• 1
  • 2
2021-04-29, 21:55
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Individual Arrested and Charged with Operating Notorious Darknet Cryptocurrency “Mixer”
Bitcoin Fog Service Allegedly Laundered $335 Million in Cryptocurrency Since 2011

A dual Russian-Swedish national was arrested Tuesday at Los Angeles International Airport on criminal charges related to his alleged operation of the longest-running bitcoin money laundering service on the darknet.

According to court documents, Roman Sterlingov, 32, operated Bitcoin Fog since 2011. Bitcoin Fog was the longest-running cryptocurrency “mixer,” gaining notoriety as a go-to money laundering service for criminals seeking to hide their illicit proceeds from law enforcement. Over the course of its decade-long operation, Bitcoin Fog moved over 1.2 million bitcoin – valued at approximately $335 million at the time of the transactions. The bulk of this cryptocurrency came from darknet marketplaces and was tied to illegal narcotics, computer fraud and abuse activities, and identity theft.

Sterlingov is charged by complaint with money laundering, operating an unlicensed money transmitting business, and money transmission without a license in the District of Columbia.
https://www.justice.gov/opa/pr/indiv...currency-mixer
Citat:
Feds Arrest an Alleged $336M Bitcoin-Laundering Kingpin
The alleged administrator of Bitcoin Fog kept the dark web service running for 10 years before the IRS caught up with him.
https://www.wired.com/story/bitcoin-...rrency-arrest/

Någon som vet mer?
Senast redigerad av Greenspam 2021-04-29 kl. 21:59.
Citera
2021-04-29, 22:08
Medlem
Kan det ha att göra med en mindre känd exchange eller något? Bitcoin Fog
Citera
2021-04-30, 03:32
Medlem
Citat:
Svenske medborgaren Roman Sterlingov, 32, har gripits i Los Angeles, USA.
I tio års tid misstänks han ha tvättat 2,8 miljarder kronor med hjälp av den digitala valutan bitcoin.
En stor del av pengarna ska ha kommit från knarkaffärer på darknet, enligt misstankarna.
– Jag hoppas att han oskyldigförklaras, säger Sterlingovs tidigare affärspartner till Expressen.

Citat:
Han är nu misstänkt för otillåtna transaktioner och pengatvätt.

https://www.expressen.se/dinapengar/...-miljardharva/

Om han döms, vad kan straffet bli då tror ni?
Citera
2021-04-30, 05:42
Medlem
slashxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bikurdea
https://www.expressen.se/dinapengar/...-miljardharva/

Om han döms, vad kan straffet bli då tror ni?
Han sitter nog resten av livet. Med minst 35 år för money laundering på denna nivå och att det var en hel del bitcoin marknader som låg bakom omsättningen...
Citera
2021-04-30, 07:52
Medlem
det intressanta är ju inte hur mycket bitcoin han tvättat utan vad han tjänat på det.
Citera
2021-04-30, 11:03
Medlem
Hur stor nytta kommer han ha av sin penningtvätt nu då?
Citera
2021-04-30, 12:17
Medlem
arakas avatar
Den evige ryssen....
Citera
2021-04-30, 12:49
Medlem
Hoppas han lagt undan för pensionen om han få mildare straff
Citera
2021-04-30, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
det intressanta är ju inte hur mycket bitcoin han tvättat utan vad han tjänat på det.

Läste någonstans att han skulle tagit 2-2.5 procent i provision och tjänat runt 60-70 miljoner kronor.
Citera
2021-04-30, 14:52
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashx
Han sitter nog resten av livet. Med minst 35 år för money laundering på denna nivå och att det var en hel del bitcoin marknader som låg bakom omsättningen...
Vad gjorde han i USA kan man då undra. Om jag hade varit yrkeskriminell hade jag aldrig satt min fot i USA, det är inte värt att riskera i praktiken livstids fängelse. Undrar vad han hade fått för straff i Sverige, max 10 år med 2/3 på det i all inclusive fängelser?
Citera
2021-04-30, 15:17
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuckerTarlson
Vad gjorde han i USA kan man då undra. Om jag hade varit yrkeskriminell hade jag aldrig satt min fot i USA, det är inte värt att riskera i praktiken livstids fängelse. Undrar vad han hade fått för straff i Sverige, max 10 år med 2/3 på det i all inclusive fängelser?
Kanske kan få avtjäna straffet i Sverige mot slutet, som Annika fick sista tiden.
Citera
2021-04-30, 15:35
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Den evige ryssen....
Ser han ut som rysk tror du? Han är riktig Ashkenazi
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera