Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-29, 19:24
Medlem
Vad anser ni om användare som helt tar över ett delforum tillsammans med ett dussin andra konton? Taktiken verkar vara att skapa så många skittrådar som möjligt och sedan bumpa dem så att alla andra ämnen försvinner i mängden. Jag kollade upp en av dyngspridarna i det här delforumet och nästan hälften av trådarna är antingen låsta eller korgade. Det är helt uppenbart att någon/några har satt i system att försöka göra så stor skada som möjligt genom att kidnappa hela delforumet.

(FB) Politik: USA
Citera
2021-04-29, 19:32
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Vad anser ni om användare som helt tar över ett delforum tillsammans med ett dussin andra konton? Taktiken verkar vara att skapa så många skittrådar som möjligt och sedan bumpa dem så att alla andra ämnen försvinner i mängden. Jag kollade upp en av dyngspridarna i det här delforumet och nästan hälften av trådarna är antingen låsta eller korgade. Det är helt uppenbart att någon/några har satt i system att försöka göra så stor skada som möjligt genom att kidnappa hela delforumet.

(FB) Politik: USA
Ja, det finns många trådar om PU:USA. Enda slutsatsen som går att dra är att admin vill ha massa fejkade konton som härjar runt och saboterar. De är ca fyra stycken som koordinerar sina attacker alla dagar i veckan utom lördag. Multipla konton är legio.
Citera
2021-04-29, 19:33
Medlem
Det kallas för sliding och är ett välkänt knep på forum över hela Internet. Bör definitivt beivras stenhårt. Det finns manualer på en hel massa saker man kan göra för att sabotera ett forum. Att vara moderator innebär att försöka sätta förutsättningarna för den bästa diskussionen. Det ligger alltså på dessa att motverka och stävja sliding och dylika fenomen. Bra att du uppmärksammar det.
Citera
2021-04-29, 22:42
Medlem
Jag har gett upp delforumet (FB) Politik: USA efter 4 år av kaos när att Donald Trump blev president. Tyvärr så fortsätter alla med TDS i samma takt efter att Biden blev president. Det verkar vara svårt att släppa hatet när det väl har bitit sig fast i användaren. Ta den här tråden till exempel som TS har bumpat hela dygnet. Det borde finnas ett eget delforum för ex-presidenter, så att andra ämnen får en chans att etablera sig.

(FB) Giuliani och andra försökte påverka valet genom att påverka och samarbeta med länder?

Vad fan håller muppen på med, okynnes bumpar en massa trådar?

(FB) Clownen Rudy Giuliani: Kan man ha en bättre försvars advokat? LoL
Citera
2021-04-29, 23:11
Medlem
nerdnerds avatar
tRumpkulten vill bara inte bli motsagda. Detta är hela problemet för TS och dennes likasinnade.

Denna attityd är förstås på total kollisionskurs med diskussionsforumet Flasbacks hela grundidé.

Banna alla som inte tål en öppen diskussion även med såna som har andra åsikter än de själva? Såna snöflingor platsar inte här.
Citera
2021-04-30, 12:58
Medlem
gabrielle2s avatar
Vad jag förstått är det väl inte tillåtet att använda olika konton i en tråd.
Hålla på att diskutera med sig själv i stort sett. Överrösta sig själv, dunka sig själv i ryggen ungefär.
Jag har aldrig förstått varför man ska ha fler konton eller varför man får ha det.
Citera
2021-05-02, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Jag har gett upp delforumet (FB) Politik: USA efter 4 år av kaos när att Donald Trump blev president. Tyvärr så fortsätter alla med TDS i samma takt efter att Biden blev president. Det verkar vara svårt att släppa hatet när det väl har bitit sig fast i användaren. Ta den här tråden till exempel som TS har bumpat hela dygnet. Det borde finnas ett eget delforum för ex-presidenter, så att andra ämnen får en chans att etablera sig.

(FB) Giuliani och andra försökte påverka valet genom att påverka och samarbeta med länder?

Vad fan håller muppen på med, okynnes bumpar en massa trådar?

(FB) Clownen Rudy Giuliani: Kan man ha en bättre försvars advokat? LoL

Började märka detta för länge sedan i trådar om Ryssland-Ukraina konflikten , användare som bumpar egna trådar och otrötligt sitter varje veckodag och trycker ner folk som har en annan åsikt som inte passar deras agenda.

Finns nog ingen lösning på detta men det är synd för det förstör hela ideén med ett forum så som flashback. Det slutar helt enkelt med att man slutar läsa dessa trådar.
Citera
2021-05-02, 21:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Vad jag förstått är det väl inte tillåtet att använda olika konton i en tråd.
Hålla på att diskutera med sig själv i stort sett. Överrösta sig själv, dunka sig själv i ryggen ungefär.
Jag har aldrig förstått varför man ska ha fler konton eller varför man får ha det.

Det kan vara OK att posta med olika konton i samma tråd. Det är missbruk som är förbjudet, alltså att med den ena användaren stötta den andra.

Att ha en annat konto kan vara bra om man min fråga om något som definitivt inte kan knytas till den vanliga användaren. Skulle du t.ex. med din vanliga användare vilja fråga om en venerisk sjukdom du dragit på dig eller något annat obskyrt?
Citera
2021-05-02, 21:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Det kallas för sliding och är ett välkänt knep på forum över hela Internet. Bör definitivt beivras stenhårt. Det finns manualer på en hel massa saker man kan göra för att sabotera ett forum. Att vara moderator innebär att försöka sätta förutsättningarna för den bästa diskussionen. Det ligger alltså på dessa att motverka och stävja sliding och dylika fenomen. Bra att du uppmärksammar det.
"Sliding" verkar dock inte vara något som man försöker motverka på just Flashback. Om man påtalar att det sker, så blir man själv varnad.

Just "Politik: USA" vekar dessutom mest ha tagits över av professionella ShareBlue-aktörer som visserligen skriver ok svenska, men där det ofta lyser igenom att dom sannolikt inte har svenska som modersmål sannolikt sitter & skriver yrkesmässigt utanför Sverige.

Förutom Klyban som mest sannolikt är ett halvtaskigt textgenererande AI-program.
Citera
2021-05-03, 11:06
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det kan vara OK att posta med olika konton i samma tråd. Det är missbruk som är förbjudet, alltså att med den ena användaren stötta den andra.

Att ha en annat konto kan vara bra om man min fråga om något som definitivt inte kan knytas till den vanliga användaren. Skulle du t.ex. med din vanliga användare vilja fråga om en venerisk sjukdom du dragit på dig eller något annat obskyrt?
Jag personligen skulle nog inte ens diskutera sådant på Flashback, men om det handlar om sådant vad gäller fler konton på flashback så är det ju inte så konstigt att någon vill ha fler konton.

Det är väl svårt att avgöra om något är ett missbruk utav konton, om det inte syns väldigt tydligt.
Jag ser iallafall inte sådant.
Och man stöttar väl inte varandra som användare utan mer att trådens innehåll är ett innehåll fler användare diskuterar runt och kanske tänker exakt lika runt och utan att det är en person med fler konton.
Inte bra att bli " bäste vän" med en användare för övrigt. Det kan leda till att man inte säger det man tycker för att inte stöta sig med sin " osynlige vän"
Jag aktar mig för sådant.

Skittrådar som postas ser jag att moderatorer tar bort och slänger i papperskorgen. Ibland ser jag direkt att en tråd kommer att hamna i papperskorgen.
Tråden skriker " släng bort mig"
Citera
2021-05-03, 12:02
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Att posta i samma tråd tror jag ofta blir väldigt svårt att skilja från missbruk, hur man än gör. Det finns ju ett Topic i en tråd att förhålla sig till, och har man två konton som öht är på samma sida (utan någon öppen klapp på ryggen) så ÄR ju det att fuska för att få den ena sidan att se lite större ut. Men ok, i vissa trådar går det nog, som t ex kanske i (FB) Ställ era random astronomifrågor där ju olika frågor kan vara helt oberoende av varandra.
Citera
2021-05-03, 12:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Att posta i samma tråd tror jag ofta blir väldigt svårt att skilja från missbruk, hur man än gör. Det finns ju ett Topic i en tråd att förhålla sig till, och har man två konton som öht är på samma sida (utan någon öppen klapp på ryggen) så ÄR ju det att fuska för att få den ena sidan att se lite större ut. Men ok, i vissa trådar går det nog, som t ex kanske i (FB) Ställ era random astronomifrågor där ju olika frågor kan vara helt oberoende av varandra.

Det finns ju i alla fall upptaget i regeltexten att det är möjligt:

Citat:
Det är som utgångspunkt därför förbjudet att posta med olika konton i samma tråd, men det finns även fall där vi har överseende, när vi inte anser att det handlar om något missbruk.

Självklart borde dock ingen vara så korkad att denne ens utsätter sig för möjligheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in