på mig och jag noterade att jag hade en score på 650 med 0,50% risk. Jag är medelålders höginkomsttagare och har aldrig någonsin haft betalningsanmärkningar eller skulder, inte ens till CSN. Varför är min risk 0,50% och inte 0%?

Livet händer. Även höginkomsttagare blir sjuka, blir av med jobbet, går in i väggen. Det vore jättekonstigt om du landade på 0 %.

För övrigt är en risk generellt definierad som en positiv eller negativ händelse med en sannolikhet i intervallet (0,100). Alltså kan en risk inte ha en sannolikhet på 0 %.
Citera
2021-05-06, 15:07
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Har du tagit något annat på faktura eller kredit det senaste året? Om du räknar på vad prylen kostar i relation till din lön så kan det också påverka samt hur lång tid det är till förfallodatum m.m.
Citera
2021-05-06, 15:09
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Det kan väl vara maxpoängen. Det är ju inte riskfritt att låna ut pengar till någon egentligen. Det finns ju en minimal kreditrisk även om du lånar ut pengar till Jeff Bezos. UCs bästa rating var i alla fall förr 0,1 % risk, vill jag minnas, på privatpersoner. Det kan alltså vara så att du fick högsta möjliga poäng/scoring.

I övrigt håller Bisnode och liknande bolag de exakta parametrarna noga vaktade, så exakt vad de baserar bedömningen på är nära nog omöjligt att veta. Ålder, inkomst, tidigare förfrågningar, lån, betalningsanmärkningar och liknande är dock saker man vet är viktiga. Det kan också vara så att det företaget som tog upplysningen har en skräddarsydd algoritm, som avviker från standardalgoritmen: https://www.bisnode.se/om-bisnode/va...-privatperson/
Citera
2021-05-06, 15:10
Medlem
Riddarhusets avatar
Menar du 50% eller 0,5%?
0,5% är i det närmaste noll.
Citera
2021-05-06, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwimmweste
Livet händer. Även höginkomsttagare blir sjuka, blir av med jobbet, går in i väggen. Det vore jättekonstigt om du landade på 0 %.

För övrigt är en risk generellt definierad som en positiv eller negativ händelse med en sannolikhet i intervallet (0,100). Alltså kan en risk inte ha en sannolikhet på 0 %.

Förvisso. Jag gick endast på Bisnodes egen information där de skriver att 0% är högsta betyget.

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har du tagit något annat på faktura eller kredit det senaste året? Om du räknar på vad prylen kostar i relation till din lön så kan det också påverka samt hur lång tid det är till förfallodatum m.m.

Jag handlar nästan alltid på faktura genom t.ex. Klarna. Mina köp är sällan högre än ett par tusenlappar. I detta fallet var det en prenumeration med ett månadsbelopp på bara 200 kr, utan bindningstid.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Menar du 50% eller 0,5%?
0,5% är i det närmaste noll.

0,5%. Bisnode skrev 0,50%.

Tack för alla svar. Jag var mest nyfiken på hur detta fungerar eftersom jag aldrig reflekterat över det fram till nu.
Citera
2021-05-17, 20:15
Medlem
BlackAdderIIIs avatar
Citat:
Förvisso. Jag gick endast på Bisnodes egen information där de skriver att 0% är högsta betyget.

Jag handlar nästan alltid på faktura genom t.ex. Klarna. Mina köp är sällan högre än ett par tusenlappar. I detta fallet var det en prenumeration med ett månadsbelopp på bara 200 kr, utan bindningstid.

0,5%. Bisnode skrev 0,50%.

Tack för alla svar. Jag var mest nyfiken på hur detta fungerar eftersom jag aldrig reflekterat över det fram till nu.

Fick en Bisnode kopia förra veckan. Då stod det kreditscore: 704 och risk: 0,10%. Har ingen aning om vad det betyder men går att få lägre än 0,50 i alla fall.
Citera
2021-05-17, 20:42
Medlem
stillsams avatar
Citat:

Oavsett hur skötsam och ekonomiskt pinnar en person är finns det alltid faktorer som driver risk. Ett kreditupplysningsföretaget presenterade en gång "Sveriges sämsta betalare", strikt statistiskt sett. Det visade sig vara någonting i stil med en frånskild medelålders pappa i femtioårsåldern bosatt i Närke.

Det betyder på intet sätt att man är en dålig betalare bara för att man är frånskild, pappa och att man bor i Närke. Däremot kan "frånskild" vara en faktor som bidrar till att kreditvärdigheten blir marginellt lägre än om man är gift. Naturligtvis finns det flertalet andra faktorer som påverkar individuellt och i kombination. Även om det ofta finns otroligt många positiva faktorer finns det hos de allra flesta även någon eller några få faktorer som ökar risken något.

Ta nu detta inlägg som ett exempel och inte för en definitiv sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in