2024-05-26, 14:51
Medlem
Dishys avatar

Du är så rolig 😄 Precis, det där P:et i PMS står förmodligen både för pre och post, ibland även för "poppar upp mitt i cykeln", misstänker jag.

Angående pannkakorna så tänker jag ibland att när jag äter något som jag betraktar som lite unnigt så bidrar det eventuellt till ett mer normalt ätande över dagen. Alltså kanske att man äter lite mindre under dagen undermedvetet om man vet att man ska äta något gott man är sugen på senare. Så att göra lite nyttigare pannkakor tror jag är win, dels för att det ändå är pannkakor och gott och dels för att de ändå är nyttigmodifierade så att man håller sig på rätt väg.

Såg att du kört med Lifesum förut, hur känner du inför det? Jag har räknat kalorier i sååå många år men i slutänden förvärrade det nog hetsätningen för mig. Inte för att jag åt för lite med Lifesum utan för att strikt kontroll ger en jätteskön känsla först men sen leder det för mig till en stark längtan efter att skita i reglerna och liksom släppa kontrollen och äta jättemycket istället. Så det är kluvet.

Har också blivit dumpad av någon jag var extremt kär i, det är fan det värsta som finns. Man är liksom mitt uppe i nykärleken och så blir man dumpad. Fy fan för det. Då hinner man inte ha sett några negativa eller mer mänskliga sidor hos personen utan han är på piedestal fortfarande och blir liksom kvar där. Extra svårt att gå vidare då. Ska du inte dejta andra då? Bästa sättet att komma över nån är ibland att lägga sig under nån som man brukar säga 👍

Förlåt för att jag kapade din tråd med mitt livs novell, nu ska jag sluta 😅
Citera
2024-05-26, 15:03
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paleoketovor
Valet består i att äta för att leva, eller att leva för att äta. Man kan skaffa sina dopaminkickar på annat sätt än med socker, så slipper man de dryga konsekvenserna i form av ohälsa.

Det är för övrigt inte en evighetsdiet, utan en tillfällig regim för att stöpa om kroppen och anpassa systemet.

Hoppa på ännu en diet är sällan lösningen för oss som är "proffsbantare", det blir mest en avstickare som för all del kan ge några eller tiotal kilon mindre på vågen, men i det långa loppet är det inte lösningen. Som Cleo är inne på så är det andra saker som är roten till viktproblemet och som det verkar som att hon försöker jobba på.

Jag tycker det är mer rätt väg att leta efter en hållbar livsstil än att köra en diet som man känner inte är hållbar resten av livet. Menar inte att såga det du skriver heller, anser också att protein är svinbra och en snabb proteindiet kan vara väldigt effektivt. Men det passar inte alla, folk är olika, är på olika ställen i livet och har olika förutsättningar och syn på mat och ätande.
Citera
2024-05-26, 15:03
Medlem
Conams avatar
Du kan kämpa hur mycket du vill, så många i din sits som aldrig och jag menar aldrig kommer att nå målet! Prata med din läkare och ta till modern vetenskap i form av medicin, då som först får du bukt med ät-begäret och kan sakta krypa neråt!
Nu kommer belackarna att flockas och påstå hur jävla fel jag har, men det är helt ok! Bevisa bara motsatsen 😉
Citera
2024-05-26, 15:07
Medlem
Paleoketovors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Hoppa på ännu en diet är sällan lösningen för oss som är "proffsbantare", det blir mest en avstickare som för all del kan ge några eller tiotal kilon mindre på vågen, men i det långa loppet är det inte lösningen.

Ja men alltså, det ÄR lösningen. Nämligen på problemet att ha metabolt syndrom, insulinresistens och sockerbegär.
Citera
2024-05-26, 15:10
Medlem
Paleoketovors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Du kan kämpa hur mycket du vill, så många i din sits som aldrig och jag menar aldrig kommer att nå målet! Prata med din läkare och ta till modern vetenskap i form av medicin, då som först får du bukt med ät-begäret och kan sakta krypa neråt!
Nu kommer belackarna att flockas och påstå hur jävla fel jag har, men det är helt ok! Bevisa bara motsatsen 😉

Vad händer när du kommer av meedicinen? Eller hade du tänkt bli livstidsprenumerant på Ozempic? Livs- och läkemedlesoligarkerna smörjer kråset när man först säljer skräpmat för attt göra folk feta, och sedan medicin för att avhjälpa det förstnämnda problemet…
Citera
2024-05-26, 15:15
Medlem
Paleoketovors avatar
Citat:
Jag tycker det är mer rätt väg att leta efter en hållbar livsstil än att köra en diet som man känner inte är hållbar resten av livet.

Som sagt, det är en tillfällig och busenkel diet som dels ger snabbt resultat, men framförallt återställer kroppens ämnesomsättning. När man närmar sig målvikten kan man börja lägga om mot en hållbar och nyttig diet, och det är först då man kan lyckas med det konststycket.

Men dopaminet får man skaffa med sex, spel, bergsklättring eller annat, inte med mat.

Men som sagt, det är alltid ett personligt val: ultraprocess, socker och oljor eller hälsa och bättre liv i alla avseenden. Det finns en väg, men bara den enskilde kan trampa den.
Citera
2024-05-26, 15:16
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam

Medicin är en form av hjälpmedel (jag kör Ozempic), men har man problem med olika former av känsloätande så hjälper det inte helt mot det. Eventuellt kan medicinen på sikt delvis funka mot det genom att överätande får konsekvenser i form av biverkningar (typ som antabus för alkisar) och att man förknippar överätande med obehag. Med det är en lång process som ändå inte angriper grundorsaken till att man äter för mycket.
Citera
2024-05-26, 15:18
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paleoketovor
Vad händer när du kommer av meedicinen? Eller hade du tänkt bli livstidsprenumerant på Ozempic? Livs- och läkemedlesoligarkerna smörjer kråset när man först säljer skräpmat för attt göra folk feta, och sedan medicin för att avhjälpa det förstnämnda problemet…

Jag tror att Ozempic etc kommer betraktas mer som tex blodtrycksmedicin dvs livslångt. Har man haft fetma hela livet så är det något som är fel i kroppen/huvudet och lösningen är inte att "skärpa sig" eller liknande som många verkar tro.
Citera
2024-05-26, 15:20
Medlem
Paleoketovors avatar
Citat:
Jag tror att Ozempic etc kommer betraktas mer som tex blodtrycksmedicin dvs livslångt. Har man haft fetma hela livet så är det något som är fel i kroppen/huvudet och lösningen är inte att "skärpa sig" eller liknande som många verkar tro.

Nej, lösningen heter ketogen eller rentav karnivor diet. Problemet heter insulinresistens, metabolt syndrom, sockerberoende.
Citera
2024-05-26, 15:22
Medlem
Citat:
Medicin är en form av hjälpmedel (jag kör Ozempic), men har man problem med olika former av känsloätande så hjälper det inte helt mot det. Eventuellt kan medicinen på sikt delvis funka mot det genom att överätande får konsekvenser i form av biverkningar (typ som antabus för alkisar) och att man förknippar överätande med obehag. Med det är en lång process som ändå inte angriper grundorsaken till att man äter för mycket.

Grundorsaken till att ni äter för mycket är att ni äter fel och dålig mat.
Du kan äta ganska mycket mat och vara mätt om du lagar den själv och tänker till lite
Det är inte svårare än så.
Det är ju inte så att skräpmaten hamnar i era hem av sig själv.
Det är ju att ni själva som väljer att köpa skräpmat
Citera
2024-05-26, 15:27
Medlem
Socker är en drog och lösningen är carnivore!
Citera
2024-05-26, 15:28
Medlem
Paleoketovors avatar
Fetton borde lyssna på andra före detta fetton:

https://www.youtube.com/watch?v=DJ-TegMF36M
https://www.youtube.com/@KianaDocherty/videos
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto