2021-05-02, 13:04
Medlem
Ravatoss avatar
Hej.
Sitter med K6:an nu. Undrar om man kan ta med förbättringsutgifter (punkt B.5) trots att det är tagit från rep.fonden?

Sedan undrar jag angående försäljningsdatum. Är det när vi skrev överlåtelseavtalet eller nya ägarens tillträdesdatum?
Senast redigerad av Ravatos 2021-05-02 kl. 13:06.
Citera
2021-05-02, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Hej.
Sitter med K6:an nu. Undrar om man kan ta med förbättringsutgifter (punkt B.5) trots att det är tagit från rep.fonden?

Sedan undrar jag angående försäljningsdatum. Är det när vi skrev överlåtelseavtalet eller nya ägarens tillträdesdatum?

Varför i helvete har du en rep.fond kan du ju börja med att fråga digsjälv.
Citera
2021-05-02, 13:13
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Varför i helvete har du en rep.fond kan du ju börja med att fråga digsjälv.

Den fanns när jag köpte lägenheten, och jag har använt upp pengarna till nya vitvaror, renoverat badrum etc. Undrar hur jag ska deklarera det...
Citera
2021-05-02, 13:20
Medlem
note-its avatar
Citat:
Den fanns när jag köpte lägenheten, och jag har använt upp pengarna till nya vitvaror, renoverat badrum etc. Undrar hur jag ska deklarera det...
Det är därför man anlitar någon som har detta som jobb. Det här är inte för vanligt folk.
Citera
2021-05-02, 13:21
Medlem
Citat:

Uttag från repfonden har en egen ruta på K6.
Förbättringar dras av på samma sätt som om du bekostat dem själv.
Citera
2021-05-02, 13:32
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Hej.

Datum för överlåtelseavtalet gäller.
Citera
2021-05-02, 13:50
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Uttag från repfonden har en egen ruta på K6.
Förbättringar dras av på samma sätt som om du bekostat dem själv.

Ja, repfondens värde vid köp och försäljning ska anges. Har det minskat räknas det som vinst, men då kan jag alltså kvitta det mot den del av uttagen från fonden som faller inom 5000kr/5år reglerna. Korrekt?

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Datum för överlåtelseavtalet gäller.

Ok, tack!
Citera
2021-05-02, 14:14
Medlem
Citat:
Ja, repfondens värde vid köp och försäljning ska anges. Har det minskat räknas det som vinst, men då kan jag alltså kvitta det mot den del av uttagen från fonden som faller inom 5000kr/5år reglerna. Korrekt?

Ok, tack!

Nä, fondförändringen lever sitt eget liv. Avdrag för förbättringar medges på samma sätt som om du inte minskar fonden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in