Citat:
Ursprungligen postat av
Facade
Absolut, väldigt mycket av sakerna är i kategorin att det ej är ett måste.
Det enda "måste" projektet jag har igång just nu är väl fönster renovering, men det gör jag när knatten sover.
Lekpark som oftast, men ibland vill jag ta hand om mina projekt och då stannar jag hemma medan frun går till lekplatsen.
Det finns inget fint sätt att säga detta på men att vara med mitt barn (1 barn) är underbart och roligt. Men det ger mig inte denna tillfredsställelsen av att ha fått något gjort om du förstår hur jag menar.
Det borde göra det iochmed att det jag gör är att uppfostra och ge mitt barn en bra uppväxt.
Det borde alltså ge mig tillfredsställelsen av att ha fått något gjort, men det gör det helt enkelt inte.
Vet själv hur det låter, det låter helt galet. Men jag vet inte vad jag ska göra för att ändra på den känslan.
Och blir den känslan ej mättad för mig, då blir jag sjukt uttråkad, grinig och trött.
Jag förstår vad du menar. Du kommer hem efter en dags utflykt och inget har hänt med sakerna du har tänkt fixa. Tid i "papperskorgen", inga framsteg med hus och hem. Det är ju dock inte tid i papperskorgen, det är tid av anknytning till ditt barn och barndomsminnen för barnet.
Jag kan känna igen den känslan, men det beror på att jag är helt tvärtom från dig. Jag hatar 99% av projekten, jobbar bara med dem som är måste. Ta hand om barnen är rutin, enkelt, bekvämt. Tar massa energi självklart, men jag vet exakt hur jag ska göra det - till skillnad från t.ex. spika, montera, mecka osv som är helt ny mark nästan varje gång jag gör det. Jag har gjort liknande saker, men inte just det och är utanför min comfort zone.
Att jobba med projekten är något jag måste ta tag i lite oftare istället för att skjuta upp. Men jag tänker att det ger sig, det blir mer tid till det när barnen är större och mer självgående.
I ditt fall hade jag nog ändå försökt prioritera projekten efter barnet när det går. För barnet är en närvarande förälder viktigare än att motorn på bilen spinner, att fixa nya vindskivor som faktiskt håller ett år till osv. Det kommer nog bli lättare för dig när barnet blir äldre och kan på sitt sätt delta i dina projekt, men man kan inte sätta föräldraskapet på paus tills barnen är intressanta för en själv. Man måste delta i deras värld på deras villkor, vilket är zzzz ibland.
Lekpark på förmiddagen så tar frugan dem efter så jobbar du i garaget osv. Inte att du lägger hela helgen och kvällarna på projekten. Lättare sagt än gjort möjligen.