2021-05-01, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Nej, det kan jag inte påstå, inavel kanske är att ta i. Det jag tänker på främst är två laestadianska bröder jag kände förut, det var nåt skumt med deras utseende som jag inte kunde sätta fingret på. OK, att två bröder är lika varandra är ju så klart inget konstigt, men det var nåt knepigt.

Sedan såg jag ett reportage från en östlaestadiansk församling på TV där många hade de där skumma dragen, bland annat en kraftig och mycket framskjutande panna. Jag vill minnas att det i reportaget framgick att just östlaestadianerna är ännu striktare i sin livsstil än västdito, mer isolerade inom gruppen, de är färre och det förekommer många knepiga genetiska sjukdomar.
Den första människan jag tänkte på var den lilla ungen Jorma från populärmusik från Vittula, tycker han besitter det pannben du snackar om.

https://youtu.be/sEOCT-Hmpc8
Citera
2021-05-01, 15:21
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Den första människan jag tänkte på var den lilla ungen Jorma från populärmusik från Vittula, tycker han besitter det pannben du snackar om.

https://youtu.be/sEOCT-Hmpc8

Möjligt. Men han är ju en skådespelare, möjligen från Tornedalen, så i så fall kanske han har de där typiska dragen.
Citera
2021-05-01, 17:35
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har för mig att Dannemora är orten i Sverige med mest inavel. Är en gammal bruksort i uppland.

Man kan se det på att många har tänderna inkastade i käften och inte i normala rader som vanligt folk.

https://www.wikiwand.com/sv/Inavel

Mellanöstern och Nordafrika
Många länder i Arabvärlden har bland de högsta nivåerna av kusinäktenskap i världen, med andelar som varierar mellan 20 och 50 procent av alla äktenskap och äktenskap mellan kusiner i första led är vanliga med genomsnitt på mellan 20 och 30 procent.[7]

Minst hälften av alla arabiska äktenskap i Mellanöstern är kusingiften mellan antingen kusiner eller nästkusiner. Bortom kusinäktenskap är äktenskap inom klanen vanliga i Gulfstaterna och klanmedlemmar är vanligen släktingar.
Hållnäs är sju resor värre. Sannerligen inte många från denna ensliga halvö som är normalt funtade i ansiktet och huvudet...
Citera
2021-05-04, 18:47
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Vi kanske skulle föra stamtavlor likt det som görs för hundar. Jag vet att vår hund har 0,0% inavel vilket är dokumenterat. Varför inte föra liknande register för människor? Det vore tryggt att veta att kroghaffet inte har sexfingrade föräldrar om man skulle vilja bli seriös.

Islands befolkning är genetiskt kartlagd.
De använder en app för att kolla släktskapet.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/a...ejta-kusiner-2

Citat:
Island har 320.000 invånare, och de flesta är släkt i minst sjunde led.

Längre tillbaks i tiden när folk knappt tog sig någonstans var genomsnittet släkt i fjärde led.

Det kallas med ett fnare ord endogami
verige finns sådana områden i:

Anundsjö
Skellefteå
Norra Bohuslän
Gotland
Sydöstra Blekinge.

Citat:
Även om kusingifte har varit ovanligt så visar både släktforskning och autosomala DNA-tester bland svenskar att anförlusterna är många (man är släkt flera vägar) i vissa isolerade delar av Sverige, exempelvis för personer med rötter i Skellefteå och Anundsjö
Citera
2021-05-06, 07:38
Medlem
Jajjemen! Det är orsaken till att folk i vissa bygder har exceptionellt högt hemoglobinvärde och ett fåtal får vittangisjukan/oförmåga att känna smärta.
Citera
2021-08-05, 12:15
Medlem
magis avatar
---
Hörde en diskussion om inavel bland religiösa.
Kom att tänka på familjer jag känner som är religiösa
och de verkar oftare ha barn med medicinska problem,
allt från allergier till allvarliga sjukdomar.
Finns ju religioner där man i hundratals år haft kusingifte odyl som vanligt.

Har man undersökt om troende har statistiskt fler barn med medicinska problem?

MagI
----
Citera
2021-08-05, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Nu har det hänt vid tre tillfällen det senaste året att tre av varandra oberoende personer påstått att det skulle finnas inavel i den etniskt svenska befolkningen. De tre regioner som pekats ut är Dalarna, Västra Götaland och Skåne.

För mig har ordet inavel bara varit ett skällsord, typ "svennehora", har aldrig trott att det skulle existera på riktigt, men blir här osäker.

Existerar inavel? Och hur skulle dessa personer se ut och låta?

Ingen aning.

Vet ni?
Ja inom adeln var kusingifte vanligt för att konsolidera eller utöka jordegendomar. Men inte längre.
Citera
2021-08-05, 17:04
Medlem
Pusts avatar
Studien visar att det finns genetiska skillnader mellan sydsvenskar och nordsvenskar, vilket forskarna tror är ett resultat av hur folkgrupper rört sig över landet. Det finns ingen tydlig genetisk gräns i Sverige utan övergången sker gradvis från norr till söder.
https://nyheter.ki.se/genetiska-olik...ch-sydsvenskar
Antalet drabbade ökar – sjukdomen kan bero på inavel

Männen i Gällivare har rykte om sig att vara riktigt macho. Nu finns det bevis på att ett antal Gällivarebor är extremt okänsliga för smärta.

Läkarna vid Gällivare sjukhus har efter tio års forskning konstaterat att det rör sig om en allvarlig sjukdom.

De som lider av sjukdomen norrbottnisk ärftlig smärt-okänslighet är helt okänsliga för skador som normalt ger svåra smärtor. Smärta är en av kroppens viktigaste skyddsmekanismer.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...r-ingen-smarta
Släktträd avslöjar ursprunget till Skelleftesjukan

NYHET Skillnader i ålder vid insjuknande i Skelleftesjukan kan kopplas till enskilda anfäder tillbaka till 1600-talet. Dessutom är sjukdomen kopplad till förändringar av gener i levern som påverkar form och stabilitet av proteinet transtyretin. Det visar en avhandling från Umeå universitet.

Familjär amyloidos med polyneuropati (FAP) eller som den också kallas, Skelleftesjukan, är en relativt vanlig sjukdom i norra Sverige.
https://www.umu.se/nyheter/slakttrad...jukan_5825439/
Citera
2021-08-18, 13:55
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ja, jag har hört talas om någon slags mobilapp där man snabbt kan kolla om man är släkt innan man i fyllan och kärleksruset vinglar hem arm i arm från krogen.

Men de har länge haft en hård hindersprövning vid giftermål. I Sverige behöver man bara fylla i ett intyg på heder och samvete att man inte är för nära släkt, men på Island kontrolleras det noga av någon slags myndighet.

Jag har även för mig att man har börjat fila på nåt liknande system i Israel, det är tydligen vanligt med vissa genetiska sjukdomar hos vissa judar, man har lyckats isolera vilka släkten som bär på dessa genuppsättningar och har därför utvecklat nån app som hjälper en att hålla sig borta från allt för nära släktingar.

Just judar är väldigt inavlade i många generationer. Även folk i områden i Värmland så som ättlingar till skogsfinnar. Det finns andra exempel, men när man gör dna-test med judisk börd så kan man matcha med någon som man inte har släktband med i nära tid, det kan vara så lång tillbaka som på 1700-talet just pga detta.

Edit: kanske ska tillägga att det judiska fenomenet kanske snarare beror på flera hundra års giftermål inom samma folkgrupp inom relativt små geografiska områden, beror inte främst på kusingifte. Min mormorsmor brukade säga att man slutar vara släkt efter kusinledet, tremänningar såg hon inte som släktingar.
Senast redigerad av f30malmo 2021-08-18 kl. 14:08.
Citera
2021-08-18, 14:01
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Islands befolkning är genetiskt kartlagd.
De använder en app för att kolla släktskapet.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/a...ejta-kusiner-2

Längre tillbaks i tiden när folk knappt tog sig någonstans var genomsnittet släkt i fjärde led.

Det kallas med ett fnare ord endogami
verige finns sådana områden i:

Anundsjö
Skellefteå
Norra Bohuslän
Gotland
Sydöstra Blekinge.

Härstammar själv på en linje från just Anundsjö, sinnessjuk släktgren jag hör till, alla var släkt.

Men det kan finnas fördelar med inavel också, även gener med goda egenskaper nedärvs
Citera
2021-10-18, 00:50
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Härstammar själv på en linje från just Anundsjö, sinnessjuk släktgren jag hör till, alla var släkt.

Men det kan finnas fördelar med inavel också, även gener med goda egenskaper nedärvs
Det kanske kan glädja dig (eller inte) att hur inavlad ens släkt än är raderas all form av inavel så länge ens föräldrar är helt orelaterade. T.ex. om farmor och farfar var syskon, och även mormor och morfar, så länge som din mamma och pappa inte är släkt är allt helt grönt för dig. Lite betryggande ändå.

Har också några kusingifte långt upp i (min norrländska gren av) släktträdet.
Citera
2021-10-18, 01:02
Medlem
Conams avatar
Känd är ju även historien om grevinnan som kallade in trädgårdsmästaren för att få nån skaplig avkomma, för sedan länge, hade ju som sagt tidigare i tråden kusiner/släktingar hållit egendomarna inom familjen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in