2021-05-01, 13:40
Medlem
Tjenare!
Jag tycker att det är rätt roligt med att filma och redigera, eller jag är total nybörjare så försöka filma och redigera är rätt ord haha! Införskaffat mig en dji mavic air, och GoPro 8 förra året . Så har filmat lite och det är ju nice men problemet är ju att jag inte har en dator som kan redigera i 4 k, eller 2,3 eller knappt 1080 heller 🙈 så det förstör ju charmen med hela om man inte kan kolla på det man filmat haha!
Så till frågan, vad behöver men för typ av dator för att fixa redigering i 4k?
Har spanat in denna då den har väldigt bra batteritid och 32 gig ram. Är den värd att införskaffa? Kan man redigera i 4 k i denna utan att det laggar i playbacken?

ASUS ZenBook 14 UX425 14" FHD

Länk :

https://www.komplett.se/product/1167..._term=in_stock
Citera
2021-05-01, 15:52
Medlem
Opaques avatar
Ja det är fullt möjligt. Du behöver ju inte 4K när du sitter och editerar, du kan gå ner till 1080p då flyter det på bra utan problem, sedan sparar du ditt resultat i 4k (Slutrenderingen) Så skulle jag gjort i.a.f. Den här laptopen borde klara 1080

Om du absolut vill sitta och betrakta hela härligheten i 4k realtid, så tror jag att ditt grafikkort inte hinner med, den är integrerat i CPU (Som 99%) av alla laptop. Laptops har specifika krav på strömforbrukningen för att köras många timmar på batteri, och det går inte att få till speciellt högpresterande grafikkretsar med denna design. Då ska du ha en modulär dator där du stoppar i grafikkort som passar det du vill åstadkomma.

Men även om du sitter och editerar i 1080p så gissar jag att laptopen kommer att toppa ut kraftigt i CPU ,reducerar batteritiden kraftigt, och fläktarna går igång oftare än man vill
Senast redigerad av Opaque 2021-05-01 kl. 16:01.
Citera
2021-05-01, 21:28
Medlem
xposures avatar
Du ska inte förlita dig på batteritid när fläktarna börjar maxa vid en tung rendering.
Måste det vara en laptop?
Citera
2021-05-01, 21:43
Medlem
Peter77s avatar
Ett annat alternativ:

Skaffa en gaminglaptop istället. Finns de som inte är så P12 i utseendet. Då slipper du någon lättvikts (lvu) cpu utan du får lite mer kräm och en cpu som kan gå upp i 45-65w.

Sen gör man tunga saker med sladden i men har ändå portabiliteten och kan sitta i köket eller soffan. Kan spela lite också om du vill. Sen kan man köra slösurf på batteri och ställa ner cpu på 50% i energiinställningar och kan sätta wlan och pci express i energisparläge på batteri så har du en 5.5-6 timmar batteri.

Sedan jag skaffade mig en gaminglaptop ser jag tillbaka med vånda på hur man satt och segade med en 15w cpu i den tidigare laptopen.

Det är vad jag hade gjort (och har gjort)

Tillverkarnas uppgivna "upp till" batteritid bygger på att man gör lätta saker där cpun knappt jobbar och därmed inte går över den tröskel där fläktarna går igång.
Senast redigerad av Peter77 2021-05-01 kl. 21:45.
Citera
2021-05-02, 08:56
Medlem
Tack för svar

Ja det måste va en laptop, har inte riktigt plats för en stationär i hemmet just. Den dator jag hade lämnat var vara ett förslag , jag är verkligen öppen för annat och lyssnar gärna på några tips? En gaming laptop har jag inte tittat på men ska absolut göra det
Har ni någon dator man kan titta närmare på eller något man ska titta efter när man letar? Känner att jag vill göra min hemläxa när jag ändå ska köpa en ny för ex antal tusen och så vill man ju gärna att den ska hålla ett par år och kännas reda för framtiden.

Sen när det kommer till programm så är det bara min amatör åsikt nu men , av det jag har läst så är det premier pro och da vinci resolve det står emellan, premier pro verkar ha lite mer mindre requirements med typ minst 8 ram osv men kostar i månaden medans resolve har högre med minst 16 ram men är gratis istället och om jag ändå ska köpa ny dator så lutar det åt resolve just nu iaf.
Citera
2021-05-02, 10:42
Medlem
Ta en titt på Lenovos Legion, bra kvalité, hårdvara, och skärm, dessutom med formatet 16:10, krävs också lite ram när man redigerar så den med 32Gb är väl isf att föredra, inga billiga datorer men bra.

https://www.elgiganten.se/catalog/da...filter-sidebar

Finns naturligtvis andra också.
Citera
2021-05-02, 20:06
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popcornpopop
Ta en titt på Lenovos Legion, bra kvalité, hårdvara, och skärm, dessutom med formatet 16:10, krävs också lite ram när man redigerar så den med 32Gb är väl isf att föredra, inga billiga datorer men bra.

https://www.elgiganten.se/catalog/da...filter-sidebar

Finns naturligtvis andra också.

Kan hålla med om att det verkar vara bra kvalitet. Fina skärmar kan jag hålla med om också.
Har en tidigare av deras sortiment (Lenovo Legion Y540 med i7 9750H, GTX 1660TI, 16GB RAM) så är kanske inte så relevant som måttstock för de senaste modellerna, men skärmen är riktigt fin, gudomliga färger.

Kvalitetsintrycket overall är bra.

Har sedan jag köpte den, ryckt ut den 512GB nvme bootdisk som satt i, samt de 16GB ramen också, och istället satt i 2TB nvme som boot och 2TB SSD som sekundärlagring, samt 32GB cl16 GB RAM.

Det kvittar vad man slänger på den, den bara sväljer det utan att så mycket som svettas.
Så kan tänka mig att de senare modellerna är än vassare.

Det är en riktigt solid workstation också som jag ser som minst lika kapabel som en stationär (jag har helt slutat med stationär sen några år tillbaka btw).

Men ja, jag håller med om att Lenovo Legion modellerna är bra. Och utbyggbarheten är bra. T.ex inga fastlödda ramkretsar som begränsar hur mycket man kan stoppa i osv.
Citera
2021-05-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Kan hålla med om att det verkar vara bra kvalitet. Fina skärmar kan jag hålla med om också.
Har en tidigare av deras sortiment (Lenovo Legion Y540 med i7 9750H, GTX 1660TI, 16GB RAM) så är kanske inte så relevant som måttstock för de senaste modellerna, men skärmen är riktigt fin, gudomliga färger.

Kvalitetsintrycket overall är bra.

Har sedan jag köpte den, ryckt ut den 512GB nvme bootdisk som satt i, samt de 16GB ramen också, och istället satt i 2TB nvme som boot och 2TB SSD som sekundärlagring, samt 32GB cl16 GB RAM.

Det kvittar vad man slänger på den, den bara sväljer det utan att så mycket som svettas.
Så kan tänka mig att de senare modellerna är än vassare.

Det är en riktigt solid workstation också som jag ser som minst lika kapabel som en stationär (jag har helt slutat med stationär sen några år tillbaka btw).

Men ja, jag håller med om att Lenovo Legion modellerna är bra. Och utbyggbarheten är bra. T.ex inga fastlödda ramkretsar som begränsar hur mycket man kan stoppa i osv.

Jag lyckades få tag i en en med 3070 kortet bland första batchen som släpptes till Elgiganten.
Använder den rakt av som substititut till min fd stationära, och är helnöjd.
Däremot söker jag efter en bra docka till den
Citera
2021-05-02, 22:18
Bannlyst
Du behöver något med mer kraft. Hur mer minne och fler kärnor desto bättre, och dessutom mycket hårddisk. Jag skulle köpa en dator med i9 eller liknade, sedan 128 GB RAM. Sedan ett bra grafik kort så du kan 2-3 skärmar. Sedan 1 TB System disk och 10 TB Data disk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in