Citat:
Ursprungligen postat av
mussehaha
Det är väl framförallt hennes kontrollbehov och att jag inte får göra på mitt vis och vad jag tror är bäst. Allt ska vara som hon tycker. Men mellan tjafsen är hon resonabel och vi förstår varandra faktiskt väldigt bra. Om barnet börjar skrika och jag inte lyckas tysta inom några minuter kommer hon och säger vad jag ska göra. Jag får liksom inte en chans att göra på mitt vis innan hon lägger sig i. Sen himlar hon med ögonen osv när jag ger förslag till henne. Känner mig så himla förminskad.
Jobbigt läge. Det här med hur barn ska skötas tenderar att bli en stor grej för många, mycket för att man inte pratar om det innan. Många par får barn ihop och står sedan där och fattar ingenting för att den ena föräldern tänker att samsovning är bäst och den andra tycker att barnet ska ligga i egen säng från första start.
Du skriver också att ert förhållande inte var helt friktionsfritt innan barn heller och det ska gudarna veta att ett spädbarn + sömnbrist INTE är ett bra sätt att läka en redan skör relation.
Jag har själv fött tre barn och kan ge mitt perspektiv på den första tiden efter förlossningen (speciellt om det är första barnet): som mamma har man en miljon hormoner i kroppen som försöker landa. Det är vissa hormoner som ska försvinna (de som fanns i kroppen medan man var gravid), det är andra hormoner som ska se till att man producerar mat till barnet. Man har ont, både i underlivet och i brösten.
Man är osäker på sin egen roll som mamma och man brottas ständigt med känslor av tillkortakommanden och skuldkänslor (’skrek hon för länge nu?’ ’tänk om hon bara kunde sova någon gång!’ ’Varför funkar inte det här, det funkade ju igår?’)
De första tre månaderna efter förlossning kallas ibland för den fjärde trimestern just för att barnet är så otroligt beroende av sina föräldrar och för att mamman ska landa i den hormonstorm som rasar i hennes kropp.
Ge det tid, men prata också med henne (när ni inte är i affekt) och förklara att du älskar henne och barnet och att du vill att ni ska vara ett team.