2021-05-06, 00:28
Medlem
EldoradoDiskborstes avatar
Sitter och förbereder mig inför sommaren med nya spellistor för att åka ut med båten och dra på som fan, längre roadtrips på landsvägar söderut och så vidare. Tycker att låten Hold Tight - Change summerar exakt känslan jag letar efter, men jag har svårt att hitta liknande låtar och remixer som skapar samma känsla i sinnet.

Tänk er att ni drar upp garaget och sätter er i en skinande röd Ferrari Testarossa i solnedgången och bränner utmed landsvägen, träffar apex i kurvorna, rutorna nerdragna och bara flyger fram, med Hold me tight - Change i stereon. DEN känslan letar jag efter.

https://youtu.be/y-X3GUqfOgM

Vad har ni för låtförslag/spellistor? Mycket groove liksom. Bas är att föreslå. 80-tals liknande ljud.
Senast redigerad av EldoradoDiskborste 2021-05-06 kl. 00:30.
Citera
2021-05-06, 09:04
Medlem
Jag får associationer till ett blandband från ca 1990 som jag hade, Absolute... någonting. Där fanns bl a Marky Mark - Good Vibrations och Take That - Relight My Fire. Tänker också på Phil Collins - Sussudio och den där Sledge Hammer med Peter Gabriel. Totos Hold the Line kanske? Gå in på Youtube, kolla på dem och leta dig vidare bland vad algoritmen föreslår, så kanske du hittar något lämpligt?

Annars gillar jag Meatloaf som jag lyckades återupptäcka när jag nostalgilyssnade härom veckan, men han är väl lite rockigare. Tycker han passar bra i bilen i alla fall och jag blir glad av hans låtar.

Edit: Scenen du beskriver låter ju ungefär som något ur Magnum PI eller Airwolf, de gamla 80-talsgodingarna. Airwolfs intro är coolt! Men kanske leder till lite trafikfarliga hastigheter, Airwolf är ju trots allt en superhelikopter som du inte kör i kapp i första taget.
Senast redigerad av Wildebeest 2021-05-06 kl. 09:11.
Citera
2023-09-24, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EldoradoDiskborste
Sitter och förbereder mig inför sommaren med nya spellistor för att åka ut med båten och dra på som fan, längre roadtrips på landsvägar söderut och så vidare. Tycker att låten Hold Tight - Change summerar exakt känslan jag letar efter, men jag har svårt att hitta liknande låtar och remixer som skapar samma känsla i sinnet.

Tänk er att ni drar upp garaget och sätter er i en skinande röd Ferrari Testarossa i solnedgången och bränner utmed landsvägen, träffar apex i kurvorna, rutorna nerdragna och bara flyger fram, med Hold me tight - Change i stereon. DEN känslan letar jag efter.

https://youtu.be/y-X3GUqfOgM

Vad har ni för låtförslag/spellistor? Mycket groove liksom. Bas är att föreslå. 80-tals liknande ljud.

Change var jävligt bra grupp. Hold tight är kanske bland de bästa, men du har även Heaven of my life
Senast redigerad av HandgnuggarOligark 2023-09-24 kl. 19:21.
Citera
2023-09-25, 00:52
Medlem
jah_man2s avatar
Låt mig tipsa om liknande fantastiska funk/disco-band från den tiden.
När du är klar med Change så borde du kolla in Shalamars låtkatalog.
Ifall du inte nöjer dig så råder jag dig att lyssna på band och artister såsom;Kleeer,Automat,Zapp & Roger Troutman,Barrabas,Cerrone,Fat Larrys band,Tidiga Earth Wind & Fire,Fatback,Instant Funk,Bar-Kays,Lakeside,Con Funk Shun,Whispers,Cool & The Gang,The Gap Band,Levert,K.I.D,Stargad och Rick James.
Det är de jag kan komma på fritt ur minnet.

Förövrigt tycker jag att "Change of heart" och "Paradise" är bättre än "Hold Tight" i deras katalog.
Men smak är alltid subjektivt.
Citera
2023-09-29, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2
Låt mig tipsa om liknande fantastiska funk/disco-band från den tiden.
När du är klar med Change så borde du kolla in Shalamars låtkatalog.
Ifall du inte nöjer dig så råder jag dig att lyssna på band och artister såsom;Kleeer,Automat,Zapp & Roger Troutman,Barrabas,Cerrone,Fat Larrys band,Tidiga Earth Wind & Fire,Fatback,Instant Funk,Bar-Kays,Lakeside,Con Funk Shun,Whispers,Cool & The Gang,The Gap Band,Levert,K.I.D,Stargad och Rick James.
Det är de jag kan komma på fritt ur minnet.

Förövrigt tycker jag att "Change of heart" och "Paradise" är bättre än "Hold Tight" i deras katalog.
Men smak är alltid subjektivt.

Bra tips. Du kan din musik. Kool and the gang är giganter.

Men eftersom det handlar om Change, så bör man även lyssna på Luther Vandross eftersom han var medlem i Change och liknande funklåtar. Men överlag så är Change asgrymma. Hold tight och Heaven of my life de bästa låtarna.

Några bra grupper/artister inom genren till:

Chic
Wild Cherry
D Train
Delegation
McFadden and Whitehead
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem