• 1
  • 2
2021-05-01, 00:16
Medlem
WykkedWitchs avatar
Kollar p filmen nu. Har skt flera gnger p denna film hr p Flashback utan resultat. Mycket mrkligt.
Har kollat 25 min utan att Clintan dykt upp n.
Filmen r dock mycket bra tycker jag i skildring av amerikanarnas andra vrldskriget.

Kanske du kan lnka till denna film hr p Flashback. Annars fr vi diskutera filmen hr.
Citera
2021-05-01, 00:24
Medlem
epicChunguss avatar
USA propaganda
Citera
2021-05-01, 02:27
Medlem
MorAnkas avatar
Det r en sann historia som r regisserad av Clint Eastwood.
Citera
2021-05-01, 10:40
Moderator
Neksnors avatar
Clint regisserar mm, med skdespelar inte i filmen.
Citera
2021-05-01, 12:01
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Kollar p filmen nu. Har skt flera gnger p denna film hr p Flashback utan resultat. Mycket mrkligt.
Har kollat 25 min utan att Clintan dykt upp n.
Filmen r dock mycket bra tycker jag i skildring av amerikanarnas andra vrldskriget.

Kanske du kan lnka till denna film hr p Flashback. Annars fr vi diskutera filmen hr.
Du ska kanske kolla frdigt p filmen innan du brjar lsa kommentarerna. (Att du gr i frn filmen nr dem knappt ens har brjat fr att skriva p FB!?)

Clintan var vl runt 75 r nr filmen spelades in. ven om han r en hrding hade det varit svrt att f med honom som soldat p ngot naturligt stt. Mjligen hade han kunnat spela ngon av soldaterna som gammal som suttit hemma i USA och tnkt tillbaka.

Nu var det ett tag sedan jag sg filmen, men vissa av scenerna i filmen tycker jag mig minnas frn ngon bok som var byggd p intervjuer med krigsveteraner. Ngon scen dr amerikanska soldater frdriver tiden med att kasta prick ner i skallen p en japan som sitter i ett skyttevrn med halva huvudet avskjutet. Och att amerikanerna drog ut guldtnder frn de japanska liken. Ibland var de inte ens riktigt dda. (Kanske blandar jag ihop det med ngon liknande film.)

Sen fr du kolla p "Letters from Iwo Jima". Samma krig fast frn andra sidan.
Senast redigerad av MagisterBister 2021-05-01 kl. 12:11.
Citera
2021-05-01, 13:14
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du ska kanske kolla frdigt p filmen innan du brjar lsa kommentarerna. (Att du gr i frn filmen nr dem knappt ens har brjat fr att skriva p FB!?)

Clintan var vl runt 75 r nr filmen spelades in. ven om han r en hrding hade det varit svrt att f med honom som soldat p ngot naturligt stt. Mjligen hade han kunnat spela ngon av soldaterna som gammal som suttit hemma i USA och tnkt tillbaka.

Nu var det ett tag sedan jag sg filmen, men vissa av scenerna i filmen tycker jag mig minnas frn ngon bok som var byggd p intervjuer med krigsveteraner. Ngon scen dr amerikanska soldater frdriver tiden med att kasta prick ner i skallen p en japan som sitter i ett skyttevrn med halva huvudet avskjutet. Och att amerikanerna drog ut guldtnder frn de japanska liken. Ibland var de inte ens riktigt dda. (Kanske blandar jag ihop det med ngon liknande film.)

Sen fr du kolla p "Letters from Iwo Jima". Samma krig fast frn andra sidan.

Just scenen du snackar om med guldtnderna minns jag frn "The Thin Red Line"
Flags of our Fathers sg jag bara en gng p fyllan.
Citera
2021-05-01, 13:49
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Just scenen du snackar om med guldtnderna minns jag frn "The Thin Red Line"
Flags of our Fathers sg jag bara en gng p fyllan.
Det kan mycket vl vara s. Jag fr vl se om filmerna, s jag fr ordning p scenerna.
Citera
2021-05-01, 13:57
Medlem
xposures avatar
Citat:
Det kan mycket vl vara s. Jag fr vl se om filmerna, s jag fr ordning p scenerna.

Kan givetvis stmma att det finns en sdan scen i Flags of our Fathers ocks, men The Thin Red Line sgs flitigt p DVD s den minns jag vl!
Citera
2021-05-02, 12:29
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Kan givetvis stmma att det finns en sdan scen i Flags of our Fathers ocks, men The Thin Red Line sgs flitigt p DVD s den minns jag vl!
Det var nog hellre Thin Red Line. Scenerna var inte med i Flags of our Fathers. Det r faktiskt ganska lite rena stridsscener i filmen.

Jag tycker mnga av de dr filmerna r ganska lika, s det fr jag ha som urskt fr att jag blandar ihop det.
Senast redigerad av MagisterBister 2021-05-02 kl. 12:32.
Citera
2021-05-02, 12:32
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epicChungus
USA propaganda
Den handlar OM USA-propaganda, det stmmer.

Men jag tycker inte att den r propaganda FR USA. Det r en ganska kritisk bild som mlas upp, med rasism, inkompetens, bluff och hyckleri.
Citera
2021-05-03, 12:55
Medlem
KungAllans avatar
Citat:
Det var nog hellre Thin Red Line. Scenerna var inte med i Flags of our Fathers. Det r faktiskt ganska lite rena stridsscener i filmen.

Jag tycker mnga av de dr filmerna r ganska lika, s det fr jag ha som urskt fr att jag blandar ihop det.

Mja, ni tnker p HBO serien The Pacific.

Jag gillar Flags of Our Fathers, tillsammans med Letters from Iwo Jima. Titta p dessa tv filmer efter varann, de r tv sidor av samma mynt och br ses ihop.
Citera
2021-05-07, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungAllan
Mja, ni tnker p HBO serien The Pacific.

Jag gillar Flags of Our Fathers, tillsammans med Letters from Iwo Jima. Titta p dessa tv filmer efter varann, de r tv sidor av samma mynt och br ses ihop.

Flags r ju ondligt mycket svagare n letters, som r en helt fantastisk film och en av dom bsta krigsfilmer som gjorts.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in