Citat:
Ursprungligen postat av
Kennethkvarting
Ja, jag har hört talas om någon slags mobilapp där man snabbt kan kolla om man är släkt innan man i fyllan och kärleksruset vinglar hem arm i arm från krogen.
Men de har länge haft en hård hindersprövning vid giftermål. I Sverige behöver man bara fylla i ett intyg på heder och samvete att man inte är för nära släkt, men på Island kontrolleras det noga av någon slags myndighet.
Jag har även för mig att man har börjat fila på nåt liknande system i Israel, det är tydligen vanligt med vissa genetiska sjukdomar hos vissa judar, man har lyckats isolera vilka släkten som bär på dessa genuppsättningar och har därför utvecklat nån app som hjälper en att hålla sig borta från allt för nära släktingar.
Just judar är väldigt inavlade i många generationer. Även folk i områden i Värmland så som ättlingar till skogsfinnar. Det finns andra exempel, men när man gör dna-test med judisk börd så kan man matcha med någon som man inte har släktband med i nära tid, det kan vara så lång tillbaka som på 1700-talet just pga detta.
Edit: kanske ska tillägga att det judiska fenomenet kanske snarare beror på flera hundra års giftermål inom samma folkgrupp inom relativt små geografiska områden, beror inte främst på kusingifte. Min mormorsmor brukade säga att man slutar vara släkt efter kusinledet, tremänningar såg hon inte som släktingar.