Citat:
Ursprungligen postat av
sonny.r
Vad tänker och känner du inför behandling med olika psykofarmaka? Känns det motbjudande, självklart, onödigt, nödvändigt?
Träffar du andra med samma diagnos, och känner du i så fall att det är till hjälp? Hur öppen inför nya mänskor är du med din diagnos?
Jag har testat SSRI och SNRI mot depression, samt vid behovs-lugnande i mycket låg dos. Jag gillade SSRI under det första året jag tog det, men sen falnade effekten oavsett om vi justerade dosen och jag upplevde inte samma positiva effekt av SNRI. Jag har inget mot medicinering i sak men jag tycker det är skevt att man ofta får medicin först och sen kan behöva vänta år på att behandla sin underliggande problematik. Jag undviker psykofarmaka idag eftersom jag anser mig kunna hantera mina symptom tillräckligt väl ändå, men har övervägt att börja igen under riktigt hårda perioder då jag fruktat för mitt liv.
Jag träffar inte andra med diagnosen PTSD men umgås en del med folk som har återkommande depressioner eller som självskadar. Jag tycker det är skönt att prata med dem för att jag kan lita på att de känner igen sig i en del av mina upplevelser utan att jag ska behöva förmildra eller bädda in mina känslor för att skydda dem.
Är olika öppen för olika personer. Min senaste nya vänskap har jag varit öppen med det sen vi träffades och han kan idag hjälpa mig med exponeringsövningar och vara en fantastisk stöttepelare. Jag har informerat min nya chef och utvalda kollegor även om de inte vet vad min diagnos beror på. Jag försöker att svara ärligt när folk visar intresse för mitt liv, men jag går sällan rakt på "jag har PTSD", utan känner av vattnet lite genom att säga typ "det är mycket med det personliga nu" eller något för att lägga mig på en relationsnivå alla är bekväma med. Ställer någon en följdfråga så besvarar jag den
Folk jag känt längre är jag mer restriktiv med för att det känns som att mer står på spel i relationen, och mina föräldrar vet ingenting.