2021-04-29, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Vet inte om jag kommer läsa någonting men det är sant att en medelsvensk ateist inte har något "meningsfullt syfte med tillvaron". Ingen jag känner lever för någonting direkt.

Av egen erfarenhet (innan jag kom till tro) och observation tror jag många flyter med i den kulturella strömmen utan att reflektera djupare om livets 4 stora frågor: ursprung, mening, moral, och slutet. Man tar föreställningar och idéer kring dessa frågor för givet utan att egentligen veta varför man tycker och tänker som man gör. Lite tragiskt, för vi har ju en sådan rik intellektuell historia här i västvärlden, tillgänglig för alla i denna informationsålder.

Istället, om man är ung, så är det fest, berusningsmedel, sexuell promiskuitet och så vidare som många suktar efter. Medan när man blir äldre är det ekonomisk status och materialistiska ägodelar som tycks vara åtrovärt. Det hela resulterar i en själlös och meningslös hedonism utan substans, precis som du säger.

Jag tror att det finns mer till livet än förgänglig njutning och materiellt välstånd; den som söker finner.

Vad tänker du?
Citera
2021-04-29, 00:13
Medlem
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med nåt" sa pastor Jansson, dvs Hasse Alfredsson någon gång på 60-talet.
Det håller än i dag
Citera
2021-04-29, 00:19
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skugg4n
Av egen erfarenhet (innan jag kom till tro) och observation tror jag många flyter med i den kulturella strömmen utan att reflektera djupare om livets 4 stora frågor: ursprung, mening, moral, och slutet. Man tar föreställningar och idéer kring dessa frågor för givet utan att egentligen veta varför man tycker och tänker som man gör. Lite tragiskt, för vi har ju en sådan rik intellektuell historia här i västvärlden, tillgänglig för alla i denna informationsålder.

Istället, om man är ung, så är det fest, berusningsmedel, sexuell promiskuitet och så vidare som många suktar efter. Medan när man blir äldre är det ekonomisk status och materialistiska ägodelar som tycks vara åtrovärt. Det hela resulterar i en själlös och meningslös hedonism utan substans, precis som du säger.

Jag tror att det finns mer till livet än förgänglig njutning och materiellt välstånd; den som söker finner.

Vad tänker du?

Jag tänker att jag lever ett rätt normalt liv och det känns tomt och innehållslöst. Har läst en hel del filosofi och det brukar inte förändra någonting i praktiken.
Citera
2021-04-29, 00:21
Medlem
Citat:
Får ofta en melankolisk känsla i magen att allt är tomt och saknar substans. Att ingenting jag gör kommer påverka världen särskilt mycket, att man bara är en nolla i det stora hela. Kan ligga kvar oavsett vad jag gör, aktivitet verkar inte spela så mycket roll.

Kan inte förklara bättre än så men känner ni igen känslan? Hur botar man det?
Inget du gör kommer ha någon evig betydelse, och du kommer att dö en dag. Acceptera det och inse att du är fri att göra vad du vill.
Citera
2021-04-29, 00:26
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Inget du gör kommer ha någon evig betydelse, och du kommer att dö en dag. Acceptera det och inse att du är fri att göra vad du vill.

Jag ligger på en nivå lägre, att ingenting jag gör i stunden eller de kommande åren har någon betydelse och därför är det svårt att ens vilja göra någonting.
Citera
2021-04-29, 00:30
Medlem
Citat:
Jag tänker att jag lever ett rätt normalt liv och det känns tomt och innehållslöst. Har läst en hel del filosofi och det brukar inte förändra någonting i praktiken.

Coolt att du läst filosofi! Fast tråkigt att det inte har förändrat något i praktiken för dig. Här är dokumentet som förändrade allt för mig, rekommenderas varmt:

https://www.google.com/amp/s/www.bib...60/JHN.1.SFB98

Om inget annat så får du lära dig om texten som formade en hel civilisation, jag tycker åtminstone att sådant är nyttigt att känna till.

God natt!
Citera
2021-04-29, 00:49
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag ligger på en nivå lägre, att ingenting jag gör i stunden eller de kommande åren har någon betydelse och därför är det svårt att ens vilja göra någonting.

Varför inte hålla dig till att utföra de grundläggande behoven bara som att äta, dricka, sova, skita etc?
Essentiellt behöver du inte göra mer än det, möjligtvis behöva jobba eller se till att kunna sätta mat på bordet på ett eller annat sätt och betala dina levnadskostnader som hyra.

Om inte, varför räcker inte detta för dig?
Citera
2021-04-29, 00:54
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Varför inte hålla dig till att utföra de grundläggande behoven bara som att äta, dricka, sova, skita etc?
Essentiellt behöver du inte göra mer än det, möjligtvis behöva jobba eller se till att kunna sätta mat på bordet på ett eller annat sätt och betala dina levnadskostnader som hyra.

Om inte, varför räcker inte detta för dig?

Ingen aning, kan inte svara på frågorna. Varför måste jag göra ens de saker du skriver om?
Citera
2021-04-29, 01:02
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ingen aning, kan inte svara på frågorna. Varför måste jag göra ens de saker du skriver om?

Du behöver inte, men om du inte gör det kommer du förr eller senare att svälta, bajsa/kissa på dig och bli hemlös, och jag tror inte att känslan av meningslöshet inom dig är starkare än dessa behov, dina behov kommer vid en särskilt tidpunkt när de blivit starka nog påverka dig såpass mycket att du kommer att äta mat eller gå på toa oavsett hur meninglöst du tycker det är att göra det.
Citera
2021-04-29, 01:04
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Du behöver inte, men om du inte gör det kommer du förr eller senare att svälta, bajsa/kissa på dig och bli hemlös, och jag tror inte att känslan av meningslöshet inom dig är starkare än dessa behov, dina behov kommer vid en särskilt tidpunkt när de blivit starka nog påverka dig såpass mycket att du kommer att äta mat eller gå på toa oavsett hur meninglöst du tycker det är att göra det.

En enkel lösning skulle vara att ta livet av sig för då slipper man allt det där.
Citera
2021-04-29, 01:15
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
En enkel lösning skulle vara att ta livet av sig för då slipper man allt det där.
Enkel lösning att tänka ut kanske, avsevärt svårare att genomföra dock.
Citera
2021-04-29, 05:42
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Det kan du inte veta då ingen levande vet vad döden innebär.
Dessutom lever du en väldigt kort tid, kanske ca 80 år, medans döden pågår bra mkt längre, miljoner år och kanske för evigt. Livet är bara en parantes i döden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in