• 1
  • 2
2006-05-28, 01:11
Medlem
OXARs avatar
fått superlim på tänderna. tänderna känns helt knöliga och jag har försökt med det mesta att få bort klistret. finns det nåt knep för att få bort det?
Citera
2006-05-28, 01:14
Medlem
Har egen erfarenhet...

...av superlim på fingrarna och huden. Aceton löser limmet, men det sker långsamt och trögt. Däremot har jag iofs inte testat på tänderna, aceton smakar sannerligen inget vidare. Men om man låter bli att inandas eller svälja acetonet så bör det gå.
Citera
2006-05-28, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OXAR
fått superlim på tänderna. tänderna känns helt knöliga och jag har försökt med det mesta att få bort klistret. finns det nåt knep för att få bort det?

Lider du akut av det så rekommenderar jag att du går till tandläkaren o ber hnm polera bort det. Annars låter du det slitas med tiden, bör försvinna på 2-3 dagar. Obs skrapa eller slipa inte bort det själv då det kan skada emaljen.

Hur gick det till?
Citera
2006-05-28, 09:22
Medlem
Du kan säkert skrapa bort det själv med något vasst. Det skall mycket till om du skall repa emaljen.
Citera
2006-05-29, 01:53
Medlem
Det är bara att ta lite tandkräm och ett rakblad å dra försiktigt. Har själv tagit bort olämpliga saker på tänderna igenom de sättet
Citera
2006-05-29, 02:43
Medlem
glyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OXAR
Hur fick du superlim på tänderna?
Citera
2006-05-29, 02:47
Medlem
Un Perros avatar
Du måste naturligtvis upplysa oss om hur det gick till. Luktar dammsugaronani lång väg.
Citera
2006-05-29, 04:20
Medlem
Rauzs avatar
En vild gissning - korken på superlimmet satt för hårt så du försökte öppna den med tänderna?
Citera
2006-05-29, 05:21
Medlem
Seagates avatar
Ptja, det här med att skada emaljen är överskattat.

Jag har vänner som brukar fila till deras tänder med fint sandpapper, exempelvis när en flisa lossnat och tanden därmed blivit vass.

Mitt råd till trådskaparen är alltså att testa med en bit fint sandpapper, ser ingen anledning till att det inte skulle fungera på lim med.

Vill man vara litet hardcore kör man med grovt sandpapper eller en fil/rasp

// Farbror Seagate
Citera
2006-05-29, 11:21
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate

Jag har vänner som brukar fila till deras tänder med fint sandpapper, exempelvis när en flisa lossnat och tanden därmed blivit vass.

Mitt råd till trådskaparen är alltså att testa med en bit fint sandpapper, ser ingen anledning till att det inte skulle fungera på lim med.

// Farbror Seagate

Det skulle jag INTE rekommendera, om han tar för hårt blir det repor i emaljen som det sedan kommer fastna missfärgningar i. Det är skillnad att slipa på skäret med sandpapper och direkt på den släta ytan.
Jag skulle gå till en djurklinik och köpa ett djurtandstensinstrument och peta bort limmet med
Citera
2006-05-29, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate

// Farbror Seagate

Funkar bra på kanter av tänder men för guds skull inte på buccalytan (dvs framsidan) på tänderna! Ser fördjävligt ut om man inte polerar efteråt! Tanden blir matt och repig! Bättre att ta något vasst och skrapa försiktigt! (eller ringa tandläkaren)
Citera
2006-05-29, 18:22
Medlem
Avva66s avatar
Vill varna för detta lim.

Jag använder själv ibland "Superlim" eller Cyanoakrylat som det heter,
saken är den att den finns i tunnflytande form också, inte bara den tjocka som säljs i mackar odyl. Detta lim kan lätt stänka runt om man som jag gjorde blåser på limfogen, med i mitt fall resultatet att jag fick det i ögat.

Ögonlocket limmades fast på ögat, som tur var så släppte det efter nån minut, men limklicken satt kvar och skavde. Detta lim lär användas som "hudlim" på sjukhus, (rätta mej om jag har fel) och fäster väldigt bra på hud, fukt gör att det härdar bättre.

Aceton är det bästa för borttagning, sitter det på emaljen så borde det inte va nå problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in