2021-05-01, 11:26
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Som rubriken lyder. Jag är inte intresserad av att ”flumma” på detta läkemedel. Jag har tre diskbråck och ska snart opereras. I väntan på detta har jag fått Gabapentin, 300 mg tre gånger dagligen. Vilket är en liten dos har jag förstått.

Här är grejen. Detta läkemedel har redan efter några dagar revolutionerat mitt liv. Det är fruktansvärt effektivt. För första gången på flera år känns det som om jag har en fungerande rygg. Smärtan är till 80% borta skulle jag säga.

Vad är detta för mysko medicin? Kan jag ta den resten av livet, eller är det som benzo att den först gör allt bättre och därefter tio gånger sämre, du måste dosöka, abstinens etc?

Tacksam för era erfarenheter.
Citera
2021-05-01, 11:33
Medlem
Åt maxdos i över 2 år innan de inte behövdes mer, hade nervsmärtor efter skada.
Slutade ganska tvärt och aldrig känt vare sig sug eller ngn form av abstinens.
Citera
2021-05-01, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turistensklagan
Åt maxdos i över 2 år innan de inte behövdes mer, hade nervsmärtor efter skada.
Slutade ganska tvärt och aldrig känt vare sig sug eller ngn form av abstinens.

Fantastiskt att höra. Tack.
Citera
2021-05-01, 16:05
Medlem
Många patienter på avdelningen jag arbetar på står på det men de upplever sällan problem med att sluta. Ibland trappas medicinen ut innan de slutar helt.
Citera
2021-05-01, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindiz
Många patienter på avdelningen jag arbetar på står på det men de upplever sällan problem med att sluta. Ibland trappas medicinen ut innan de slutar helt.

Låter betryggande. Tack!
Citera
2021-05-01, 19:00
Medlem
Culpeppers avatar
Finns väl enstaka rapporter på beroendepotential men annars nej. Jag låg på runt 3500mg/dygn eller något när jag testade den, fungerade inte så trappade ur den snabbt och var inga problem. Värre var det med uppföljaren på gaba > Pregabalin men den är ju beroendeframkallande.

Om den fungerar så bra på 900mg så skulle jag be om en radikal ökning på doseringen, går du på några andra mediciner? Kanske opiater så kan man isf trappa ner det.
Citera
2021-05-01, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Culpepper
Finns väl enstaka rapporter på beroendepotential men annars nej. Jag låg på runt 3500mg/dygn eller något när jag testade den, fungerade inte så trappade ur den snabbt och var inga problem. Värre var det med uppföljaren på gaba > Pregabalin men den är ju beroendeframkallande.

Om den fungerar så bra på 900mg så skulle jag be om en radikal ökning på doseringen, går du på några andra mediciner? Kanske opiater så kan man isf trappa ner det.

När jag tänker efter så äter jag ju litium och Fluoxetin, och antidepressiva kan tydligen ge Gabapentinet en extra kick. Märkligt ändå, att läkemedel mot manodepressivitet kan hjälpa mot diskbråck. Hoppas du är smärtfri numera! 👍
Citera
2021-05-02, 08:33
Medlem
Charliework86s avatar
Gabapentinet är beroendeframkallande. Jag hade det utskrivet men fick ta bort den, när jag kom in i laro. Men gjorde mej inget, tyckte inte om Gabapentinet så mycket.
Gabapentinet komma säkert bli klassad inom en snar framtid. Store bror lyricka vart ju klassad
Citera
2021-05-02, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charliework86
Gabapentinet är beroendeframkallande. Jag hade det utskrivet men fick ta bort den, när jag kom in i laro. Men gjorde mej inget, tyckte inte om Gabapentinet så mycket.
Gabapentinet komma säkert bli klassad inom en snar framtid. Store bror lyricka vart ju klassad

Jag förstår. Hoppas det ordnat upp sig 👍
Citera
2023-06-06, 15:33
Medlem
Baba-jaga87s avatar
Slutade tvärt med min efter 5 veckors användning. 900 mg om dagen, för nervsmärta i ryggen.

Mår illa nåt så in i helvete. Känner mig sjuk, men inget sug efter en tablett då jag ej känt av något rus eller liknande på dom.

Stoppade i mig 200 mg för nån timme sen o mår redan bättre.

Får nog fasa ut den tror jag. Hoppas det hjälper, pallar inte med nån jävla avtändning på all skit man redan drar för tillfället hahah fml!
Citera
2023-06-06, 22:41
Medlem
är den beroendeframkallande är det en mkt svag effekt. Men om du ska sluta med den bör du minska i samma takt som du ökade den annars får rätt mänga människor influensaliknande symtom, med muskelvärk, sjukdomskänsla osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in