• 1
  • 2
2021-05-01, 01:53
Medlem
Har varit skuldsatt ganska många år men ett inkassoföretag har inte lämnat över skulden till kronofogden för att dom vet att dom inte kommer kunna utmäta något.

Jag har suttit länge i en dålig situation pga många fel med livet och tänkte eventuellt få skuldsanering, men jag kan ju inte få skuldsanering om inkasso into vill lämna min skuld till kronofogden ens efter så länge. Vad gör man i en sådan omständighet?
Citera
2021-05-01, 01:55
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratomss
Har varit skuldsatt ganska många år men ett inkassoföretag har inte lämnat över skulden till kronofogden för att dom vet att dom inte kommer kunna utmäta något.

Jag har suttit länge i en dålig situation pga många fel med livet och tänkte eventuellt få skuldsanering, men jag kan ju inte få skuldsanering om inkasso into vill lämna min skuld till kronofogden ens efter så länge. Vad gör man i en sådan omständighet?

Tjänar ihop pengarna på egen hand och betalar skulden.
Citera
2021-05-01, 02:36
Medlem
Citat:

Har ingen egen erfarenhet av detta, men när jag läser informationen på kronofogden.se får jag intrycket att skuldsanering kan ske även för skulder som inte är lämnade till Kronofogden. Hittar inte heller någon sådan begränsning i Inkassolagen. Man ska vid ansökan om skuldsanering uppge alla skulder man känner till, vilket gör det administrativt möjligt att inkludera även andra skulder. Däremot finns det ju en massa andra regler som måste uppfyllas, men just det här tror jag inte är något problem.

Här kan du läsa mer, och göra ett test för att bedöma möjligheten till skuldsanering: https://www.kronofogden.se/kanintebe...dsanering.html
Senast redigerad av vgebler 2021-05-01 kl. 02:47.
Citera
2021-05-01, 02:40
Medlem
Citat:

Har du så mycket skulder att det är meningslöst att försöka göra en deal med fordringsägarna?

Du kan väl kolla om du uppfyller kraven om att få skuldsanering. Sedan kan du själv skicka in en ansökan till Kronofogden.

https://www.kronofogden.se/bedomerochinleder.html

https://www4.skatteverket.se/rattsli....7/322268.html
Citera
2021-05-01, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Har ingen egen erfarenhet av detta, men när jag läser informationen på kronofogden.se får jag intrycket att skuldsanering kan ske även för skulder som inte är lämnade till Kronofogden. Hittar inte heller någon sådan begränsning i Inkassolagen. Man ska vid ansökan om skuldsanering uppge alla skulder man känner till, vilket gör det administrativt möjligt att inkludera även andra skulder. Däremot finns det ju en massa andra regler som måste uppfyllas, men just det här tror jag inte är något problem.

Här kan du läsa mer, och göra ett test för att bedöma möjligheten till skuldsanering: https://www.kronofogden.se/kanintebe...dsanering.html

Detta stämmer.
Även skulder man inte kommer ihåg/vet om räknas in tills skuldsaneringen.

Kommer inte ihåg termelogin men KF hör av sig till alla att dom fondringsägare som vill kunna få något utmätt under åren som skuldsaneringen är igång måste göra det annars så stryks skulden efter saneringen.

För att vara super tydligt så stryks alla ens skulder efter en skuldsanering, inget företag kan komma efter och kräva en skuld som uppkommit innan saneringen.
Citera
2021-05-01, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son
Detta stämmer.
Även skulder man inte kommer ihåg/vet om räknas in tills skuldsaneringen.

Kommer inte ihåg termelogin men KF hör av sig till alla att dom fondringsägare som vill kunna få något utmätt under åren som skuldsaneringen är igång måste göra det annars så stryks skulden efter saneringen.

För att vara super tydligt så stryks alla ens skulder efter en skuldsanering, inget företag kan komma efter och kräva en skuld som uppkommit innan saneringen.

De publicerar ens namn i en publikation där alla kreditbolag etc antagligen läser regelbundet.
Därefter får de ta beslut om de vill hoppa på tåget om skuldsanering eller inte.
Citera
2021-05-01, 10:10
Medlem
madamtrams avatar
Det låter helt absurt att inkassobolaget skulle neka dig detta, dom kan knappast ha en juridisk grund för det beslutet.

Jag pratade som senast med ett inkassobolag i februari om att jag ville att min skuld hos dom skulle överlåtas till Kronofogden, det var klart efter några minuters samtal.

Du måste ha missförstått personen du pratat med, alternativt formulerat dig extremt dåligt.
Citera
2021-05-01, 10:34
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madamtram
Det låter helt absurt att inkassobolaget skulle neka dig detta, dom kan knappast ha en juridisk grund för det beslutet.

Jag pratade som senast med ett inkassobolag i februari om att jag ville att min skuld hos dom skulle överlåtas till Kronofogden, det var klart efter några minuters samtal.

Du måste ha missförstått personen du pratat med, alternativt formulerat dig extremt dåligt.

Hur kom du fram till det absurda påståendet?

Kan du ange en "juridisk grund" till att inkassobolag måste lämna in en fordran till Kronofogden om gäldenären begär det?

Hur kan en gäldenär tvinga inkassobolaget att ta på sig kostnader för att lämna in ett ärende till Kronofogden?
Senast redigerad av trottwell 2021-05-01 kl. 10:44.
Citera
2021-05-01, 12:07
Medlem
Citat:

Det lär förekomma regelbundet, inget inkassobolag anlitar kronofogden om det endast resulterar i högre kostnader. Man har istället dylika gäldenärer och deras skulder på långtidsbevakning och lämnar ärenden vidare när premisserna blivit bättre för utmätning.
För övrigt överlåts aldrig något till kronofogden, det är en myndighet som går att anlita för utmätning av förfallna skulder.

Allra minst förstår jag vad gl skulle ha för intresse av att ett ärende lämnas till kronofogden.
Senast redigerad av Nordiad 2021-05-01 kl. 12:09.
Citera
2021-05-01, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
De publicerar ens namn i en publikation där alla kreditbolag etc antagligen läser regelbundet.
Därefter får de ta beslut om de vill hoppa på tåget om skuldsanering eller inte.

Post- och Inrikes Tidningar
https://poit.bolagsverket.se/poit/PublikPoitIn.do
Citera
2021-05-01, 16:25
Medlem
Citat:

Är ju bara en kostnad för företaget så finns ingen juridisk skyldighet att föra över skulden till KFM.
Citera
2021-05-01, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74

Tack för informationen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in