2021-10-30, 20:27
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Historiskt sätt har inavel varit vanligt i kristna samhällen inklusive Sverige enda upp till slutet av 1800-talet.

Kristna i Mellanöstern är mindre inavlade än muslimer:
Several other communities, including the Lebanese, Jordanian, and Palestinian Christian populations, have also practiced consanguinity, but to a lesser extent than Muslims.
https://archive.md/IyxSZ#selection-1611.586-1611.757
Citera
2021-10-30, 20:31
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Vi kanske skulle föra stamtavlor likt det som görs för hundar. Jag vet att vår hund har 0,0% inavel vilket är dokumenterat. Varför inte föra liknande register för människor? Det vore tryggt att veta att kroghaffet inte har sexfingrade föräldrar om man skulle vilja bli seriös.

Menar du att hon ska visa sitt släktträd innan hon visar fittan?
Citera
2021-10-31, 07:44
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Historiskt sätt har inavel varit vanligt i kristna samhällen inklusive Sverige enda upp till slutet av 1800-talet.

Det sägs ju att dyslexi är ärftligt. Som ett experiment skulle man ju kunna testa det på dina föräldrar.
Skriver båda "historiskt sätt" istället för "historiskt sett" som det ju heter eftersom man har sett det historiskt. Skriver de dessutom "enda upp till" istället för "ända upp till" som det ju heter, eftersom det inte är ett enda rätt, så kan vi konstatera att det med stor sannolikhet är inavlat.
Citera
2021-10-31, 07:48
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adoniss
Jävla skitsnack. Islänningar då? De är helt friska och vackra trots liten befolkning. Inavel i bredare bemärkelse kanske men inte på nära familjenivå.

Fantastiskt bra föredrag igen av Peter Sjölund:

Från DNA-match till släkting
https://www.youtube.com/watch?v=DXBgGzTf9Uk
Citera
2021-11-01, 00:54
Medlem
Min mamas kusiner bildade familj, ungarna är helt normala.
Min kompis knullade med sin syster när dom var i tonåren.
Citera
2021-11-01, 21:13
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Min mamas kusiner bildade familj, ungarna är helt normala.
Min kompis knullade med sin syster när dom var i tonåren.

Citat:
Totalt har man haft tillgång till uppgifter om 11 396 barn. Av dessa hade 386 (3 procent) en medfödd missbildning. Det är cirka dubbelt så högt som för hela Storbritannien. Av de drygt 11 000 barnen som föddes i området hade 2 013 (18 procent) föräldrar som var kusiner. Det var mer än dubbelt så vanligt (relativ risk 2,19) att barn till kusiner hade en medfödd missbildning än barn i området vars föräldrar inte var kusiner. En liknande riskökning såg man hos mödrar med brittiskt ursprung som var äldre än 34 år vid förlossningen och som inte var kusin med barnets far.

https://lakartidningen.se/klinik-och...usinaktenskap/
https://stud.epsilon.slu.se/11657/1/...n_c_171011.pdf
Citera
2021-11-23, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Nu har det hänt vid tre tillfällen det senaste året att tre av varandra oberoende personer påstått att det skulle finnas inavel i den etniskt svenska befolkningen. De tre regioner som pekats ut är Dalarna, Västra Götaland och Skåne.

För mig har ordet inavel bara varit ett skällsord, typ "svennehora", har aldrig trott att det skulle existera på riktigt, men blir här osäker.

Existerar inavel? Och hur skulle dessa personer se ut och låta?

Ingen aning.

Vet ni?
Historiskt sätt har inavel varit vanligt i Sverige.
Citera
2021-11-23, 14:12
Medlem
Pusts avatar
Citat:

Ja, det förekom väl kusinäktenskap förr.
Rasbiologen Herman Lundborg visade i början av 1900-talet att detta berodde på förekomsten av kusinäktenskap på Listerlandet.[1] Länge trodde man därför att den uppkommit på grund av inavel, vilket dock inte stämmer; kusingiften påverkar inte mutationsfrekvensen eller uppkomsten av sjukdomsanlag, däremot kommer fler recessiva anlag (som denna sjukdom) att visa sig. Sedan kusingiftena som en konsekvens av Lundborgs studie upphört, har några nya fall av sjukdomen inte uppkommit på Listerlandet, vilket konstaterades vid en undersökning 1978.[1] Sjukdomen kallas därför även för listersjukan.[2][3]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Unverr...dborgs_sjukdom
Citera
2021-12-13, 10:15
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Ja, fast det beror på hur man räknar. Kusinäktenskap har egentligen inte varit tillåtet länge (sedan 1845), men i mindre byar är ju de flesta mer eller mindre släkt. Dessa släktförbindelser brukade man dock ha koll på, men längre bort än tremänning sa min gammelmormor inte längre var en släkting. Och genetiskt delar man inte heller så mycket material som fyrmänningar, men klart, har man otur så kanske man delar ett anlag för någon sjukdom just på de/den kromosomer som man matchar på. Och fortsätter man i generationer så ökar ju såklart den risken lite.
Citera
2021-12-29, 22:15
Medlem
Farsan kollade upp det och hade inte ett kusinäktenskap sen 1600 talet. Men jag vet att det förekom. Min styvpappas kompis unge gifte sig med sin kusin.

Ur-Svenskar följde ju med islossningen norrut för än 8-10 tusen år sen. Lång tid att spekulera om. Vi importerade ju en del fruar under vikingatiden också.

Sen minskar ju fertiliteten av inavel vilket gör att vissa träd dör ut. Men det är svårt att hålla svärdssidan vid liv.
Citera
2022-01-28, 22:17
Medlem
Timoteuss avatar
Det påstås att Våmhus i Dalarna är en ort med inavel och att det går ikring människor där som liknar troll.

Träffade en person för säkert 35 år sedan som sade sig ha sett flera när han var där.
Citera
2022-05-10, 08:28
Medlem
Cherie-xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Härstammar själv på en linje från just Anundsjö, sinnessjuk släktgren jag hör till, alla var släkt.

Men det kan finnas fördelar med inavel också, även gener med goda egenskaper nedärvs

Anundsjösjukan beror inte direkt på inavel. Den är autosomal dominant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in