Citat:
Ursprungligen postat av
glownigger
Ja, det stämmer helt klart att det finns oseriösa aktörer. Jag har en bekant som fick alla provfrågorna i förväg och bara pluggade på dem. Han kan knappt nåt om vare sig djur eller vad lagen säger om jakt eller vapen. Jag säger inget om att han skaffat vapen, det borde man få skaffa på självförsvarlicens utan att behöva jägarexamen, men att han prompt vill ut och jaga nu när han har examen trots att han uppenbarligen inte kan tillräckligt är fan inte bra. Om digitala prov kan komma tillrätta med detta så är det ju bra.
Instämmer. Det är illa om man inte har självinsikten att man saknar kunskaper. Det finns ju flera aspekter i det här men det allra viktigaste är ju säker vapenhantering. Vill ju inte vistas nära människor som är livsfarliga med vapen. Det andra är ju själva jakten. Vore ju katastrof om idioter skjuter hondjur eller skadeskjuter djur utan att ta ansvar för eftersök osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dissociative
Jag tog jägarexamen förra året, alltså då det gamla provet var aktuellt. Jag pluggade en timme per kväll i en månad och tyckte att provet var jättelätt och fick alla rätt. Många i min grupp misslyckades dock. Helt enkelt på grund av att de inte pluggade tillräckligt. Jag tycker det är bra att provet är digitalt nu då det innebär att det är svårare att fuska.
Med allt det sagt så tycker jag att det är bra ifall provet är svårare nu än tidigare, det sållar ut folk som inte är redo att bli jägare och jag har inte lust att gå runt i skogen bland jägare som inte bör ha ett vapen för att de inte är redo att ha ett. Jag tycker provet var för lätt när jag tog det, det bör vara svårare. Det finns nog mycket vapenägare helt utan vett i våra skogar som det är.
Kanske det. Rådet jag fick var att gå med erfarna jägare i jaktlag de första åren för att verkligen lära sig alla aspekter i jakten. Att traska runt på egen hand direkt efter avlagt prov hade inte känts bra kan jag säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vimes76
Jaha, typiskt. Känns som man missat tåget till en lätt jägarexamen nu då.
Är inte intresserad av jakt utan vill bara ha vapen hemma.
En som du kommer inte ha några som helst problem med provet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Honeyfly
Det finns många kurser runt om i landet vanliga och intensivkurser, jag undrar vad ni har betalat för att klara jägarexamen, och är det värt att ta en intensivkurs om provet nu är svårare? Tjänar jag på att ta en vanlig kurs och plugga en längre tid innan jag gör provet?
Intensivkurs på 2,5 dagar för många år sedan. Ca 3.000 för kursen och ytterligare ca 1.500 för ammunition, prov osv osv. Önskar att vi hade fått böcker men det ingick inte. Vi var väl ca 15 stycken i gruppen och en invandrare (en timid tandläkare) missade teorin och en en tjej missade praktiska skyttet. Själv hade jag mest problem med praktiska älgprovet. Sätta andra skottet i ett rörligt mål på rätt ställe, ståendes tyckte jag var knepigt. Jag tror vi 15 fick 3-4 olika prov och alltså inte ett och samma, men kursledaren hade matat oss med information så alla utom en som sagt var klarade sig. Har för mig att det var ca 80 frågor.
Förutom dessa 80 teorifrågor ingick också avståndsbedöma vilka djur man får och inte får skjuta på plats i naturen, hagel på rörligt gris, lerduveskytte, .22a på 60 meter, rörliga älgprovet, säker vapenhantering med kulgevär och säker förflyttning med hagel över gärdsgård, diken, överräcka vapen osv och jag tyckte ändå det var rätt heltäckande. Det fanns ju inte så mycket tid att tänka efter eller sjabbla. Antingen kunde man eller så kunde man inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Ha, ha! Mitt inlägg var faktiskt menat som ett skämt. Jag gick också intensivkurs och läste in litteraturen veckan innan helgkursen. Läser man däremot vad folk skriver på olika forum om dessa intensivkurser så ser vissa dem som fusk, då de själva suttit och tragglat i någon jävla studiecirkel under ett halvt års tid för att ta sin jägarexamen. De ser det som fusk att man läst på själv hemma.
Ironi fungerar inte på alla på nätet.