• 1
  • 2
2021-05-04, 10:29
Medlem
vadsadusadus avatar
Lutar åt att jag kommer åka in på behandlingshem för mitt missbruk av zolpidem.
Vad jag funderar på är hur det funkar. Får man ha dator och mobil med sig och tillgänliga hela tiden? Får man ta emot besök? Vad gör man på dagarna? Vem betalar för ens tid där? Hur länge brukar man stanna? Hamnar man på ett speciellt droghem eller kommer man med alkoholister, spelmissbrukare och andra missbruk?
Citera
2021-05-04, 10:34
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Dator och mobil beror helt på behandlingshemmet, det är olika. Man brukar få ta emot besök från familj, vissa hem har särskilda dagar för detta och andra har övernattningsmöjligheter för besökare. Man sitter i gruppterapi, glor på TV, går promenader, pratar skit och röker cigaretter. Svenska folket pröjsar. Någonstans från 3 till 12 månader är väl standard. Oftast är det samma hem för knarkare och alkisar.
Citera
2021-05-04, 11:00
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Lutar åt att jag kommer åka in på behandlingshem för mitt missbruk av zolpidem.
Vad jag funderar på är hur det funkar. Får man ha dator och mobil med sig och tillgänliga hela tiden? Får man ta emot besök? Vad gör man på dagarna? Vem betalar för ens tid där? Hur länge brukar man stanna? Hamnar man på ett speciellt droghem eller kommer man med alkoholister, spelmissbrukare och andra missbruk?
Det är ju väldigt olika beroende på vart du hamnar.
Normalt kan du få rehabsjukpenning.

Du kan säkert få bättre svar när du vet vilket behandlingshem du erbjuds, men mitt råd är att ta emot den hjälp du erbjuds.
Citera
2021-05-04, 11:23
Medlem
vadsadusadus avatar
Tack för era svar! Då väntar jag ytterligare information om vad som kommer hände. Är inte helt säkert det blir behandlingshem, men behandling på något vis blir det.
Citera
2021-05-04, 11:35
Medlem
Gynekologstols avatar
Det är väldigt olika beroende på vilken typ av behandlingshem du hamnar.

Vissa behandlingshem (till exempel Korpberget) är fanatiska ställen där du inte får läsa/se något annat än sektlitteratur (stora boken, 12&12, m.fl.), inte runka, inte äta kött, inte tala med någon av motsatt kön, måste gå på sektmöten med gemensam bön varje dag, m.m. Självklart är det totalt internet- och mobilförbud på dessa, eftersom att indoktrineringen i sekten störs av saker som kvinnor (om du är man) och internet.

Andra ställen är mer softa och påminner mer om vandrarhem. Det vill säga, ren förvaring i någon håla i skogen.
Citera
2021-05-04, 12:09
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det är väldigt olika beroende på vilken typ av behandlingshem du hamnar.

Vissa behandlingshem (till exempel Korpberget) är fanatiska ställen där du inte får läsa/se något annat än sektlitteratur (stora boken, 12&12, m.fl.), inte runka, inte äta kött, inte tala med någon av motsatt kön, måste gå på sektmöten med gemensam bön varje dag, m.m. Självklart är det totalt internet- och mobilförbud på dessa, eftersom att indoktrineringen i sekten störs av saker som kvinnor (om du är man) och internet.

Andra ställen är mer softa och påminner mer om vandrarhem. Det vill säga, ren förvaring i någon håla i skogen.

Inte runka 😄😄😄.
Hur skall dom ha koll på det då? Sitter det kameror överallt? Inne på toaletterna också då?
Citera
2021-05-04, 12:22
Medlem
vadsadusadus avatar
Får man fortsätta sina medicinering på behandlingshem? Jag behandlas inte med något narkotikaklassat, men tänkte på tex min ångestdämpande Theralen.
Citera
2021-05-04, 12:25
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Får man fortsätta sina medicinering på behandlingshem? Jag behandlas inte med något narkotikaklassat, men tänkte på tex min ångestdämpande Theralen.

Ja det får du. Men asså behandlingshem är inte effektivt om du nu vill sluta. De kommer komma in droger där garanterat, ingen vidare behandling utan man bara är där och gör inget. Har du tur hittar du nån brud som ser okej ut som inte har hepatit a-ö som du kan knulla med.
Citera
2021-05-04, 12:27
Medlem
Loekskals avatar
Citat:
Tack för era svar! Då väntar jag ytterligare information om vad som kommer hände. Är inte helt säkert det blir behandlingshem, men behandling på något vis blir det.
Nu har jag inte varit på behandlingshem men gått på mottagning för att få hjälp att få ner och bort mitt intag av diazepam.
Jag var några dagar inlagd när jag försökte gå CT på egen hand och de människor jag pratade med där beskrev det både som bu och bä.
Kunde vara alltifrån något sektliknande ställe där man blev utslängd om man sa hej till en kvinnlig patient till ställen där man kom ut med värre drogproblem än vad de hade innan.

Tror nog det beror på hur stark och motiverad du är på hela grejen. Vissa föredrog att hamna på de hårt styrda ställena då det underlättade att hålla sig i skinnet. Men det är kanske svår population att dra en slutsats ifrån då alla var inlagda på grund av återfall trots olika behandlingshem.

För mig fungerade det med att gå en gång i veckan till en mottagning där vi följde en nedtrappningsplan och efter man blivit fri från skiten ha uppföljningar och stöd.
Då kunde jag fortsätta med mitt vanliga liv med jobb och sociala liv.
Står då utan sysselsättning och inte har så mycket att göra så är det säkert bättre att åka iväg någonstans.
Citera
2021-05-04, 12:28
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Ja det får du. Men asså behandlingshem är inte effektivt om du nu vill sluta. De kommer komma in droger där garanterat, ingen vidare behandling utan man bara är där och gör inget. Har du tur hittar du nån brud som ser okej ut som inte har hepatit a-ö som du kan knulla med.

Är brud själv och vill inte knulla med något kön. Jag är motvillig till behandling och tycker själv inte mitt missbruk är ett problem, men nu har jag misslyckats att med hjälp av min sköterska bli ren så hon är inne på att skicka mig på behandlingshem.
Citera
2021-05-04, 12:32
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Är brud själv och vill inte knulla med något kön. Jag är motvillig till behandling och tycker själv inte mitt missbruk är ett problem, men nu har jag misslyckats att med hjälp av min sköterska bli ren så hon är inne på att skicka mig på behandlingshem.

Vem fan är en sköterska att bestämma över ditt liv? Du bestämmer väl själv över din kropp. Tro mig ett behandlingshem kommer till 90% göra dina problem värre, du ska ha riktigt tur om den skiten fungerar. Bryt all kontakt med den idioten till sköterska, verkar vara en okunnig idiot som spelar över totalt och hon har ingen aning om vad hon utsätter dig för genom sina handlingar.
Citera
2021-05-04, 12:33
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loekskal
Nu har jag inte varit på behandlingshem men gått på mottagning för att få hjälp att få ner och bort mitt intag av diazepam.
Jag var några dagar inlagd när jag försökte gå CT på egen hand och de människor jag pratade med där beskrev det både som bu och bä.
Kunde vara alltifrån något sektliknande ställe där man blev utslängd om man sa hej till en kvinnlig patient till ställen där man kom ut med värre drogproblem än vad de hade innan.

Tror nog det beror på hur stark och motiverad du är på hela grejen. Vissa föredrog att hamna på de hårt styrda ställena då det underlättade att hålla sig i skinnet. Men det är kanske svår population att dra en slutsats ifrån då alla var inlagda på grund av återfall trots olika behandlingshem.

För mig fungerade det med att gå en gång i veckan till en mottagning där vi följde en nedtrappningsplan och efter man blivit fri från skiten ha uppföljningar och stöd.
Då kunde jag fortsätta med mitt vanliga liv med jobb och sociala liv.
Står då utan sysselsättning och inte har så mycket att göra så är det säkert bättre att åka iväg någonstans.

Jag har kört nedtrappning av sömntabletterna med hjälp av psykiatrin, men efter 3 veckor ren åkte jag dit igen och har börjat inse att jag inte är särskilt motiverad att bli ren. Enda anledningen att hålla mig ren är att familjen vill det och det är ingen motivation alls från min sida. Vet bara att om jag skiter i dem helt nu så blir det garanterat LPT rllrt LVM, vilket det nu är, och det är garanterat värre än att försöka intala mig att jag vill bli ren.
Senast redigerad av vadsadusadu 2021-05-04 kl. 12:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in