Citat:
Ursprungligen postat av
Fyrfotahopp
Hur funkar deras och andras "credit score" i allmänhet? När jag köpte en pryl på faktura en tid sedan så gjorde försäljaren en kreditkoll på mig och jag noterade att jag hade en score på 650 med 0,50% risk. Jag är medelålders höginkomsttagare och har aldrig någonsin haft betalningsanmärkningar eller skulder, inte ens till CSN. Varför är min risk 0,50% och inte 0%?
Det kan väl vara maxpoängen. Det är ju inte riskfritt att låna ut pengar till någon egentligen. Det finns ju en minimal kreditrisk även om du lånar ut pengar till Jeff Bezos. UCs bästa rating var i alla fall förr 0,1 % risk, vill jag minnas, på privatpersoner. Det kan alltså vara så att du fick högsta möjliga poäng/scoring.
I övrigt håller Bisnode och liknande bolag de exakta parametrarna noga vaktade, så exakt vad de baserar bedömningen på är nära nog omöjligt att veta. Ålder, inkomst, tidigare förfrågningar, lån, betalningsanmärkningar och liknande är dock saker man vet är viktiga. Det kan också vara så att det företaget som tog upplysningen har en skräddarsydd algoritm, som avviker från standardalgoritmen:
https://www.bisnode.se/om-bisnode/va...-privatperson/