2021-05-05, 02:02
Medlem
Såg att det "blåst upp en storm" runt hur EBT var klädd i Söndagens partiledardebatt i Agenda.

Jag vet sedan tidigare att speciellt höger-sympatisörer här inne kan vara känsliga för hur folk är klädda, vad dom har för frisyrer etc, i synnerhet om klädseln är för vågad/utmanande och "visar för mycket". Det brukar i regel anses vara "White Trash" och fördömas med hårda ordalag.

Blev lite nyfiken på hur ni och alla andra resonerar runt EBT och hennes, i relation till övriga partildare, mer utmanande klädval?

Var hon klädd som en slampa? Borde hon valt att skyla sig lite mer i ett sådant här officiellt sammanhang?

Eller tycker ni som representanter från V och MP att det är ett lågvattenmärke att sexualisera och anmärka på en kvinnas val av kläder 2021?

Finns det några ytterligare aspekter runt hennes klädval med tanke på den kristna värdegrunden partiet hon företräder vilar på?

Länk till debatten där man kan se hennes kläder (börjar ca 1h in i klippet)

https://www.svtplay.se/video/31035794/agenda/partiledardebatten-med-for-och-eftersnack?position=6443&id=8rL991M
Citera
2021-05-05, 02:16
Medlem
https://www.expressen.se/gt/kronika-om-ebba-buschs-klanning-vacker-stark-kritik-/

” i den krönika som publicerades i Borås Tidning på tisdagen.

I texten, som helt ägnas åt att analysera och kommentera klädvalet och dess lämplighet, menar Ulfsdotter att den vita färgen har ett historiskt symbolvärde. Samtidigt ifrågasätts lämpligheten i att gå klädd i en vit, ”åtsittande” klänning på en partiledardebatt.

”Hennes klädval gav istället intryck av att hon just ställt ned champagneglaset och bara tillfälligt deltog i diskussionerna. Egentligen var hon på fest”.

I sociala medier är det lämpligheten att kommentera en kvinnlig politikers kläder som ifrågasatts.
Senast redigerad av rotebro-conny 2021-05-05 kl. 02:21.
Citera
2021-05-05, 02:17
Medlem
charonyipmans avatar
När mer eller mindre alla kvinnor klär sig som slampor så blir det ganska högt i tak.
Citera
2021-05-05, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charonyipman
När mer eller mindre alla kvinnor klär sig som slampor så blir det ganska högt i tak.

Men brukar inte framförallt just höger-folket ha synpunkter på just detta!? Här om sisten var det en 15årig flicka i en friskola, ledd av en höger-orienterad styrelse, som var klädd ungefär som Ebba Busch Thor, som skolledningen tvingade att skyla sig med en pösig fleece jacka, vilket fick massivt stöd här inne från höger håll.

Blir det inte knepigt då och dubbla signaler om våra vuxna politiker klär sig på ett sätt som vi sedan fördömer hos våra tonåringar?
Citera
2021-05-05, 02:33
Medlem
RingInteSnutens avatar
Tycker hon var väldigt propert och fint klädd.
Citera
2021-05-05, 02:43
Medlem
Europes avatar
De enda som kan tycka att hon var klädd som en "slampa" lär vara alla de som tycker att alla kvinnor som är mer lättklädda än i burka är klädda som slampor. Rimligtvis var i så fall även de andra klädda som sådana. Nu skrev den feministiske skrönikören Ulfsdotter knappast att EBT var klädd som en slampa, så det verkar vara TS eget påhitt.

Det hela verkar handla om en inom gammelmedia som trodde hon skrev en PK (d.v.s. oantastlig) pamflett i en blaska, eftersom hon angrep 'rätt' sida, men hon failade och det togs inte väl emot ens av identitetsvänstern. Trots allt är det t.o.m. för svenska feminister svårt att omfamna att man försöker smutskasta och avfärda en kvinna utifrån hennes klädsel. Åtminstone öppet.

Samtidigt verkar inte värst många utanför det politiska och gammelmediala kotteriet bry sig om vad någon skrönikör skriver i en pamflett i Borås Tidning.
Citera
2021-05-05, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Tycker hon var väldigt propert och fint klädd.

Jag ser att du använde ordet "propert" vilket bla har synonymerna; välvårdad, prydlig, vårdad, anständig, uppklädd, välklädd, städad etc.

Hur skulle du då beskriva övriga partiledare och deras klädval i dräkt och kostym sett i relation till EBT kläder?
Citera
2021-05-05, 02:46
Medlem
LostinDarknesss avatar
Ser ju ut som en sjuksköterska dress. Så nej, det tycker jag inte. Sen om hon verkligen ska bära vitt eller "kliniskt" oavsett färg efter sin smutsfejd med en dement gubbe vet jag inte om det är så lämpligt i tv. Anser att det inte påvisar någon som helst ånger eller skam eller framför allt ödmjukhet.
Utan enbart här är jag "Eliten"/ "Högheten".
Senast redigerad av LostinDarkness 2021-05-05 kl. 03:24.
Citera
2021-05-05, 02:51
Medlem
Europes avatar
Om vi ska diskutera en skrönika i en lokalblaska, så känns det rimligt att åtminstone länka till den nämnda artikeln i den här tråden:

https://www.bt.se/kultur/boel-ulfsdotter-i-helgens-partiledardebatt-kunde-vi-aven-bildligt-talat-se-kd-sta-brud-till-sd-dcf01 ee8/

Citat:
Problemet var att vid Trumps installation 2019 hade den vita färgen också kidnappats av kvinnorna vid namn Någonting Trump. Vi var många som blev bekymrade när de därefter allt oftare syntes på offentliga tillställningar i tydligt 50-talsinspirerade, vita klänningar. På grund av deras form och färg bestod det kvinnopolitiska, visuella budskapet i att de var festens värdinnor och hade en dekorativ kvinnoroll. Deras klänningar signalerade därmed att de nöjde sig med att bara vara staffagefigurer utan något professionell ambition.

När Ebba Busch representerar ett av Sveriges riksdagspartier iklädd samma typ av cocktailklänning bör vi därför dra öronen åt oss. Detta är inte heller någon progressiv kvinnlig politiker utan en partiföreträdare som valt att använda sin ställning för att proklamera den moderna kvinnans reträtt. Hennes åtsittande, vita klänning är tydligt sexualiserande istället för att ge bilden av en intellektuell kvinna. Den representerar därmed ett passivt kvinnoideal som sätter det lilla livet före det stora, vilket passar väl in med högerns dröm om kvinnor som verkar i hemmet istället för på arbetsplatsen.
Citera
2021-05-05, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
De enda som kan tycka att hon var klädd som en "slampa" lär vara alla de som tycker att alla kvinnor som är mer lättklädda än i burka är klädda som slampor. Rimligtvis var i så fall även de andra klädda som sådana. Nu skrev den feministiske skrönikören Ulfsdotter knappast att EBT var klädd som en slampa, så det verkar vara TS eget påhitt.

Det hela verkar handla om en inom gammelmedia som trodde hon skrev en PK (d.v.s. oantastlig) pamflett i en blaska, eftersom hon angrep 'rätt' sida, men hon failade och det togs inte väl emot ens av identitetsvänstern. Trots allt är det t.o.m. för svenska feminister svårt att omfamna att man försöker smutskasta och avfärda en kvinna utifrån hennes klädsel. Åtminstone öppet.

Samtidigt verkar inte värst många utanför det politiska och gammelmediala kotteriet bry sig om vad någon skrönikör skriver i en pamflett i Borås Tidning.

Jag tog avstamp i tråden om en 15 årig flicka, som var klädd ungefär lika utmanande och där tongivande högerskribenter här inne gav skolan massivt stöd för att dom gav flickan ultimatumet att skyla sig med en fleccetröja pga att hon var klädd som en slampa/hora/luder och att den typen av white trash kläder inte passade sig i den akademiska miljön.

(FB) Efter killarnas sexkommentarer i skolan - skyl dig, personal lånar ut tröja

Blir det inte lite tveeggade budskap att gå så hårt fram och ge sådana signaler till en ung skolflicka samtidigt som man inte har några synpunkter på hur kvinnor som gör anspråk på att leda hela landet är klädda i avsevärt striktare sammanhang än en vanlig skoldag?

Personligen har jag inga som helst synpunkter på EBT kläder i sig men för min del är det svårt att inte sexualisera runt dom och jag har också svårt att se att man från KD och EBT håll inte inser det. Att vissa av oss män gör det.

Dvs det var lite tanken bakom hennes val av kläder, att spela på sin kvinnlighet och just sexualitet.
Senast redigerad av rotebro-conny 2021-05-05 kl. 03:08.
Citera
2021-05-05, 02:59
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Ser ju ut som en sjuksköterska dress.

Det var faktiskt också min första tanke. Ja, inte en sådan nutida svenska sjuksköterskor har, utan någon äldre variant jag har sett (verklig eller fiktiv).
Citera
2021-05-05, 03:02
Bannlyst
Det här är en av alla sådana media-saker man blir fruktansvärt arg på. Jag skrev i den tråden om debatten att jag tyckte att Ebba såg jättenygg ut, som en ängel. Men den rasistiska svenskhatande vänstern ska snacka om objektivering såklart. Om jag säger att Ebba är snygg, har fin klänning, är klok. Varför verkar vissa vilja skjuta mig bara för att jag säger det. Jag avskyr slamp-modet i dokusåpor och på mtv med ankläppar och översminkade. Det är vidrigt.

Ebba såg ut som en ängel, väldig stilig och det är idioter som inte låter mig säga det.
Senast redigerad av erytmenus-o 2021-05-05 kl. 03:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in