• 1
  • 2
2021-04-29, 01:58
Medlem
nomis.1s avatar
Min kreditvärdighet är sämst. Får inte något lån och om jag skulle få det av någon bank någonstans är den effektiva räntan 30%. Har lån på fyra olika ställen där totalsumman är 100.000 men räntan svinhög. Numera får jag inte lån hur mycket jag än försöker och bra är det.

Vill dock slå ihopa allting till ett lån med låg ränta. Min fars ekonomi har alltid varit superbra och hans kreditvärdighet är den högsta. Om han står som medsökande borde jag då inte få ett lån till mycket god ränta? Han säger att han inte vill stå på lånet, men det är väl jag som gör det, han står enbart med där som säkerhet för banken?
Citera
2021-04-29, 02:17
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomis.1
Min kreditvärdighet är sämst. Får inte något lån och om jag skulle få det av någon bank någonstans är den effektiva räntan 30%. Har lån på fyra olika ställen där totalsumman är 100.000 men räntan svinhög. Numera får jag inte lån hur mycket jag än försöker och bra är det.

Vill dock slå ihopa allting till ett lån med låg ränta. Min fars ekonomi har alltid varit superbra och hans kreditvärdighet är den högsta. Om han står som medsökande borde jag då inte få ett lån till mycket god ränta? Han säger att han inte vill stå på lånet, men det är väl jag som gör det, han står enbart med där som säkerhet för banken?

Klart han inte vill stå på lånet när hans son inte kan sköta ekonomin.
Om du inte betalar, får han betala.
Citera
2021-04-29, 02:35
Medlem
nomis.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle

Förstår det helt klart, men jag kan ju betala, framförallt när det blir till ett lån med rak amotering. Kan t.om betala så det är i dag med fyra olika lån, men går nästan back varje månad..

utan att låta otrevlig, kan du inte svara på frågan som ställdes, om räntan blir låg och om jag blir beviljad med en medsökande?
Citera
2021-04-29, 02:39
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Förstår det helt klart, men jag kan ju betala, framförallt när det blir till ett lån med rak amotering. Kan t.om betala så det är i dag med fyra olika lån, men går nästan back varje månad..

utan att låta otrevlig, kan du inte svara på frågan som ställdes, om räntan blir låg och om jag blir beviljad med en medsökande?

Om räntan blir låg vid medsökande? Nej. Men billigare blir det totalt sett.
Däremot om jag hade varit dig, hade jag jobbat in pengarna fort, och betalat av varje skuld för sig, fort.
Citera
2021-04-29, 02:52
Medlem
nomis.1s avatar
Citat:
Om räntan blir låg vid medsökande? Nej. Men billigare blir det totalt sett.
Däremot om jag hade varit dig, hade jag jobbat in pengarna fort, och betalat av varje skuld för sig, fort.

Mm du har rätt. Får sluta leva gott, lägger nog 6k på mat bara.. byta ut det till nudlar, gröt och ägg...
Citera
2021-04-29, 11:50
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Mm du har rätt. Får sluta leva gott, lägger nog 6k på mat bara.. byta ut det till nudlar, gröt och ägg...

Det är ganska respektlöst att, som vuxen människa, fråga sin far om att stå på ett lån, om man varje månad lägger sex papp på mat.. Väx upp och kamma dig.
Citera
2021-04-29, 12:54
Medlem
nomis.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är ganska respektlöst att, som vuxen människa, fråga sin far om att stå på ett lån, om man varje månad lägger sex papp på mat.. Väx upp och kamma dig.

Jag står och betalar det, hans namn skulle endast innebära en säkerhet... men ja jag skäms.
Citera
2021-04-29, 13:11
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Jäpp! Och så blir det alltid när snälla (korkade) personer ställer upp och borgar för folk med taskig privatekonomi!

Det slutar ofelbart med att borgensmannen får betala! Tag mig fan det slutar jävlar i mig alltid så! Det är helt slut med allt vad sådant heter och lån från min sida till vuxna som inte kan sköta sin personliga ekonomi! Ofräscht!

Mona Sahlin kommer få fingret om hon ringer och vill låna 50.000kr för att köpa gula blend eller vad fan hon nu röker!
Citera
2021-04-29, 13:24
Medlem
Citat:
Jag står och betalar det, hans namn skulle [endast innebära en säkerhet... men ja jag skäms.

Går säkert bra för pappa när du spelat bort mer kr....
Citera
2021-04-29, 14:23
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Är han medlåntagare kommer han också stå på kontraktet såklart. Var medlånatagare till egna farsgubben för att lösa ett dilemma; han hade låg pension men satt på stora tillgångar (= erbjöds skitvillkor) medan räntan kunde tas ner till en tredjedel om jag (med hyfsad inkomst) stod som medlåntagare.

Ditt dilemma lite annorlunda... vansinnigt att sitta och betala tvåsiffrig ränta! Smöra för farsgubben, lova dyrt och heligt att börja sköta ekonomin, och låna hela skiten av honom och slanta av allt!
Citera
2021-04-29, 14:29
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
- - -

Mona Sahlin kommer få fingret om hon ringer och vill låna 50.000kr för att köpa gula blend eller vad fan hon nu röker!

Samma här! (var det inte röda Prince? Eller så bytte hon?).

MEN! Till TS; sluta göda en massa "kreditinstitut" som själva lånar till nästan 0 %!!!!

LOVA dyrt och heligt! Slanta av hela skiten!
Citera
2021-04-29, 14:30
Medlem
nomis.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Går säkert bra för pappa när du spelat bort mer kr....

Har ringt lönekontoret och bett de förs över allting till farsans konto....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in