2021-05-01, 00:12
Medlem
"cooking meat with high heat creates carcinogenic PAHs and heterocyclic amines (HCAs). These substances may increase the risk of cancer by altering the DNA of your cells. You're more likely to overcook foods when you cook with high temperatures or over an open flame"

Morsan har ett sätt där jag kokar kycklingfärsen i kastrull. 1-2cm vatten och sedan i med skitet i princip. Skulle inte detta fungera? Less på ugnen, äter cirka 3-400g kyckling/dag. Om detta fungerar så byter jag ut kycklingbröstfile med kycklingfärs. Jag kanske inte riktigt förstår hur det fungerar?

danke
Citera
2021-05-01, 00:15
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machop
"cooking meat with high heat creates carcinogenic PAHs and heterocyclic amines (HCAs). These substances may increase the risk of cancer by altering the DNA of your cells. You're more likely to overcook foods when you cook with high temperatures or over an open flame"

Morsan har ett sätt där jag kokar kycklingfärsen i kastrull. 1-2cm vatten och sedan i med skitet i princip. Skulle inte detta fungera? Less på ugnen, äter cirka 3-400g kyckling/dag. Om detta fungerar så byter jag ut kycklingbröstfile med kycklingfärs. Jag kanske inte riktigt förstår hur det fungerar?

danke
Cooking betyder tillaga, inte koka. Du förstår inte riktigt hur det fungerar.
Och oavsett hur du tillagar din kyckling gör det ingen skillnad.
Citera
2021-05-01, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Cooking betyder tillaga, inte koka. Du förstår inte riktigt hur det fungerar.
Och oavsett hur du tillagar din kyckling gör det ingen skillnad.

Ja jag vet vad cooking är, jag tänkte att om jag "boila" det så kanske det skulle göra någon skillnad, menmen, nä fattar fan inte mycket om detta.
Citera
2021-05-01, 01:48
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machop

danke

Tror att du får omformulera din fråga. Jag kanske är ensam om att inte förstå den.
Citera
2021-05-01, 09:09
Medlem
Att koka färs har jag inte hört talas om , kan de bli gott? Att pochera en kycklingfilé eller hel kyckling är ju vanligt och kan bli gott om man t.ex. gör kycklingsoppa. När jag tillagar kycklingfärs brukar jag steka den tillsammans med kryddor. Det viktigt med kyckling är ju att den blir genomlagad och jag skulle vara mer orolig för de än för att de eventuellt kan bildas carcinogener om man har för hög temperatur.
Citera
2021-05-01, 15:31
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Kör färsen i panna eller i ugn på låg värme istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in