Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-04-28, 22:22
  #1
Medlem
Lill-Anns avatar
Nu har det hänt vid tre tillfällen det senaste året att tre av varandra oberoende personer påstått att det skulle finnas inavel i den etniskt svenska befolkningen. De tre regioner som pekats ut är Dalarna, Västra Götaland och Skåne.

För mig har ordet inavel bara varit ett skällsord, typ "svennehora", har aldrig trott att det skulle existera på riktigt, men blir här osäker.

Existerar inavel? Och hur skulle dessa personer se ut och låta?

Ingen aning.

Vet ni?
Citera
2021-04-28, 22:29
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Visst existerar det i Sverige. Om än sällsynt.
Jag vet om några plater i Norge faktiskt.

Vad det kan sluta med? Se här - https://youtu.be/nkGiFpJC9LM
Citera
2021-04-28, 22:30
  #3
Medlem
neosnakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Visst existerar det i Sverige. Om än sällsynt.
Jag vet om några plater i Norge faktiskt.

Vad det kan sluta med? Se här - https://youtu.be/nkGiFpJC9LM

Eller så slutar det med ortensvenska, islamdyrkande och balkongkastande.
Citera
2021-04-28, 22:36
  #4
Medlem
Vi kanske skulle föra stamtavlor likt det som görs för hundar. Jag vet att vår hund har 0,0% inavel vilket är dokumenterat. Varför inte föra liknande register för människor? Det vore tryggt att veta att kroghaffet inte har sexfingrade föräldrar om man skulle vilja bli seriös.
Citera
2021-04-28, 22:39
  #5
Medlem
SwampDoggs avatar
Visst existerar det, men vanligt är det inte. Sedan 1686 ska alla svenska äktenskap registreras och mellan 1686 och 1820 krävdes det dispens från kungen för kusingifte.

När man varit ute på äventyr i landet har man träffat på individer som jag starkt misstänkt är resultatet av flera generationers inavel, typ djupaste skogarna i Värmland.
Citera
2021-04-28, 22:50
  #6
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwampDogg
Visst existerar det, men vanligt är det inte. Sedan 1686 ska alla svenska äktenskap registreras och mellan 1686 och 1820 krävdes det dispens från kungen för kusingifte.

När man varit ute på äventyr i landet har man träffat på individer som jag starkt misstänkt är resultatet av flera generationers inavel, typ djupaste skogarna i Värmland.

Ja, misstänka kan man göra. Men vet myndigheterna om detta?
Citera
2021-04-28, 22:51
  #7
Medlem
Var på en sammanställning, där det var kanske 50 personer. Då såg jag denna tant, hon såg väldigt konstigt ut, som att hon saknade nyckelben. och tjock på det hela, lite speciella drag i hela kroppen och ansiktet. Men just det där som att hon saknade nyckelbenen var det jag noterade allra mest.

När jag påpekade detta åt ena kompisen, så berätta han att hennes föräldrar är syskon. Eftersom han kom från samma by så han kände till denna tant. Detta bekräftades av några andra under samma kväll.

Dessvärre hörde jag henne aldrig prata, men hon var med i ett sällskap (Kompisar) hur som helst.
Skulle gissa på att hon var 50år.
Citera
2021-04-28, 23:02
  #8
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Nu har det hänt vid tre tillfällen det senaste året att tre av varandra oberoende personer påstått att det skulle finnas inavel i den etniskt svenska befolkningen. De tre regioner som pekats ut är Dalarna, Västra Götaland och Skåne.

För mig har ordet inavel bara varit ett skällsord, typ "svennehora", har aldrig trott att det skulle existera på riktigt, men blir här osäker.

Existerar inavel? Och hur skulle dessa personer se ut och låta?

Ingen aning.

Vet ni?

Det har existerat kusingiften i det forna bondesamhället, men det förbjöds.

Däremot är kärlekslösa kusingiften vanliga idag bland nysvenskar från mellanöstern, speciellt bland kurderna.
Citera
2021-04-28, 23:09
  #9
Medlem
Kennethkvartings avatar
I Tornedalen var det mycket inavel innan andra världskriget, det blev bättre iom att det skedde omflyttning av folk när det kom män utifrån som låg i gränsberedskap och finska krigsänkor som kom dit efter kriget, jag tycker mig dock se spår av det än i dag, tornedalingar har ofta ett ganska distinkt utseende.

Ännu tydligare är det bland laestadianer. Där syns det ofta lång väg på bland annat skallformen.
Citera
2021-04-28, 23:27
  #10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Har för mig att Dannemora är orten i Sverige med mest inavel. Är en gammal bruksort i uppland.

Man kan se det på att många har tänderna inkastade i käften och inte i normala rader som vanligt folk.

https://www.wikiwand.com/sv/Inavel

Mellanöstern och Nordafrika
Många länder i Arabvärlden har bland de högsta nivåerna av kusinäktenskap i världen, med andelar som varierar mellan 20 och 50 procent av alla äktenskap och äktenskap mellan kusiner i första led är vanliga med genomsnitt på mellan 20 och 30 procent.[7]

Minst hälften av alla arabiska äktenskap i Mellanöstern är kusingiften mellan antingen kusiner eller nästkusiner. Bortom kusinäktenskap är äktenskap inom klanen vanliga i Gulfstaterna och klanmedlemmar är vanligen släktingar.
Citera
2021-04-28, 23:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
I Tornedalen var det mycket inavel innan andra världskriget, det blev bättre iom att det skedde omflyttning av folk när det kom män utifrån som låg i gränsberedskap och finska krigsänkor som kom dit efter kriget, jag tycker mig dock se spår av det än i dag, tornedalingar har ofta ett ganska distinkt utseende.

Ännu tydligare är det bland laestadianer. Där syns det ofta lång väg på bland annat skallformen.
Ser du något inavel i den här videon?

Meningen med livet i den lilla byn verkar vara barn, gärna i 10 tal.

https://youtu.be/rwPNJPdPurc
Citera
2021-04-29, 00:06
  #12
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Ser du något inavel i den här videon?

Meningen med livet i den lilla byn verkar vara barn, gärna i 10 tal.

https://youtu.be/rwPNJPdPurc

Nej, det kan jag inte påstå, inavel kanske är att ta i. Det jag tänker på främst är två laestadianska bröder jag kände förut, det var nåt skumt med deras utseende som jag inte kunde sätta fingret på. OK, att två bröder är lika varandra är ju så klart inget konstigt, men det var nåt knepigt.

Sedan såg jag ett reportage från en östlaestadiansk församling på TV där många hade de där skumma dragen, bland annat en kraftig och mycket framskjutande panna. Jag vill minnas att det i reportaget framgick att just östlaestadianerna är ännu striktare i sin livsstil än västdito, mer isolerade inom gruppen, de är färre och det förekommer många knepiga genetiska sjukdomar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback