• 1
  • 2
2021-05-01, 19:20
Medlem
Carpedijems avatar
Folk tror att dom kan få skuldsanering bara sådär bara för att man har massa skulder, men så är inte fallet. Du måste ha vänt på varenda jävla lite Sten innan, gjort allt för att försöka betala tillbaka så mycket du bara kan under en viss tid. Inte bara sitta hemma och tycka synd om dig själv för att du har skulder på flera hundra tusen.
Citera
2021-05-02, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratomss
Har varit skuldsatt ganska många år men ett inkassoföretag har inte lämnat över skulden till kronofogden för att dom vet att dom inte kommer kunna utmäta något.

Jag har suttit länge i en dålig situation pga många fel med livet och tänkte eventuellt få skuldsanering, men jag kan ju inte få skuldsanering om inkasso into vill lämna min skuld till kronofogden ens efter så länge. Vad gör man i en sådan omständighet?

Om du inte har gjort det, samla ihop alla papper och boka tid hos kommunens budget och skuldrådgivning. Ser dom att det finns en möjlighet till skuldsanering hjälper dom till med ansökan. Sen får du leva på absolut existensminimum i fem år. Och då menar jag som att bara existera och leta extrapriser, erbjudanden 2 för 1, Reapriser, inte kunna teckna mobilabonnemang, byta lägenhet eller ens elleverantör o.s.v. Jag har fyra månader kvar nu..
Citera
2021-05-02, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpedijem
Folk tror att dom kan få skuldsanering bara sådär bara för att man har massa skulder, men så är inte fallet. Du måste ha vänt på varenda jävla lite Sten innan, gjort allt för att försöka betala tillbaka så mycket du bara kan under en viss tid. Inte bara sitta hemma och tycka synd om dig själv för att du har skulder på flera hundra tusen.

Nej de ändrade på reglerna för 3 år sedan och det är mycket enklare att få det nu. De flesta ansökningar beviljas (60% ).

https://sverigesradio.se/artikel/fle...d-sina-skulder
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2021-05-02 kl. 09:51.
Citera
2021-05-02, 14:34
Medlem
Carpedijems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Nej de ändrade på reglerna för 3 år sedan och det är mycket enklare att få det nu. De flesta ansökningar beviljas (60% ).

https://sverigesradio.se/artikel/fle...d-sina-skulder

Har du läst artikeln mer än att det är ca 60% som får beviljat?

Det står att du fortfarande måste leva på existensminimum i 5 år. Och då lever du jävligt fattigt. Du kan inte samla på dig skulder ena veckan och tro att du kan få sanering veckan efter.

Skillnaden är att du får kämpa med ekonomin i 5 år och sedan få sanering, istället för att betala av allt år 10-15 år beroende på hur stor skulden är.
Citera
2021-05-02, 15:22
Medlem
Nu är det många som klagar o tar upp leva på "existens" lön i 5 år...har man en massa lån som jag tex hade så kan jag säga att "existens" lön var 15 000 kr mer än jag hade innan skuldsaneringen...jag hade 8 000 kr mer utgifter än inkomster före skuldsanering till att ha ca 7 000 kr kvar med skuldsanering.

Och varför vänta på någe inkasso...dom bestämmer inte om du ska få skuldsanering eller ej. Det e bara att ansöka.
Senast redigerad av jkm77 2021-05-02 kl. 15:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in