2021-05-03, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyphos
Jag är fullt medveten om vilka som jagar med luftgevär och hur.
Själv skulle jag aldrig jaga med ett vapen som har träffbilder på "ett par centimeter".

Det finns dom som en duktig skytt kan skjuta kanske lite tätare grupper med också. Men det är svårare med fjädergevär då de stöter. Jag håller med dig. Då man skjuter ska det vara knall fall direkt. Jag skjuter inte skator över huvud taget på gården, bara råttor. Tycker det är trevligt att se dom och de gör ingen skada här. De har bo utanför stängslet bakom huset och hundar går ett par meter ifrån dom. Ser rätt kul ut
Citera
2021-05-03, 11:31
Medlem
Citat:
Jämförde med den .22-kaliber jag använder mest. Oavsett så ger .22lr "CCI Stinger" cirka 260 joule på 100m vilket är betydligt mer.

Klart det *går* skjuta med luftgevär. Däremot inget jag skulle rekommendera.

Det var en jävla bra effekt med den ammon. Den måste jag inhandla Vad heter den ?
Citera
2021-05-03, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AwakeAsFuck
Det var en jävla bra effekt med den ammon. Den måste jag inhandla Vad heter den ?

CCI är märket, "ammunitionsmodellen" är Stinger. Googla bara CCI Stinger sverige så borde det dyka upp
Citera
2021-05-03, 11:35
Medlem
Citat:
CCI är märket, "ammunitionsmodellen" är Stinger. Googla bara CCI Stinger sverige så borde det dyka upp

Tack.
Citera
2021-05-03, 13:05
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
]Jämförde med den .22-kaliber jag använder mest. Oavsett så ger .22lr "CCI Stinger" cirka 260 joule på 100m vilket är betydligt mer.[/b]

Klart det *går* skjuta med luftgevär. Däremot inget jag skulle rekommendera.

Går aldrig att jämföra .22 med de luftgevär vi kan få tag i här i landet.

Däremot så jagar folk i mindre nogräknade länder med oerhört kraftfulla luftgevär i kalibrar i 9 mm och grövre.

Folk i gemen underskattar .22. Finns video på Youtube där man ställer sig frågan på hur långt ut som .22 är dödlig. På 600 meter får dom hålla upp kraftigt och "lobbar" in kulan, men den går genom en kraftig spånskiva som motsvarar ett kranium.

Jag har många kalibrar, men .22 tar ihjäl mer än man tror. 10 cm björkstam tar den lätt.
Citera
2021-05-03, 19:32
Medlem
Finns det inte en kombinerad fjöder/hydraul luftgevär?
Har för mig jag sett det förut.
Citera
2021-05-04, 11:50
Medlem
redbull72s avatar
Behövs ju inte maxeffekt för att jaga med luftgevär, se bara på england där det är mkt vanligt att jaga med deras 16 joule licensfria gräns, och oftast med 4,5mm/.177cal för en flackare kulbana, det jagas både med fjäder o pcp, det som behövs är bra precision och en bra skytt för att placera skottet rätt i vital del, allting är ju så "amerikaniserat" dvs mer hastighet och/eller grövre kulor är bättre än att träffa där det är tänkt, så ett 1400 fps Gamo säljer mer än en 600-700 fps Weirauch trots att den senare är mkt bättre...
Citera
2021-05-04, 13:12
Medlem
Luftgevärsjakt är en förnämlig folksport och har producerat fler goda skyttar än någon annan skytteform.

Mer luftgevär till folket!

Vore kul om den gammla tråden för luftgevärsjakt återupplivades och folk började posta bilder på sinna byten.
Citera
2021-05-05, 12:29
Medlem
Black-lies-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AwakeAsFuck
Jag har inte mätt själv med kronometer men det finns en hel del som har gjort det och har videos på det på Youtube. Så det ska funka. Kråkor ja. Dog dom varje gång ? Ingen kom iväg skadad ?

De dog ögonblickligen, inte ett enda flax efter träff. Brukar inte skjuta djur (jo, möss, oftast inomhus) men kråkjävlarna plundrade boet för mina fina hussvalor som hade kämpat så hårt för att bilda familj. De var så fina och glada när de satt och tjattrade och pussades (!) och jag följde deras vedermödor på två meters håll under flera veckor tills jag såg kråkorna ha sönder hela boet och smasha äggen. Svalorna satt helt stilla och betraktade de krossade äggen under tystnad, de såg verkligen ledsna ut och gav sig av för att inte återvända. All glädje de tillfört försvann och mitt hus blev en mycket dystrare plats.

Min karriär som åklagare, domare, jury och skarprättare var kortvarig men intensiv och trots att det inte gav svalorna familjelyckan åter var det mycket tillfredsställande att med kryss-skurna diaboler slita liv och själ och ben ur kroppen*) på kråkjävlarna.

*) Hårgalåten
Citera
2021-05-05, 12:51
Medlem
Black-lies-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Har det någon betydelse hur hårt luftgeväret går om det inte går att träffa någonting.
Till att börja med är Hatsan ett skitgevär med usel precision, Med trimfjäder ännu sämre.
Det låter som en 22lr

Man skjuter ihjäl en skata med 5-6joule på kroppen på 10-20m. Alltså 100m/s
10j är alldeles tillräckligt och 45j på ett Hatsan eller fjädergevär är helt bortkastat med noll precision som resultat, förutsatt att det är Cal 5,5mm.
Så att prata om 50-60m ? Av 10 tillfällen du får på en kråka på dessa anstånd kommer du träffa högst 1/10

Haha, vi brukar sätta häftstift i en ek på tomten och skjuta på 25 meters avstånd. 9 av 10 träffar, bra kikarsikte och stativ gör stor skillnad, samt tillverkare av diabolerna. Bäst är Hyttans rundnos, sämst är Gamos alla varianter, har hänt att Gamo rinner genom hela pipan av sin egen tyngd och då blir ju träffbilden därefter.
Citera
2021-05-05, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-lies-matter
De dog ögonblickligen, inte ett enda flax efter träff. Brukar inte skjuta djur (jo, möss, oftast inomhus) men kråkjävlarna plundrade boet för mina fina hussvalor som hade kämpat så hårt för att bilda familj. De var så fina och glada när de satt och tjattrade och pussades (!) och jag följde deras vedermödor på två meters håll under flera veckor tills jag såg kråkorna ha sönder hela boet och smasha äggen. Svalorna satt helt stilla och betraktade de krossade äggen under tystnad, de såg verkligen ledsna ut och gav sig av för att inte återvända. All glädje de tillfört försvann och mitt hus blev en mycket dystrare plats.

Min karriär som åklagare, domare, jury och skarprättare var kortvarig men intensiv och trots att det inte gav svalorna familjelyckan åter var det mycket tillfredsställande att med kryss-skurna diaboler slita liv och själ och ben ur kroppen*) på kråkjävlarna.

*) Hårgalåten

Ok. Stackars svalor. Jag förstår dig.
Citera
2021-05-05, 22:53
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-lies-matter
Haha, vi brukar sätta häftstift i en ek på tomten och skjuta på 25 meters avstånd. 9 av 10 träffar, bra kikarsikte och stativ gör stor skillnad, samt tillverkare av diabolerna. Bäst är Hyttans rundnos, sämst är Gamos alla varianter, har hänt att Gamo rinner genom hela pipan av sin egen tyngd och då blir ju träffbilden därefter.

Rundnos har vanligtvis sämre precision än platt.
Det brukar vara JSB exakt i lite olika vikter som är referenskula. Har aldrig hört om någon som använder rundnos som söker precision. Jag har då aldrig hört om det. Möjligtvis de som leker med slugs. Men det är uteslutande PCPgevär

Posta gärna i detta forum med luftgevärsfanatiker att du spikar häftstift med ett Hatsan på 25meter så för du se vilka svar du får
http://luftvapen.info
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in