• 1
  • 2
2021-05-05, 01:42
Medlem
Jag har fått detta meddelande från postnord:

Citat:
Den här ligger just nu i vår importhantering och behöver lite kompletterande uppgifter från dig. Det du behöver göra är att skicka in ett kvitto, paypal-kvitto, faktura eller orderbekräftelse där det står vad det är för något och hur mycket du betalade för försändelsen. När vi väl har fått in den informationen så kommer vi kunna gå vidare med ärendet.

Jag har köpt detta: https://www.interchemie.com/veterina.../introvit.html
detta är ett djur vitamin injektion från Ukraine. Jag har köpt ett annat paket som är samma sak men från USA och jag behövde inte visa någon bild och det gick igenom. Är det ok? Ifall det är olagligt så kan jag väl inte få så mycket problem för det eller ? Jag undra vrf jag behöver visa detta?

Maila dom svar fick detta:
Citat:
Vi har mottagit din fråga/komplettering och kommer skicka den vidare till vår tullavdelning så fort vi kan. När vi gjort det så får ni ett mail som bekräftar detta.
Senast redigerad av HackForums 2021-05-05 kl. 01:55.
Citera
2021-05-05, 10:20
Medlem
vad är :
Citat:
då detta verkar vara kosttillskott så kommer våra deklaranter också behöva en innehållsförteckning.
??
Senast redigerad av HackForums 2021-05-05 kl. 11:06.
Citera
2021-05-05, 11:48
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HackForums
vad är :
??
Skickade du sidan till Postnord? Det står annars där vad innehållet är b.la Nicotinamide 25mg.
Beställde du inte från interchemie då eftersom det kom från Ukraina och sidan är i Nederländerna? Du hade kanske tur sist men Ukraina är ju inte med i EU och därför vill postnord ha moms + avgift.
Citera
2021-05-05, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Skickade du sidan till Postnord? Det står annars där vad innehållet är b.la Nicotinamide 25mg.
Beställde du inte från interchemie då eftersom det kom från Ukraina och sidan är i Nederländerna? Du hade kanske tur sist men Ukraina är ju inte med i EU och därför vill postnord ha moms + avgift.
Ne jag skicka bara orderbekräftelsen (visas kosten + namnet på produkten) jag fick från sidan till mitt email, vilket är inte interchemie för de säljer inte till privatperson bara företager etc så jag var tvungen att använda en annan sida som köper in produkter inkl denna och säljer vilket var i Ukraine.

Vet inte varför de fråga mig om inhållet när de kan enkelt google namnet och se för sig själv. dock sa de att det var kosttillskott så de måste ha vetat?

Citat:
Det står annars där vad innehållet är b.la Nicotinamide 25mg.
50mg
Senast redigerad av HackForums 2021-05-05 kl. 12:21.
Citera
2021-05-05, 12:49
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ne jag skicka bara orderbekräftelsen (visas kosten + namnet på produkten) jag fick från sidan till mitt email, vilket är inte interchemie för de säljer inte till privatperson bara företager etc så jag var tvungen att använda en annan sida som köper in produkter inkl denna och säljer vilket var i Ukraine.

Vet inte varför de fråga mig om inhållet när de kan enkelt google namnet och se för sig själv. dock sa de att det var kosttillskott så de måste ha vetat?

50mg
Oj kollade fel men det kan stå kosttillskott på tulldeklarationen som sitter på försändelsen (CN23) och är ifylld av säljaren men om du ger information om innehållet så kan man säga att du har godkänt det och kan stå till svars om det inte är tillåtet eller kräver veterinärlegitimation.
Citera
2021-05-05, 13:29
Medlem
swebarbs avatar
är ju tull på saker utanför EU, ukraina är det knappast tullfritt. ibland slinker saker igenom men då handlar det bara om tur oftast åker man på tull nuförtiden.
Citera
2021-05-05, 13:39
Medlem
om jag använder email hur kan de veta att det är den personen de tror jag är som de mailar med . för jag har ett annat namn (påhittat)? Kan va vem som helst även om jag visa bekräftelse kan vara fake med min info som någon hacka och photoshop. jag föstår om jag ringde dem så kunde de veta genom mitt nummer.
Senast redigerad av HackForums 2021-05-05 kl. 13:41.
Citera
2021-05-05, 13:48
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
om jag använder email hur kan de veta att det är den personen de tror jag är som de mailar med . för jag har ett annat namn (påhittat)? Kan va vem som helst även om jag visa bekräftelse kan vara fake med min info som någon hacka och photoshop. jag föstår om jag ringde dem så kunde de veta genom mitt nummer.
Hur svårt kan det vara? Du mailar dom en pdf med:
1. Din order/betalning samt sidan med innehållsinformationen du länkar till ovan
2. Du talar om vad innehållet är avsett för
3. Hur mycket du betalt för varorna + frakt

Tulleverket granskar handlingarna och om dom varorna är godkända för import får du en faktura på moms + avgift + ev tull

Du betalar in vad dom vill ha och dom skickar paketet till dig alternativt du svarar inte på deras frågor och varorna skickas för destruktion.
Citera
2021-05-05, 17:58
Medlem
miikoss avatar
Citat:
vad är :
??

Enligt EU:s regler så måste kostillskott deklareras med fullständig importdeklaration.

Det räcker inte med en förenklad utan innehållet måste anges.

Postnord gör det åt dig, men tar ut en avgift på 125 kr inklusive moms.
Citera
2021-05-05, 20:50
Medlem
redan gjort.

Citat:
För att tulldeklarationen inte är komplett och då kan vi inte tullhantera den.
Citera
2021-05-06, 00:53
Medlem
Craiggs avatar
Ukraina är ju inte med i EU så då är det helt klart tull och moms på försändelser därifrån.
Följ instruktionerna som Postnord har gett dig, hur svårt kan det vara?
Citera
2021-05-08, 03:50
Medlem
Om du har en aktiv eftersändning hos https://www.adressandring.se/ kommer dessa automatiskt att vidaresändas till din nya adress. Har du inte det så har vi tyvärr ingen laglig rätt att vidaresända dem. Den första paketet (Rekommenderat brev) kommer gå till ombud för den gamla adressen, medan den andra ska levereras till postlåda. Den bör då även komma till ombud när vi inte hittar dig på adressen.
Senast redigerad av HackForums 2021-05-08 kl. 03:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in