Citat:
Ursprungligen postat av
Knavius
Vet inte om jag kommer läsa någonting men det är sant att en medelsvensk ateist inte har något "meningsfullt syfte med tillvaron". Ingen jag känner lever för någonting direkt.
Av egen erfarenhet (innan jag kom till tro) och observation tror jag många flyter med i den kulturella strömmen utan att reflektera djupare om livets 4 stora frågor: ursprung, mening, moral, och slutet. Man tar föreställningar och idéer kring dessa frågor för givet utan att egentligen veta varför man tycker och tänker som man gör. Lite tragiskt, för vi har ju en sådan rik intellektuell historia här i västvärlden, tillgänglig för alla i denna informationsålder.
Istället, om man är ung, så är det fest, berusningsmedel, sexuell promiskuitet och så vidare som många suktar efter. Medan när man blir äldre är det ekonomisk status och materialistiska ägodelar som tycks vara åtrovärt. Det hela resulterar i en själlös och meningslös hedonism utan substans, precis som du säger.
Jag tror att det finns mer till livet än förgänglig njutning och materiellt välstånd; den som söker finner.
Vad tänker du?