• 1
  • 2
2021-05-05, 22:25
Medlem
JymdKjams avatar
En kanske mindre känd - men för vår slutpension desto mer viktig - transaktion sker på fredag då Pensionsmyndigheten påbörjar insättningen av den årliga ”extra” insättningen till våra Premiepensionskonton. Du kan placera beloppet fr o m måndag i valfria fonder. Pengarna är till ca hälften återförda rabatter på fondernas förvaltningsavgifter samt arvsvinster från de pensionssparare som tyvärr lämnat oss. Det här är alltså pengar utöver de som vi själva tjänat in till vår premiepension. Årets storinsättning blir nästan 10 miljarder (rekord)! Antal pensionskonton som får dela på miljarderna börjar närma sig 8 miljoner stycken (också det rekord) eftersom befolkningen ökar i hög takt.

https://www.pensionsmyndigheten.se/n...ensionssparare

Citat:
Fakta om insättningen (förra årets siffror inom parentes)

Fondrabatt: 4 924 miljoner kronor (4 643 miljoner)
Arvsvinst: 4 873 miljoner kronor (4 061 miljoner)
Överföringsvinst: 8,7 miljoner kronor (7,6 miljoner)
Avgift: -608 miljoner kronor (-532 miljoner)
Total insättning: 9 198 miljoner kronor (8 180 miljoner)
Antal konton: 7,91 miljoner (7,76 miljoner)

Citat:
Förutom insättningen av rabatterade avgifter får pensionssparare och pensionärer dessutom nära 4,9 miljarder kronor i arvsvinster. Det är pengar från personer som avled förra året och som nu fördelas till övriga sparare och pensionärer. Arvsvinsten stora ökning mot föregående år beror främst på att fler har premiepension och med allt större belopp.

Det blir alltmer tydligt att PPM-systemet ackumulerat upp allt större kapital tillhörande de som avlidit. Tror ni att den trenden fortsätter? Det beror delvis på att nästan allt står på All-time-high förstås, och vi tvingas likaledes placera vår extrainsättning på den nivån så hur resonerar ni?
Senast redigerad av JymdKjam 2021-05-05 kl. 22:42.
Citera
2021-05-06, 16:01
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det blir alltmer tydligt att PPM-systemet ackumulerat upp allt större kapital tillhörande de som avlidit. Tror ni att den trenden fortsätter? Det beror delvis på att nästan allt står på All-time-high förstås, och vi tvingas likaledes placera vår extrainsättning på den nivån så hur resonerar ni?
Ja allteftersom tiden går ökar värdet på var och ens PPM vilket i sin tur ökar arvsvinsterna. I år är dock rekordet lite mer tragiskt på grund av överdödligheten under pandemin så det är inte säkert att det blir mer nästa år. Samtidigt så går nu de första som helt varit med i det nya pensionssystemet i pension och börjar plocka ut ur PPM. De som är några år äldre plockar fortfarande ur det gamla ATP-systemet.
Citera
2021-05-06, 18:00
Medlem
Jo, vi tvingas investera nu när börsen är All Time High. Men samtidigt så är det inget större problem. Man investerar ju i PPM-fonderna under nästan 40 års tid och plockar ut under nästan 20 års tid. Man kan säga att man har hela pensionskapitalet placerat på börsen under nästan 30 års tid. Att tvingas köpa vid All Time High är därför egentligen inte något problem.
Citera
2021-05-08, 21:04
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Ja allteftersom tiden går ökar värdet på var och ens PPM vilket i sin tur ökar arvsvinsterna. I år är dock rekordet lite mer tragiskt på grund av överdödligheten under pandemin så det är inte säkert att det blir mer nästa år. Samtidigt så går nu de första som helt varit med i det nya pensionssystemet i pension och börjar plocka ut ur PPM. De som är några år äldre plockar fortfarande ur det gamla ATP-systemet.

Min insättning blev nästan exakt 4000 kr (jmfr förra året ca 2800 kr). En bekant fick nästan 5000 kr, men hen har fonder med högre förvaltningsavgifter än vad jag har.
Citera
2021-05-08, 22:33
Medlem
Snarkarns avatar
Jag fick 14,79 kr...
Citera
2021-05-08, 23:35
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Min insättning blev nästan exakt 4000 kr (jmfr förra året ca 2800 kr). En bekant fick nästan 5000 kr, men hen har fonder med högre förvaltningsavgifter än vad jag har.
2300 i arvsvinst, inga avgifter tillbaka då jag ligger i AP7 ränta för stunden.
Citera
2021-05-09, 01:51
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jo, vi tvingas investera nu när börsen är All Time High. Men samtidigt så är det inget större problem. Man investerar ju i PPM-fonderna under nästan 40 års tid och plockar ut under nästan 20 års tid. Man kan säga att man har hela pensionskapitalet placerat på börsen under nästan 30 års tid. Att tvingas köpa vid All Time High är därför egentligen inte något problem.

Finns det ingen räntefond att plavera i om man tror börsen toppat?
Citera
2021-05-09, 09:23
Medlem
Otroligt. Jag gick back på extrainsättningen. Drygt 6kr i arvsvinst och sedan -55kr i administrationsavgift. Alltså blev min bonus -49kr. Bra jobbat.
Citera
2021-05-09, 10:05
Medlem
bajssprutans avatar
Back en tia. Undrar var alla miljarderna hamnade ?
Säkert för att jag körde en yolo med 100% Blackcock mining A2 i slutet av Februari så det kommer att finnas massor med deg för kleptokraterna att plundra även i framtiden. Dyr fond.
Citera
2021-05-09, 10:11
Medlem
Återbetalda fondavgifter 2 259,66 kronor
Arvsvinst 2 679,66 kronor
Administrationsavgifter −100,00 kronor
Citera
2021-05-11, 22:11
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Back en tia. Undrar var alla miljarderna hamnade ?
Säkert för att jag körde en yolo med 100% Blackcock mining A2 i slutet av Februari så det kommer att finnas massor med deg för kleptokraterna att plundra även i framtiden. Dyr fond.

Det som hänt mig är PPM värdet på nära 800 tkr precis gått om min Tjäntepension (ITP) som också ligger i fonder.

På sikt tror jag att PPM kommer dra ifrån, just med tanke på de här extrainsättningarna (för min del är beloppet ca 30 % av den ordinarie pensionsinsättnigem på ca 12 tkr).
Citera
2021-05-11, 22:17
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Det som hänt mig är PPM värdet på nära 800 tkr precis gått om min Tjäntepension (ITP) som också ligger i fonder.

På sikt tror jag att PPM kommer dra ifrån, just med tanke på de här extrainsättningarna (för min del är beloppet ca 30 % av den ordinarie pensionsinsättnigem på ca 12 tkr).
Hur kan du ha så hög premiepension/så låg tjänstepension? Har du jobbat pensionsgrundande utan tjänstepension? Premiepensionen är ju bara ca 2% av pensionsavsättningen.
Jag har haft premiepension sedan starten, och har inte mer än en dryg halvmiljon, och jag har miljoner i tjänstepension, det mesta inte ens placerat av mig, utan enligt kollektivavtal. Och då har mina fonder gått typ genomsnittligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in